حذف چکشی یارانه بگیران، اعتراضات اجتماعی را به دنبال دارد

نماینده مردم کاشمر، بردسکن و خلیل آباد در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر حذف یارانه ۳۴ میلیون نفر چکشی باشد اعتراضات اجتماعی به دنبال خواهد داشت.

بهروز بنیادی با اشاره به حذف 34 میلیون یارانه بگیر در لایحه بودجه سال 96 افزود: طبق قانون مجلس دولت باید نسبت به حذف یارانه نقدی به دهک‌های بالای جامعه اقدام کند و طبق اصلاحیه سال 95، این کار باید با جمعیت 3 و نیم میلیون نفر کلید می‌خورد اما تا کنون چنین اتفاقی رقم نخورده است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس دهم شورای اسلامی ادامه داد: در زمینه حذف یارانه نقدی دولت باید با شاخص دقیقی اقدام کرده تا بر اساس آن یارانه‌ها را حذف کند، البته رئیس جمهور از تعیین استانداردهای زندگی و ایجاد صندوق اجتماعی امید خبرداده است تا در صورتی که فردی بیش از استانداردهای تعیین شده مشکلات دارد تحت پوشش این صندوق قرار گیرد.

وی با بیان اینکه باید خط فقر مطلق تعیین شود، گفت: افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد زیر خط فقر مطلق قرار دارند؛ بنابراین تعیین این خط به ظرافت زیادی نیاز دارد تا حذف یارانه افراد به اشتباه صورت نگیرد، چرا که شاهد بودیم افرادی که سندی ندارند اما با اسم آنها معاملاتی صورت گرفته از لیست یارانه بگیران حذف شده بودند.

این نماینده مجلس در خصوص میزان موفقیت دولت در حذف 34 میلیون یارانه بگیر طبق لایحه بودجه سال 97، عنوان کرد: دولت در زمینه حذف 3.5 میلیون نفر اقدامی انجام نداده است بنابراین نمی توان ارزیابی مثبتی از حذف 34 میلیون نفر یارانه‌بگیر ارائه کرد، با حال ممکن است دولت در یک سال گذشته شاخص‌های دقیقی برای حذف یارانه تهیه کرده باشد.

بنیادی با بیان اینکه اگر حذف یارانه نقدی چکشی باشد اعتراض اجتماعی را به همراه خواهد داشت، اظهار کرد: دولت قصد دارد با حذف بخشی از یارانه نقدی، به اشتغالزایی کمک کند، این کار نگرانی‌هایی از جمله پول پاشی در جامعه را به دنبال دارد.

وی ادامه داد: انتظار می‌رود تسهیلات ناشی از حذف یارانه نقدی به صنایعی تعلق گیرد که توانسته‌اند در شرایط کنونی اقتصادی  کشور با 30 تا 50 درصد ظرفیت خود کار کنند، به عبارت دیگر باید از صنایع حمایت شود نه اینکه از جوانان با نگاه فردی تسهیلاتی دریافت کنند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *