والاترین سخن در نظام مدیریتی، مشتری‌مداری است

تولیت آستان قدس رضوی گفت: والاترین سخن در نظام مدیریتی، موضوع مشتری‌مداری و یا حل مشکل است و در نظام مدیریتی بالاترین حرفی که می‌توانم بگویم این است که به طرف مقابل حق بدهیم.

سید ابراهیم رئیسی در بازدید از شهرستان سرخس و با حضور در شورای اداری این شهرستان افزود: شما در کسوت مدیریت امور مردم، رشته تخصصی و یا مطالعاتی، حداقل تجربیاتی را در ارتباط با حوزه مدیریت کسب کردید و مدیریت در نظام اسلامی و فرهنگ دینی ما ضمن اشتراکاتی که با همه مدیریت‌ها در نظامات مختلف اداری و سازمانی دارند، دارای تفاوت‌هایی نیز هستند.

وی ادامه داد: اولین تفاوت مدیریت در نظام دینی آن است که مدیر، کارمند و خدمت‌گذار قبل و یا پیش از هر سازمان و دستگاهی خود را در محضر پروردگار بداند و پاسخگوی او باشد. دوم پاسخگوی سازمان، سوم سلسه مراتب سازمانی و در آخر هم پاسخگوی مردم و به عبارتی ارباب رجوع باشد.

تولیت آستان قدس‌رضوی عنوان کرد: در این چهار حوزه پاسخگویی که فرد خود را مسئول می‌داند و اینکه مدیریت و آثار کاری او در محضر مقدس خداوند گواه است و می‌دانید که امروز در میان نظامات کنترلی و نظارتی کارآمدترین نظام خود کنترلی است چراکه این مقوله بر زیر مجموعه و تحت امر نظام کارآمد است به این معنی که مسئول مربوطه خود را در هر شرایطی در محضر خداوند بداند و خدمت‌گذاری به مردم را به کار گیرد و در این زمینه باید تقویت شویم.

وی تصریح کرد: در حوزه نظام تربیتی و امور کشور به هر میزان که معنویت و نظام الهی رشد کند در مقابل شاهد کاهش تخلفات و نارسایی‌ها هستیم و اگر معنویت در نظام اداری افول کند شاهد رشد تخلفات و کاستی‌های بی‌شماری می‌شویم. بنابراین باید به اخلاق عمومی، حرفه‌ای و نیز به اخلاق سازمانی اهمیت داد و این موضوع بسیار مهم است و این سه مقوله منجر به رشد و نیز به کارآمد بودن سازمان کمک می‌کند.

رئیسی با بیان اینکه دوست داشتن مردم یکی از ویژگی‌های مهم دینی است، خاطرنشان کرد: نکته دوم در نظام دینی با نظامات دیگر، نگاه به مردم است و توجه به خلق خداوند جلب رضایت پروردگار را به همراه دارد. چراکه راه خدا از میان خلق می‌گذرد و هر چه گره‌گشایی از خلق خدا برای او می‌شود باعث راًفت مقام خدمت‌گذار و مدیر است بنابراین این دوست داشتن مردم جایی برای گله‌گذاری نمی‌گذارد و این یک فضای توجه جدی به مردم به شمار می‌رود.

تولیت آستان قدس رضوی اظهار کرد: مردم در زمینه‌های مختلف خوب امتحان خود را پس دادند به این معنی که مردم مخلص نسبت به تمامی مسائل نظام و همچنین در عرصه‌های گوناگون اجتماعی آماده خطر کردن هستند و حقیقتا مردمی مسئولیت‌شناس و حاضر در صحنه محسوب می‌شوند و خدمت‌گذاری به چنین افرادی افتخاری مهم و جدی است.

وی با بیان اینکه در نظام مدیریتی موضوعی است که آیا در این نظام اصل بر اعتماد است و یا کنترل، عنوان کرد: عده‌ای از صاحب نظران نظرشان بر اعتماد است به این معنا که افراد خوب و قابل اعتمادی را به کار گیریم و در مقابل تعدادی از افراد هستند که معتقدند نظام کنترلی و یا نظام نظارتی را باید تقویت کنیم.

رئیسی ادامه داد: در نظام فرهنگ دینی که از عهدنامه علی (ع) بر مالک اشتر نقل شده اصل بر هر دو موضوع اعتماد و کنترل است به این معنی، آن جایی که سخن از گزینش افراد است امیر المومنین علی (ع) دستور می‌دهند از بهترین‌ها بر گزینید و در جایی دیگر سخن از کنترل است که باید بر خوبان نظارت کنید زیرا اعتماد امری دست یافتنی نیست که امروز حاصل شود بلکه امری است که نیاز به تداوم دارد.

وی اضافه کرد: تداوم اعتماد نیازمند کنترل بر نظارت است و این صحت امر اجرای بایدها و نبایدهای قانونی را تضمین می‌کند بنابراین روابط اداری و سازمانی کاملا برادرانه است. بعضی از مشکلاتی که ما در سطح کشور با آن‌ها مواجه هستیم و تیتر روزنامه‌ها شده و همه را نگران می‌کند ه این دلیل است که در بعضی از موضوعات فساد فراجناحی صورت گرفته و باعث نگرانی همگان شده است

وی گفت: اگر این موضوع را ریشه‌یابی کنید بسیاری از مفاسد بسترهای فساد هستند و تا زمانی که این بسترها اصلاح نشود هر روز شاهد موضوعی خواهیم بود که مردم را نگران می‌کند و اصلاح این بسترها در نظام بانکی، پولی، صادرات و واردات موثر و لازمه این امر اصلاح مشکلات است و قانون‌گذار باید با نگاه به نیازهای جدی و مهم جامعه قوانینی را وضع کند.

تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: حجم زیاد قانون باعث اصلاح امور نمی‌شود بلکه باید وظایف شفاف‌تر و چارچوب‌ها روشن‌تر شود و طبیعتا می‌تواند به انجام امور کمک کند و منطقه سرخس با داشتن مدیرانی با تجربه و با میزان اعتبارات لازم می‌توانند مشکلاتی را مرتفع کنند و واقعا زیبننده نیست که ما در کشور بیکار داشته باشیم که البته نیاز به برنامه‌ریزی، کار و تلاش، استفاده بهینه از امکانات و نیز پیگیری‌های مداوم دارد تا اقداماتی صورت گیرد.

وی با بیان اینکه منطقه سرخس جاذبه‌های بسیاری برای توسعه و پیشرفت اقتصادی دارد و امیدواریم که با تلاش نظام گام‌هایی را در جهت رشد و توسعه اقتصادی، فرهنگی و دینی داشته باشیم، عنوان کرد: بازدیدی از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های سرخس داشتیم که با نگاه به توسعه‌های فرهنگی و اقتصادی و همچنین رفع مشکلات محرومان بود و در این زمینه باید تلاش‌های لازم صورت گیرد.

رئیسی عنوان کرد: اگر زمینه‌های کارآفرینی، سرمایه گذاری و تلاش به صورت عادلانه و درست در اختیار افرادی که مستعد هستند قرار گیرد این افراد تبدیل به کار آفرینان نام آور می‌شوند و لازمه این امر تقسیم‌بندی عادلانه ظرفیت‌ها است که می‌تواند زمینه بروز استعدادها را فراهم کند.

وی اضافه کرد: امسال، سال تولید و اشتغال است و تنها چهار ماه از سال باقی مانده و تمامی بخش‌ها باید عملکرد خود را نسبت به امر مقام معظم رهبری گزارش دهند و در مقابل سال اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال چه کارهایی را انجام دادند و سخنم در گزارش دادن نیست بلکه در اقدام و عمل است و باید ببینیم در میدان عمل چه اتفاقاتی صورت گرفته است.

رئیسی تصریح کرد: امیدواریم که بتوان تا پایان سال کمبودهایی که وجود داشته را برطرف کرد و گام‌های جدی در جهت موضوع تولید و اشتغال برداشته شود تا شاهد کارنامه درخشانی از بخش‌های مختلف باشیم و با رونق تولید و ایجاد اشتغال کاری کنیم که دغدغه‌های مردم کاهش یابد.

تولیت آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: تداوم تولید روستایی بهترین تداوم برای کشور است و اقداماتی که آستان قدس رضوی در این زمینه انجام داده و فوایدی که روستاییان با حرکت چرخش تولیدی دارند بسیار می‌تواند تاثیرگذار باشد و شهرستان سرخس با وجود استعداد و در نظر گرفتن میزان توسعه ارتباطات فرهنگی و اجتماعی بتوانند کارهای بسیار موثری را انجام دهند.

 

 

منبع: ایسنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *