مشاوره ژنتیک؛ آرزوی خوشبختی برای زوج‌های جوان

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: بهترین هدیه‌ای که به زوج‌های جوان می‌توان داد مشاوره ژنتیک است که مثل آرزوی خوشبختی برای آنان است.

حمیدرضا پوریوسف روز گذشته 24 آذرماه، که به عنوان سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه سخن می‌گفت، افزود: تمام معلولیت‌ها اعم از اینکه مادرزادی باشند یا بر اثر حوادث طبیعی و تصادفات رانندگی حادث شوند قابل پیشگیری هستند.

وی با بیان اینکه بهزیستی برنامه‌های زیادی را برای پیشگیری از معلولیت‌ها در دست اجرا دارد گفت: مشاوره و غربالگری ژنتیک دانش‌آموزان و زوج‌های جوان در 10 شهر استان، آموزش‌های پیشگیرانه به مردم روستاها و محلات و حاشیه‌ شهر، غربالگری بینایی و شنوایی نوزادان و کودکان، پرداخت کمک‌هزینه‌ مشاوره و آزمایشات ژنتیک به خانواده‌های کم‌بضاعت و اعضای جامعه‌ هدف و نیز توسعه‌ی مراکز پیشگیری، فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی در زمینه‌ معلولیت‌ها از جمله‌ این اقدامات است.

وی با یادآوری اینکه سالانه حدود 10 درصد به معلولین استان اضافه می‌شود، گفت: ضرورت پیشگیری از معلولیت‌ها بر کسی پوشیده نیست اما سؤال بیشتر ما و شما این است که چگونه می‌توان به این امر کمک کرد که بنده در پاسخ می‌گویم علاوه بر تلاش‌های دولت و دوایر اجرایی، هر یک از ما خودمان می‌توانیم با راهنمایی افراد و اطرافیان‌مان، به امر پیشگیری کمک کنیم.

وی اجرای کامل برنامه‌های پیشگیری از معلولیت‌ها و آسیب‌های اجتماعی را نیازمند مشارکت خیرین در حوزه‌های پیشگیری دانست و گفت: اگر چه خیرین بزرگی که سخاوتمندی آنها، همیشه انسان‌هایی را از مشکلات نجات می‌دهد سهم بزرگی در اجرای برنامه‌های رفاه اجتماعی دارند اما هر یک از شهروندان خودش می‌تواند با سهمی که در پیشگیری از معلولیت‌ها و آسیب‌های اجتماعی ایفا می‌کند یک خیر و نیکوکار واقعی باشد.

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی، مناسب‌سازی را یکی از دغدغه‌های مهم معلولین برشمرد و گفت: جامعه و کشور به همه‌ی شهروندان تعلق دارد و هر شهروندی که خود را شریک در این ‌خانه می‌داند باید به فکر سایر شهروندان هم باشد تا همه بتوانند از امکانات این خانه بهره‌مند شوند.

وی تأکید کرد: مشارکت شهروندان در امر مناسب‌سازی، مشارکت معنوی و فکری است به این معنا که هر شهروندی باید در این مورد احساس مسئولیت کند و هر مانع و مشکلی که در سطح شهر می‌بیند به مسئولین گزارش کند و حق مناسب‌سازی برای معلولین را از آنها مطالبه نماید.

وی گفت: مطالبه‌گری حقوق معلولین، وظیفه‌ی همه‌ ماست و هر مسلمانی از جهت اینکه حق‌الناس، یک امر واجب به حساب می‌آید تکلیف دینی هم در این مورد دارد که پیگیر حقوق معلولین باشد.

وی تصریح کرد: با اجرای برنامه‌ پیشگیری و کاهش طلاق که با همکاری بهزیستی و دادگستری در حال اجراست منحنی طلاق در خراسان رضوی برای نخستین بار در سی سال گذشته معکوس شده و روند کاهشی را آغاز کرده است.

وی گفت: حاصل این برنامه، سازش 18 درصدی متقاضیان طلاق در دو سال گذشته بوده که این روند همچنان رو به افزایش است و اگر دستگاه‌ها همکاری بیشتری داشته باشند و اعتبارات بیشتری به این امر اختصاص یابد می‌توان این آسیب را تا میزان بسیار بیشتری کاهش داد.

دبیر شورای سالمندان خراسان رضوی گفت: سالمندی شیب تندی دارد و در سال‌های آتی با افزایش این قشر در جامعه مواجه خواهیم بود و باید تمهیدات لازم را در این زمینه بیندیشیم و خود را برای مواجهه با جامعه‌ سالمند آماده کنیم.

وی ادامه داد: اگر چه سالمندی یک نعمت است و می‌توان از سالمندان، بهره‌های فراوان فکری و اجتماعی برد اما آنها شرایط زندگی خاصی دارند و نیاز به همراهی و همگامی مردم دارند تا بتوانند زندگی‌شان را به شکل بهتری سپری نمایند.

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی در زمینه‌ کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست گفت: برنامه و سیاست بهزیستی، نگهداری از این فرزندان در خانواده‌های اصلی یا جایگزین است و یا اینکه آنان به صورت فرزندخوانده به خانواده‌های متقاضی واگذار می‌شوند. نگهداری از فرزندان در مراکز شبانه‌روزی، فقط در حد ضرورت انجام می‌شود و به محض اینکه راهی برای ورود فرزند به خانواده باز شود، واگذاری به خانواده از اولویت برخوردار است.

وی در پایان از خیرینی که در زمینه‌های نگهداری و حمایت از فرزندان، پیشگیری، توانبخشی و توانمندسازی جامعه‌ی هدف، بهزیستی را یاری می‌کنند تشکر کرد و گفت: همت و تلاش این عزیزان، تنها با پاداش الهی قابل جبران است و آنها که این کمک‌ها را انجام می‌دهند مشمول بیشترین عنایات الهی قرار می‌گیرند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *