بدهکاری 970 میلیارد تومانی دولت‌های گذشته به صندوق ذخیره فرهنگیان

نماینده صندوق ذخیره فرهنگیان کشور در خراسان رضوی گفت: دولت‌های گذشته 970 میلیارد تومان به صندوق ذخیره فرهنگیان بدهکار هستند.

سید نعمت عبدی امروز در نشست خبری که در محل نمایندگی صندوق ذخیره فرهنگیان خراسان رضوی برگزار شد، با اشاره به اینکه صندوق ذخیره فرهنگیان از سال 73 ایجاد شده است، افزود: این صندوق  با تصویب تبصره 63 قانون برنامه دوم توسعه در سال 74 شکل رسمی به خود گرفت. بر اساس این تبصره فرهنگیان عضو صندوق باید حداکثر 5 درصد از حقوق و مزایای خود را به صندوق ذخیره به عنوان حق عضویت واریز کنند. دولت هم مکلف است معادل این مبلغ را دربودجه سنواتی خود ببیند و به حساب صندوق ذخیره فرهنگیان واریز کند، بنابراین اولین مزیت صندوق ذخیره فرهنگیان سود صد درصدی آن است.

 

4416 میلیارد تومان ذخیره سال گذشته صندوق فرهنگیان

وی تصریح کرد: از دیگر مزایای صندوق ذخیره فرهنگیان این است که کل دارایی‌های صندوق در شرکت‌های وابسته صندوق که مشغول فعالیت اقتصادی هستند، قرار دارد. در حال حاضر 24 شرکت وابسته به صندوق ذخیره فرهنگیان است و در حوزه‌های ملک و ساختمان، خدمات رفاهی، صنایع آموزش و پرورش، انرژی، صنعت و بورس، بیمه، بانک فعالیت می‌کنند. سود ناشی از فعالیت‌های اقتصادی این شرکت‌ها متعلق به اعضای اصلی صندوق ذخیره فرهنگیان است.

نماینده صندوق ذخیره فرهنگیان کشور در خراسان رضوی عنوان کرد: در هفته گذشته 2400 نفر از فرهنگیان استان که عضو صندوق ذخیره فرهنگیان هستند و در اول مهر ماه سال جاری بازنشسته شده‌اند سهم الشرکه خود را که متشکل از سه بخش حق عضویت، سهمی که دولت واریز کرده و سود ناشی از ماندگاری پول خودرا دریافت کرده‌اند.

وی با بیان اینکه مبلغ پرداخت شده به بازنشستگان بستگی به زمان عضویت در صندوق و پایه حقوقی آنها دارد، افزود: البته دو سوم از سهم بازنشستگان در هفته گذشته پرداخته شده  و یک سوم دیگر که سود خالص شرکت‌های اقتصادی است تا اسفند ماه پرداخت می‌شود. زیرا حساب شرکت‌های اقتصادی اسفند تا اسفند است.

نماینده صندوق ذخیره فرهنگیان کشور در خراسان رضوی حدود 4.9 دارایی اولیه بانک سرمایه را متعلق به صندوق ذخیره فرهنگیان دانست و گفت: این مقدار معادل 218 میلیارد تومان است اما به لحاظ سهمی که صندوق ذخیره فرهنگیان از بانک سرمایه دارد 47.66 درصد است. به عبارتی 52.34 درصد از سرمایه اولیه بانک سرمایه متعلق به بخش حقیقی و یا به جز صندوق ذخیره فرهنگیان است.

عبدی با اشاره به اینکه کل سرمایه صندوق ذخیره فرهنگیان منتهی به اسفند سال گذشته 4416 میلیارد تومان است، خاطرنشان کرد: از سال 74 تاکنون یک میلیون و 500 هزار نفر عضو صندوق ذخیره فرهنگیان شده‌اند از این تعداد 678 هزار نفر به دلیل بازنشستگی و یا انصراف از صندوق خارج شده‌اند. در حال حاضر 852 نفر عضو صندوق داریم. از 950 هزار نفر شاغل فرهنگی 88 درصد از آنها عضو صندوق فرهنگیان هستند.

 

90 میلیارد تومان بدهی دولت به صندوق فرهنگیان در پایان برنامه چهارم توسعه

وی بیان کرد: تاکنون 1572 میلیارد تومان حق عضویت به صندوق ذخیره فرهنگیان واریز شده است. براساس تبصره ،63 دولت‌ها باید همین مقدار را به صندوق واریز می‌کردند اما آنها به تعهدات خود پایبند نبودند. در برنامه‌های دوم، سوم و چهارم توسعه حدود 80 الی 90 میلیارد تومان بدهکاری دولت‌ها به صندوق ذخیره فرهنگیان بود اما در قانون برنامه پنجم توسعه نمایندگان مجلس در دولت نهم و دهم تبصره 63 را لغو کردند. مجموع بدهکاری دولت از قِبل حذف تبصره 63 در دولت نهم و دهم 880 میلیارد تومان است. در مجموع میزان بدهی دولت‌های گذشته به صندوق ذخیره فرهنگیان 970 میلیارد تومان است.

عبدی گفت: در حال حاضر دولت سهم 5 درصدی خود را به صندوق ذخیره فرهنگیان واریز می‌کند و هیات مدیره صندوق هم به دنبال وصول بدهی دولت‌های گذشته به صندوق ذخیره فرهنگیان است.

عبدی با بیان اینکه «صندوق ذخیره فرهنگیان 474 میلیارد تومان سود داده است، گفت: 6276 میلیارد تومان سرمایه صندوق است که از این مقدار  1856 میلیارد تومان به بازنشسته‌ها و انصرافی‌ها پرداخت شده است. 4416 میلیارد تومان رقم دارایی موجود صندوق ذخیره فرهنگیان است که در شرکت‌های وابسته مشغول فعالیت اقتصادی هستند.

 

لیزینگ خودرو در صندوق فرهنگیان

نماینده صندوق ذخیره فرهنگیان کشور در خراسان رضوی ارایه خدمات رفاهی به فرهنگیان را از دیگر مزیت‌های صندوق ذخیره فرهنگیان دانست و خاطرنشان کرد:  به طور مثال در بخش لیزینگ خودرو فعالیت داریم. تفاوت لیزینگ ما با لیزینگ معمولی این است که 40 روز پس از این که خودرو تحویل افراد داده می‌شود آنها می‌توانند سند را به  نام فرد دیگر بزند اما  در لیزینگ معمولی این اقدام پس از پرداخت آخرین قسط انجام می‌شود.

وی ادامه داد: یکی دیگر از فعالیت‌های ما در بخش‌ اقتصادی رفاهی است، به طور مثال فرهنگیان می‌توانند از حدود 200  فروشگاه بدون پرداخت نقدی و به صورت کسر از حقوق خرید انجام دهند.

عبدی اظهار کرد: یکی از مشکلات صندوق ذخیره فرهنگیان ناشی از عدم دسترسی فرهنگیان  عضو این صندوق به اطلاعات یا به عبارت دیگر شفاف‌سازی بوده است. در  این زمینه سایتی را راه‌اندازی کردیم. همچنین یک خبرنامه داخلی ایجاد کرده‌ایم که هر ماه به تمام مدارس ارسال می‌شود. باشگاه نمایندگان اعضای صندوق ذخیره فرهنگیان در استان تشکیل شده است. اعضای  این باشگاه از طریق انتخابات به عضویت باشگاه در آمده‌اند. در مرحله اول انتخابات در مدرسه و سپس در مناطق  ادارات آموزش و پرورش برگزار شده است. با کامل شدن  این باشگاه، اعضای صندوق ذخیره کمتر از یک ساعت از اتفاقاتی که در صندوق رخ می دهد مطلع خواهند ‌شد.

نماینده صندوق ذخیره فرهنگیان کشور در خراسان رضوی تصریح کرد: تاکنون فقط وزیر آموزش و پرورش و معاونان وزارت عضو هیات امنای صندوق ذخیره فرهنگیان بوده‌اند اما در آینده نزدیک شاهد این خواهیم بود که نمایندگان اعضای صندوق ذخیره فرهنگیان هم در هیات امنا قرار بگیرند در این راستا اساس‌نامه هم تغییرات جدی کرده است.

عبدی در خصوص اتفاقاتی که برای صندوق ذخیره فرهنگیان افتاده است، عنوان کرد: رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس  حدود سه هفته پیش عنوان کرد که دیگر خبری از اختلاس نیست. تخلفی که در بانک سرمایه انجام شده در بانک‌های دیگر هم بوده است .

 

پیشرفت 70 درصدی ساخت مرکز آم بزرگ رفاهی فرهنگیان در مشهد

نماینده صندوق ذخیره فرهنگیان کشور در خراسان رضوی با اشاره به اینکه بانک سرمایه در رده بندی تخلفات بانکی کشور جز بانک‌های اول تا سوم نیست، توضیح داد: سیاست هیات مدیره صندوق ذخیره فرهنگیان در قبال اینکه معوقات را از بدهکاران بانکی استرداد کنند سه گزینه است. سناریوی اول این است که 47.66 درصد از سهم خود را واگذار کنند. یعنی اگر در حال حاضر  این سهام 1000 میلیارد است  به این میزان دریافت کنند. احتمالا این گزینه انجام خواهد شد.

عبدی گفت: گزینه دوم برعکس گزینه اول است که 52.34 درصد را بگیرند. راه  حل سوم ایجاد بانک فرهنگیان است. سال گذشته مجلس مصوب کرد سه درصد از درآمدهای شرکت‌های دولتی به آموزش و پرورش در سه بخش مسائل رفاهی، عدالت آموزشی و کیفیت‌بخشی داده شود. آنها از بند اول استفاده کرده‌اند و طرح تشکیل بانک فرهنگیان را داده‌اند. این بانک باید از بانک مرکزی یا مجلس مجوز بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: حق عضویت فرهنگیان استان در صندوق ذخیره فرهنگیان ماهی یک میلیارد و 900 هزار تومان است. این رقم در کل کشور در ماهی 22 میلیارد تومان و در سال 264 میلیارد تومان است.

نماینده صندوق ذخیره فرهنگیان کشور در خراسان رضوی با اشاره به اینکه صندوق ذخیره فرهنگیان به عنوان موسسه‌ای اقتصادی، فرهنگی و با هدف ارتقاء معیشت و رفاه فرهنگیان و بازنشستگان فرهنگی ایجاد شده است»، افزود: صندوق ذخیره فرهنگیان متعلق به کل جامعه است زیرا در تمام کشور تاثیر گذار است. جامعه‌ای می تواند بگوید به سمت توسعه حرکت کرده که اولویت آن آموزش و پرورش باشد. این موضوع در عمل به معنای این است که  اقتصاد آموزش و پرورش در اولویت قرار بگیرد.

وی در خصوص مرکز آموزشی و رفاهی بزرگ فرهنگیان گفت: مرکز آموزش و رفاهی بزرگ فرهنگیان با حدود 54 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری دربولوار وکیل آباد، جنب مرکز آموزشی و رفاهی فرهنگیان امام علی (ع) در حال احداث است و تاکنون پیشرفت 70 درصدی داشته است.

نماینده صندوق ذخیره فرهنگیان کشور در خراسان رضوی گفت: این پروژه در سال 97  به بهره‌برداری خواهد رسید. با افتتاح این پروژه 80 درصد از نیازهای تجمعی فرهنگیان در مواقعی که در مشهد حضور پیدا می‌کنند برطرف می‌شود.

عبدی افزود: همچنین در حال احداث سه بلوک در اطراف حرم هستیم این پروژه‌ها 3 الی 4 سال دیگر به بهره‌برداری می‌رسند. امیدواریم با افتتاح مجموع این پروژه‌ها جشن حذف مدارس از هتلینگ را بگیریم. البته این موضوع به فرهنگ سازی هم نیاز دارد زیرا در بسیاری از مواقع پیک ایام زائر هتل‌ها خالی هستند و  فرهنگیان از مدارس استفاده می‌کنند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *