85 هزار طرح در یک نمایشگاه

نمایشگاه فرصت­های سرمایه­‌گذاری در صنعت گردشگری 19 الی 22 دی­ماه در مشهد برگزار می­شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: 85 هزار طرح در این نمایشگاه مطرح خواهد شد که 30هزار طرح در حوزه زیارت و زائرین کم بضاعت است و باید در این راستا بسته­های سرمایه‌گذاری فراهم شود و در معاونت سرمایه­گذاری ، انجمن­های صنفی و سایر تشکلات مردم نهاد و بخش خصوصی این نمایشگاه تخصصی مطرح شود تا بستر لازم برای پیشرو ماندن صنعت گردشگری در آینده با سرمایه­گذاری و تامین زیرساخت­ها فراهم شود.

محمد­رحیم رهنما چهارشنبه در نشست خبری اولین همایش و نمایشگاه فرصت­های سرمایه­گذاری در صنعت گردشگری و زیارت خراسان رضوی و نمایشگاه صنایع دستی  و هنرهای سنتی کشور که در هتل پردیسان مشهد برگزار شد، افزود: در راستای مشهد 2017 و انتخاب مشهد به عنوان شهر جهانی صنایع دستی گوهرسنگ­ها از بیست و هفتم آذرماه تا یکم دی ماه در نمایشگاه بین المللی مشهد شاهد برگزاری نمایشگاه صنایع دستی و هنرهای سنتی خواهیم بود و 180غرفه در این نمایشگاه حضور دارد.

 

چشم‌انداز جهانی، گردشگری است

وی تاکید کرد: تلاش شده تا تمامی استان­ها و چند کشور اسلامی در نمایشگاه حضور پیدا کنند. چرا که صنایع دستی در اشتغال­زایی نقش متمرکزی دارد و گام­های مفیدی را می‌توان در این راستا برداشت.

رهنما تصریح کرد: همایش و نمایشگاه معرفی فرصت‌های سرمایه گذاری در صنعت گردشگری و زیارت خراسان رضوی یکی دیگر از نمایشگاه­هایی است که 19 لغایت 22 دی ماه شاهد برگزاری آن خواهیم بود.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری خراسان رضوی بیان کرد: استان خراسان رضوی به دلیل موقعیت جغرافیایی، مذهبی و سابقه تاریخی و فرهنگی که دارد یکی از کلیدی­ترین استان­های کشور است به ویژه در گردشگری زیارتی و سیاحتی و از متمایزترین استان ها است و چشم انداز آینده جهان توجه به صنعت گردشگری است.

 

برنامه‌ریزی برای 40 میلیون گردشگر خارجی و 3میلیون گردشگر خارجی

وی ادامه داد: برای چشم انداز 1404 برنامه گردشگری مفصلی  برنامه ریزی شده است. با پیش بینی 20میلیون گردشگر و 25میلیارد دلار درآمد سالانه ، سهم استان خراسان رضوی در این چشم انداز 40میلیون گردشگر داخلی و 3میلیون گردشگر خارجی است.

رهنما عنوان کرد: این نمایشگاه در راستای تحقق چشم اندار 1404برگزار می‌شود که شامل پنل­های تخصصی است و از این طریق فرصت­های سرمایه گذاری گردشگری استان و مشهد را به سرمایه‌گذاران معرفی خواهیم کرد. با توجه به اینکه سرمایه­گذاری در حوزه گردشگری از ریسک­پذیری پایینی برخوردار است اما بازگشت سرمایه امکان­پذیر است. ما از این فرصت برای کسب آمادگی بیشتر استفاده خواهیم کرد.

مدیر کل میراث فرهنگی خراسان رضوی تصریح کرد: 85هزار طرح در این نمایشگاه مطرح خواهد شد که 30هزار طرح در حوزه زیارت و زائرین کم بضاعت است و باید در این راستا بسته­های سرمایه­گذاری فراهم شود و در معاونت سرمایه­گذاری ، انجمن­های صنفی و سایر تشکلات مردم نهاد و بخش خصوصی این نمایشگاه تخصصی مطرح شود تا بستر لازم برای پیشرو ماندن صنعت گردشگری در آینده با سرمایه­گذاری و تامین زیرساخت­ها فراهم شود.

رهنما با بیان اینکه در نمایشگاه صنایع دستی به دنبال معرفی و مطرح کردن صنایع دستی هستیم تا در سبد سوغات استان قرار گیرد، افزود: مجوز ساخت مرکز ملی گوهرسنگ­ها را دریافت کرده­ایم که رقم خوبی در این حوزه به استان تخصیص داده شده است و از اوایل سال آینده مقدمات ساخت آن فراهم می‌شود. ضمن اینکه بسیاری از آثار تاریخی که در استان وجود دارد را به نمایشگاه صنایع دستی تبدیل خواهیم کرد. مانند بنای مصلی، خانه ملک، موزه نادری و فردوسی. با بسیاری از مجموعه‌های بزرگ مشهد نیز ارتباط داشتیم تا بخشی از بازارها به صنایع دستی اختصاص پیدا کنند.

 

پیوند بین بخش خصوصی و صنایع دستی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی تصریح کرد: در صنایع دستی تنها به دنبال تولید نیستیم بلکه بحث آموزش در حوزه صنایع دستی بسیار مطرح است. از طرفی طرح ساماندهی سوغات و شبکه ملی سوغات مطرح شده است تا پیوندی بین تولید کنندگان صنایع دستی و بازار برقرار شود و محصولات در سبد سوغات گردشگران قرار گیرد. باید سوغات را تقویت و نمایشگاه­ها را گسترش دهیم و از طرفی ادارات و دستگاه­ها را ترغیب کنیم تا هدایای خود را از سوغات  سنتی و صنایع دستی استان تهیه کنند.

رهنما ادامه داد: باید کیفیت و فناوری­های جدید را ارتقا دهیم که در این راستا مراکز و کارگاه­های تولیدی ایجاد شده است. به عنوان مثال در توس کارگاه گوهرسنگ­ها ایجاد و با دانشگاه ارتباط برقرار کرده­ایم .برای به روز کردن و بهبود فناوری و کیفیت را افزایش خواهیم داد تا با اجناس خارجی رقابت کنند .

رهنما با بیان این مطلب که در شورای برنامه­ریزی استان، تاسیس مرکز ملی گوهرسنگ­ها در مشهد تصویب شده است گفت: ایجاد این مرکز کمک خوبی به صنایع دستی گوهرسنگ­ها خواهد کرد.

150 میلیارد تومان برای تسهیلات

وی افزود: صنعت گردشگری نیاز دارد که قوانین  و مقررات ملی برای ورود سرمایه­گذاران تصویب شود تا مستقیما در کشور سرمایه­گذاری کنند. امسال از محل صندوق سرمایه ملی، متقاضیان تسهیلات از سوی میراث فرهنگی معرفی شده­اند و از محل منابع استانی 25درصد به خدمات گردشگری اختصاص یافته که 5 و نیم میلیارد تومان یارانه است و نزدیک به 150میلیارد تومان تسهیلات از طریق بانک­ها باید به متقاضیان ارائه شود.

رهنما گفت: در بحث ارائه تسهیلات با 7بانک وارد مذاکره شده­ایم  و با سه بانک تفاهم نامه به امضا رسیده و سه بانک نیز در حال امضا است. در حال حاضر 5 و نیم میلیارد تومان به حساب میراث واریز شده و به محض اینکه قراردادها بسته شود سهم بانک­ها مشخص می­شود. ضمن اینکه 40پروژه برای دریافت تسهیلات یارانه­ای به بانک­ها معرفی می­شود.

 

ضرورت حمایت از بخش خصوصی

مدیر کل میراث فرهنگی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: سیاست سازمان میراث فرهنگی حمایت از مناطق گردشگری با شعار شهر گردشگر است و اگر موانع و مشکلاتی پیش رو داریم باید با توجه به چشم انداز 1404و سیاست­های استان رفع کنیم.در حال حاضر بسیاری از مناطق به بخش خصوصی واگذارشده­اند همه باید نگاه گردشگری در استان داشته باشند تا بتوانیم ظرفیت ماندگاری را با ارائه تسهیلات خوب افزایش دهیم و به عنوان یک فرهنگ و باور عمومی‌این شعار را در استان معرفی کنیم.

رهنما گفت: در چشم انداز 1404؛ 40میلیون به مشهد گردشگر خواهد آمد و این رقم نیاز به ظرفیت بالایی دارد البته آمار نشان می‌دهد که تقاضا برای سرمایه گذاری صنعت هتل داری روبه افزایش است که اگر از این ظرفیت استفاده نکنیم فرصت سرمایه گذاری به استان های دیگر می‌رود.

وی با انتقاد از اقامت زائرین و مسافران در مدارس و سالن­های ورزشی اظهارداشت: انتظارداریم حوزه انجمن­های صنفی در این سیستم سازماندهی و هدایت داشته باشد و بخش­های دولتی که رقیب بخش خصوصی شده­اند و قانون اصل 44 را رعایت نمی‌کنند به این قانون پایبند باشند. باید تجهیزات هتلداری و گردشگری بخش‌ دولتی به بخش خصوصی واگذار شود. این موضوع مهمترین دغدغه ما است که اگر ساماندهی شوند مشکلات بخش خصوصی و موانع جذب سرمایه­گذاری نیز حل خواهد شد.

 

 

گزارشی از رضا شجاع

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *