وزارت‌خانه‌ای که فقط چراغش روشن است

انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی بود، اگر چه تلاش بسیاری شده است تا بعد از تحولات شگرفی که در حوزه فرهنگ اتفاق افتاد، اما هنوز دغدغه‌های هنرمندان برطرف نشده است. یکی از نمونه های آن را می‌توان سخنان مجید مجیدی کارگردان نام‌آور کشورمان دانست:« با فرهنگ و هنر باید اخلاقی برخورد شود. اگر توفیقی در عرصه های مختلف هنری به دست آمده تلاش فردی هنرمندان بوده و هیچ ارتباطی به سیاست سیاستگذاری های کلان مملکت نداشته است.»

«دولت های مختلف همواره فرهنگ و هنر را مورد بی مهری و کم توجهی قرار دادند در حالی که انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی بوده و نگاه به فرهنگ و هنر در درجه 2 قرار دارد.»

دخالت‌های سیاست در حوزه فرهنگ و کاستی‌هایی که متوجه این حوزه است، بهانه‌ای شد برای مصاحبه با یکی از اصولگرایانی که در حوزه فرهنگ هم نقش داشته است.

در راستای همین موضوع «صبح امروز» با جواد آرین‌منش، نماینده اسبق مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی و نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس هفتم و هشتم به گفت‌وگو نشست و نظر وی را در خصوص عملکرد وزارت فرهنگ‌و ارشاد اسلامی جویا شد.

 

مصوبات فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی در کتابخانه‌ها خاک

نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس هفتم و هشتم گفت: حال فرهنگ اصلا خوب نیست، فرهنگ امروز همچون فرزند ناتنی غریب و تنهاست. وزارت فرهنگ فقط چراغش روشن است مثل خانه‌ای که اهالی آن در خانه نیستند و چراغ را روشن می‌گذارند تا رهگذران تصور کنند حیات در آن جاری است.

جواد آرین‌منش افزود: کالاهای فرهنگی از سبد خانوار حذف شده است، تیراژ کتاب و مطبوعات نگران کننده است و هرگز شایسته کشوری با این تمدن کهن و درخشان نیست. مصوبات فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس در کتابخانه‌ها خاک می‌خورد و منظومه متوازنی در عرصه فرهنگ وجود ندارد.

 

اقتصاد فرهنگی دچار ورشکستگی شده است

آرین‌منش در خصوص وضع اقتصادی فرهنگ اظهار کرد: اقتصاد فرهنگ دچار ورشکستگی است و وزارت فرهنگ و ارشاد مسئول بی‌اختیار و ابزار است. زمینه‌های لازم برای مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و تعاونی در عرصه فرهنگ فراهم نیست. نهادهای موازی در عرصه فرهنگ بیداد می‌کنند. ساختار اداری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شدت بیمار و ناتوان است. در واقع سیاست‌زدگی کشتی وزارت ارشاد را به گل نشانده است.

رئیس خانه احزاب خراسان رضوی افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در میان علما و مراجع از مشروعیت لازم برخوردار نیست و شوراهای فرهنگ عمومی بعنوان هماهنگ کنندگان نهادهای فرهنگی  و ساختار بیمار آن عملا تعطیل است. سهم بودجه ارشاد از بودجه فرهنگی کشور کمتر از ۱۰درصد است و برنامه در حوزه فرهنگ وجود ندارد.

شاخص ارزیابی برای کارآمدی در حوزه فرهنگی وجود ندارد و متاسفانه فرهنگ در برنامه ششم توسعه در غربت است. این‌ها بخشی از بیماری‌ها و آسیب‌های حوزه فرهنگ است که باید مورد بررسی قرار گیرد.

 

نیاز به برنامه‌ای که بلندپروازانه نباشد

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در خصوص راه‌حل‌های موجود گفت: چون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در یک دوره ۴ ساله با محدودیت‌ها و بضاعت اندک هرگز قادر به حل همه مسایل نیست. باید با تدوین یک برنامه ۴ساله واقع بینانه و غیر بلندپروازانه چند اقدام اساسی و دست یافتنی را در اولویت قرار دهد.

آرین‌منش ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید در مسیر کوچک سازی و چابک سازی اصلاح ساختار شود. همچنین هدایت، حمایت و نظارت بر فعالیت‌های تشکل‌های فرهنگی مردمی بجای تصدیگری امور فرهنگی و توسعه نهادهای غیردولتی از جنس کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد باید گسترش یابد.

وی تصریح کرد: باید به اقتصاد فرهنگ رونق بخشید و اقتصادی کردن فعالیت‌های فرهنگی، هنری و سینمایی را در دستور کار قرار داد همچنین امنیت برای فعالیت‌های فرهنگی و هنری بدون سیاسی شدن ایجاد شود.

آرین‌منش افزود: حفاظت از سرمایه های فرهنگی و هنری و تکریم مفاخر فرهنگی که نیاز به سرمایه مادی ندارد نظیر اقدام ارزشمند اخیر وزیر محترم در تکریم بزرگ مرد عرصه ادب استاد شفیعی کدکنی  مرد کوچه باغ‌های نیشابور باید در دستور کار قرار گیرد و البته در کنار آن باید از توسعه فناوری‌های نوین فرهنگی نیز حمایت شود.

 

 

گزارشی از رضا شجاع

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *