منافع ملی و منطقه‌ای ما شفاف نیست

منافع ملی هدف اصلی همه کشورها در سیاست خارجی و تحکیم آن‌ها در عرصه داخلی است. اندک مروری و مطالعه گذرا بر چگونگی سیاست‌گزاری و تعامل‌های داخلی و خارجی کشورها و دولت‌ها نشان از آن دارد که هدف نهایی همه سیاست‌گزاری‌ها و فعالیت‌ها در راستای تامین و تحقق منافع ملی کشور است. اما گاهی بین سیاست‌مداران ما  اختلاف نظر در موارد مختلف مشهود است که گاهی مورد استفاده دشمنان قرار گرفته است. «صبح‌امروز» در همین راستا با نماینده مردم شهرستان‌های تربت حیدریه، زاوه و مه ولات در مجلس شورای اسلامی به گفت‌وگو نشسته است.

نماینده تربت حیدریه، زاوه و مه ولات در مجلس شورای اسلامی گفت: آیا جامعه به شکلی ترغیب شده است که اگر در مورد موضوعات سیاست خارجی یا موضوعات منطقه‌ای سوال کنیم، یک پاسخ واحد بگیریم؟ خیر. پس ما جامعه را دچار یک چند گروهی کردیم.

سعید باستانی با بیان اینکه منافع ملی در هیچ‌ استان و شهری از کشور ما شناخته شده نیست، افزود: اگر ما تعریفی از مناطق منطقه‌ای داریم باید همه روی آن اتفاق نظر داشته باشیم و قابلیت اجرایی داشته باشد. در اجزای قوانینی مثل برنامه ششم توسعه و قوانین بالادستی هنوز همه به یک اتفاق نظر واحد نرسیدند. منافع ملی ما در چهارچوب یک کلیت تعریف شده که ذیل حاکمیت است. بعضی‌ها بدون اینکه بدانند چه حرفی و عملی به منافع ملی ضرر می‌رساند، به این منافع ضرر می‌رسانند.

باستانی ادامه داد: منافع منطقه ای نیز هنوز تعریف شده و شفاف نیست که ما چه منفعتی را برای یک منطقه در نظر گرفته‌ایم و همه گروه‌های سیاسی و اجتماعی روی آن اتفاق نظر داشته باشند و به پیشرفت آن کمک کنند.

وی در خصوص صحبت‌های خارج از منافع ملی برخی مسئولین اظهارکرد: اگر در منطقه، شهر و شهرستانی مدیری عملی انجام دهد که به منافع ملی ضرر برساند یعنی درک نکرده که منافع ملی چگونه است. به عنوان مثال محصول استراتژیک زعفران که منافع ملی و منطقه‌ای دارد، اگر کسی به هر دلیلی مصاحبه‌ای بکند که به منافع ما در بحث زعفران صدمه بزند، یعنی منافع کشور را در نظر نگرفته است.

باستانی تصریح کرد: شاید آن حرف منفعتی برای جمعی داشته باشد ولی منافع کشوری در نظر گرفته نشده است. مثلا در مقطعی تصمیم گرفته شد در مناطق کشت خشخاش افغانستان زعفران کشت کنند، اینجا منافع ملی لحاظ نشده است. منافع منطقه‌ای ذیل منافع ملی تعریف می‌شود و کسانی که در مناطق تصمیمی می‌گیرند باید منافع ملی را لحاظ کنند.

وی افزود: تصمیم‌گیری در این موارد در حوزه جامعه است و بالاتر از حد تصمیم‌گیری مجلس است. ما در جامعه‌شناسی واژه‌ای به عنوان حس مشترک داریم. یعنی وقتی حس ‌مشترک نسبت به موضوعی در یک جامعه شکل گفته باشد در یک نظرسنجی 95 درصد افراد به شما یک جواب مشترک می‌دهند. یعنی به منافع ملی مقابل منافع منطقه‌ای یک پاسخ می‌دهند.

باستانی ابراز داشت: آیا جامعه به شکلی ترغیب شده است که اگر در مورد موضوعات سیاست خارجی یا موضوعات منافع ملی و منطقه‌ای سوال کنیم، یک پاسخ بگیریم؟ خیر. پس ما جامعه را دچار یک چند گروهی کردیم که به یک جواب و موضع یکسان نمی‌رسیم. نماینده مجلس و مدیران از داخل جامعه انتخاب می‌شوند و همه قوا از بخشی از جامعه نشات می‌گیرند پس این چند گروهی در بخش بالای مسئولین جامعه هم وجود دارد.

نماینده مردم شهرستان‌های تربت حیدریه، زاوه و مه ولات در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از موضوعات اساسی که مردم منطقه از آن در رنج و عذاب هستند، فقدان یک تعریف مشخص از «منافع منطقه» و تحصیل آن است.

نماینده مردم تربت حیدریه، زاوه و مه ولات در مجلس شورای اسلامی، به موضوع بودجه و نقش مدیران منطقه در تحصیل حداکثری آن اشاره کرد و گفت: نظام بودجه بندی در کشور به سازمان برنامه و بودجه ختم می‌شود و در مراحل چند گانه، بررسی در کمیسیون‌های مختلف و صحن علنی مجلس و نیز شورای نگهبان مراحل قانونی خود را طی می‌کند اما آنچه که حایز اهمیت است، این است که تغییر میزان بودجه‌ها در همه این مراحل امکان پذیر خواهد بود.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس از دستگاه‌های اجرایی منطقه خواست تا در ایام بودجه‌ریزی کشور و تصویب آن در مجلس، بر اساس اولویت‌ها و شاخص‌های اداری خود تحرک بخشی بیشتری برای اختصاص و دریافت بودجه مورد نیاز داشته باشند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، به مطالبات مردم از دستگاه‌های اجرایی اشاره کرد و افزود: در شورای برنامه‌ریزی استان خواسته‌هایی به حق از جانب مردم مطرح شده که متوجه دستگاه‌های اجرایی است و باید در وقت مقرر انجام شود، لذا دستگاه‌ها برای پیگیری مطالبات بخصوص در این ایام سال توجه بیشتری داشته باشند.

 

 

سرویس سیاسی «صبح امروز»

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *