یک روز هم کتابگردی به جای وبگردی

در دنیای الکترونیک امروزی که وبگردی به عادت بیشتر مردم به ویژه جوانان تبدیل شده، روزی به نام کتابگردی برای ترغیب مردم به حضور در کتابفروشی ها، تلنگری نسبت به اهمیت کتابخوانی است.

امسال به دلیل همزمانی آخرین پنجشنبه هفته کتاب (20 تا 26 آبان) با ایام سوگواری دهه آخر ماه صفر، پویش کتابگردی به روز پنجشنبه دوم آذر ماه موکول شد و مسئولان فرهنگی، هنرمندان، نویسندگان و مردم در این روز در کتابفروشی ها حضور پیدا کردند.

هدف کلی این پویش توجه دادن مردم به کتابخوانی و کمک به اقتصاد کتابفروشی‌هاست اما می‌توان این پویش را به نوعی توجه دادن افراد به اختصاص بخشی از وقت خود به حضور در کتابفروشی‌ها به جای وبگردی، چت و جستجوی مداوم در فضای مجازی دانست.

مدیر‌کل نهاد کتابخانه های عمومی خراسان رضوی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: هر کاری که مردم را حتی به اندازه یک روز یا چند ساعت به کتاب و کتابخوانی مشغول کند، در ترویج این فرهنگ موثر است لذا پویش کتاب گردی اقدام مثمرثمر در این زمینه است.

حسین اکبری افزود: راه اندازی پویش کتاب‌گردی برای اینکه مردم در یک روز به مطالعه کتاب توجه کنند، اقدام ارزشمندی است که مورد استقبال مردم نیز قرار گرفته است.هرچند حضور مسئولان و فرهنگیان در پویش کتاب‌گردی به صورت نمادین انجام شد اما هدف کلی استقبال مردم از کتاب و کتابخوانی بود. در پویش کتاب گردی مسئولیت رسانه ها از دیگر مسئولان و ارگان های فرهنگی بیشتر است و می‌تواند به مردم کمک کند تا حضور بیشتری در کتابفروشی‌ها و کتابخانه‌ها به ویژه در اوقات فراغت خود داشته باشند.

اکبری افزود: فضای مجازی یا وب گردی به هیچ وجه مزاحم حوزه کتابخوانی و تولید کتاب نیست بطوریکه در کشور های پیشرفته مرز بین وب‌گردی و کتاب‌گردی جداست و مردم آن کشورها به ارزش و اهمیت کتاب پی برده و به هیچ وجه وب‌گردی را جایگزین کتاب گردی نکرده‌اند.

وی اظهار کرد: در کشورهایی که توسعه فناوری اطلاعات و الکترونیک آنها از ایران بیشتر بوده، سرانه مطالعه نیز از کشور ما بیشتر است و نشان می‌دهد که به هیچ وجه مطالعه در فضای مجازی و توسعه ابزارهای الکترونیکی، مزاحمتی برای کتاب و کتابخوانی ندارد.کسانی که مدعی هستند وب گردی و مطالعه در فضای مجازی می تواند جایگزین کتاب شود، یا به نوعی دچار غفلت شده اند یا کتاب نخواندن خود را توجیه می کنند.کتابخوانی به نوعی یک رفتار اجتماعی است که برای نهادینه شدن آن باید تبلیغ شود، در این زمینه نهادهای آموزشی بویژه آموزش و پرورش باید پیشتاز باشند و دانش آموزان را در انجام تکالیف مدرسه ای و آموزشی با کتابخانه ها آشنا کنند.

وی افزود: خانواده‌ها و نهادهای آموزشی باید تلاش کنند حضور در کتابفروشی و کتابخانه به یک رفتار اجتماعی پسندیده تبدیل شود.رسانه‌ها می‌توانند با ابزار تبلیغاتی مختلف به بهترین نحو و به صورت مستمر حضور در کتابفروشی‌ها و کتابخانه‌ها را بین مردم بویژه جوانان ترویج دهند و در این زمینه بیشترین اثرگذاری را در جامعه داشته باشند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *