«حزب‌گریزی» افتخار مسئولین است

رئیس دوره‌ای خانه احزاب خراسان رضوی گفت: متاسفانه در کشور ما به احزاب اهمیتی داده نشده است و افتخار رئیس­جمهورها و مسئولین این بوده که اهل هیچ حزبی نیستند.

جواد آرین منش در گفت‌وگو با خبرنگار «صبح امروز» افزود: متاسفانه حزب گریزی در کشور نهادینه شده در حالی که حزب یکی از ارکان مردم سالاری و دموکراسی احزاب سیاسی است.

وی تاکید کرد: خانه احزاب اصولا یک تشکل صنفی در ارتباط با تشکل­ها و احزاب سیاسی است. هدف اصلی خانه احزاب ترویج فرهنگ حزبی و تحزب در کشور، ارتقا سطح آگاهی­های سیاسی احزاب، تعامل بین احزاب، ارتقا جایگاه احزاب و تقویت بنیه مالی آنها برای رسیدن به اهدافشان است.

آرین­منش تصریح کرد: متاسفانه احزاب هیچگاه در کشور نهادینه نشدند و مسئولان نظام نیز در جهت تقویت احزاب برنیامدند. نه تنها در کشور ما به این مهم اهمیتی داده نشد بلکه افتخار رئیس­جمهورها و برخی مسئولین این بوده که اهل هیچ حزبی نیستند. متاسفانه حزب گریزی در کشور نهادینه شده در حالی که یکی از ارکان مردم سالاری و دموکراسی احزاب سیاسی است.

دبیر موتلفه خراسان رضوی اضافه کرد: اگر بخواهیم کار به درستی پیش برود، انتخابات خوبی داشته باشیم و کسی به طور ناگهانی بدون صلاحیت­های لازم و چند شعار فریبنده رئیس جمهور نشود وکشور تا سال­­ها دچار مشکلات بعدی حاصل از او نباشد باید از خرد جمعی استفده کنیم و یکی از نهادها که می­تواند خرد جمعی را رقم بزند احزاب سیاسی است.

رئیس حزب موتلفه در خصوص این­که چرا حزب موتلفه در انتخابات گذشته تا انتهای انتخابات از کاندید خود حمایت نکرد اظهار کرد: متاسفانه چون احزاب حمایت و تقویت نشدند به خود باوری هم نرسیده­اند و ما چون احزاب بزرگ و قدرتمند در سلایق مختلف سیاسی در کشور نداریم، احزاب ناگزیر می­شوند تمام توان خود را تجمیع کنند تا خودی نشان بدهند.

 

تجربه تلخ انتخاباتی

آرین­منش ابراز داشت: حزب موتلفه با وجود قدمتش یکی از ده­ها حزب فعال در کشور است و با توجه به جناحی شدن انتخابات ما و اینکه در آخر دو جناح نماینده­های خود را به فینال می­رسانند، دو دیدگاه در حزب وجود داشت. یکی اینکه ما به عنوان یک تشکل سیاسی یک کاندید انتخاب کردیم و باید تا انتها ادامه بدهیم حتی اگر رای بالایی نداشته باشیم. که من جزو این گروه بودم. چون معرفی و رسمیت دادن به حزب، بیان دیدگاه­ها و بیان برنامه‌ها از وظایف کاندید است که بسیار مهم است و قرار نیست همه کسانی که کاندید می­شوند در نهایت رئیس جمهور شوند.

وی افزود: دیدگاه دوم رفتن به سمت همگرایی با سایر احزاب اصولگرا بود. در نهایت تا لحظات پایانی نیز این دو دستگی وجود داشت. خود آقای میرسلیم معتقد بود باید بماند و ماند اما عده­ای حمایت نکردند و یک­سری آسیب از این موضوع وارد شد.اگرچه در نهایت آقای میرسلیم رئیس جمهور نمی­شد ولی یک آزمون و تجربه ورود کاندیدای حزب به انتخابات را داشتیم و الان نیز معتقدیم تجربه ارزشمندی بوده ولی بهتر بود که این اتفاقات درون حزب نمی­افتاد.

 

مردودی دولت‌ها در حمایت از احزاب

وی در خصوص موفقیت دولت­ها در حمایت از احزاب گفت: من معتقدم به جز سال­ها اول انقلاب که اراده حکومت بر وجود حزب­های بزرگ بود به ویژه حزب جمهوری اسلامی بود و ظرفیت­های نظام پای این حزب گزاشته شد همچنین مورد حمایت امام و بزرگان نظام بود که مقطع طلایی احزاب در ایران بود، پس از فروپاشی حزب جمهوری اسلامی دیگر هیچ­یک از دولت­ها به طور جدی از احزاب حمایت نکردند و احزاب تقویت نشدند. احزاب نتوانستند رشد کنند تا انتخابات ما تبدیل به انتخابات حزبی شود.

آرین­منش تصریح کرد: معمولا احزاب ما احزاب فصلی هستند.یعنی قبل انتخابات تشکیل می­شوند و پس از آن فروکش می­کنند. دولت­ها نیز یک­سری احزاب دولت­ساخته ایجاد می­کنند که بعد از پایان دوره ریاست جمهوری آنها، این احزاب نیز خاموش می­شوند.

 

«جمنا» فصلش به پایان رسید

رئیس حزب موتلفه در خصوص «جمنا» اظهار کرد: برای احزاب فصلی می­توان به «جمنا» اشاره کرد که البته آن هم حزب نبود بلکه جبهه­ای بود که توسط احزاب ساخته نشد بلکه توسط اشخاص ساخته شد. طبیعتا پایان انتخابات پایان عمر «جمنا» نیز بود. «جمنا» یک تجمع موقتی برخی از اشخاص و جریانات سیاسی بود که پس از انتخابات افول کرد و دیگر هم در عرصه سیاسی کشور نمی­تواند جایگاهی داشته باشد.

 

استقلال شرط زنده ماندن احزاب

آرین­منش با تاکید بر لزوم استقلال احزاب گفت: اگر احزاب به دولت­ها وصل باشند عمرشان به اندازه عمر دولت­ها است.در حال حاضر احزاب ما پشتوانه مالی ندارند.حتی موتلفه که زمانی شایع بود به بازار متصل است اما در واقع مرحوم عسگر اولادی از اشخاص کمک می­گرفت که با فوت ایشان آسیب­های جدی به حزب موتلفه از بعد تامین مالی وارد شد. من معتقدم احزاب باید به خودباوری برسند و خانه احزاب می­تواند مکانی برای رشد و بالندگی احزاب مختلف باشد.

 

 

گزارشی از رضا شجاع

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *