مسئولان باید برافزایش وحدت متمرکز شوند

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی گفت: باید امروز همه ما بویژه مسئولان به افزایش وحدت و تلفیق هویتی اندیشیده و از تقلیل هویتی پرهیز کنند.

سید جواد حسینی روز دوشنبه در مراسم تکریم فرماندار سابق و معارفه فرماندار جدید شهرستان تربت جام افزود: دو عنصر و مولفه اساسی هویت در ایران اعتقادات دینی بعنوان محور اساسی و نیز فرهنگی عرفی و ملی ماست چنانکه در خطه خراسان رضوی هر دو مولفه بروز و ظهور دارد .

وی اضافه کرد: امام علی ابن موسی الرضا (ع) نماد دین و تفکر دینی و حکیم ابوالقاسم فردوسی نماد ملیت ایرانی است که برادران اهل سنت به هر دو مولفه یعنی فرهنگ ملی و فرهنگ رضوی پایبندی خود را نشان داده‌اند.

وی گفت: ما نباید این دو عنصر دینی و ملی را در فرهنگ خود تقلیل داده یا به حاشیه برانیم چنان که این خطا را در قبل انقلاب شاهد بودیم که فرهنگ دینی کمرنگ و فرهنگ ملی تقویت شد و بعد انقلاب نیز فرهنگ تاریخی و ملی کمرنگ‌تر گردید.

وی تصریح کرد: امروز استراتژی راهبردی نظام تکیه بر عناصر تلفیقی است نه تفکیکی و تقلیلی. زیرا اگر کشوری یک عنصر هویتی را برجسته و بقیه را نادیده بگیرد. هویت آن جامعه تضعیف می‌شود و تقلیل هویت یک کشور منجر به کاهش وحدت و انسجام و اتحاد آن کشور و در نتیجه قدرت آن می‌گردد.
وی با بیان اینکه شهر تربت جام را به حق می‌توان پایتخت وحدت و انسجام و وفاق نامید، افزود: در این شهر بیش از هر نقطه دیگری برعناصر هویت دینی و ملی مشترک بین برادران اهل سنت و شیعه و سنی اصرار و ابرام است و در نهایت وحدت و همدلی در کنار هم زندگی می‌کنند.
وی تصریح کرد: مسئولان این شهر در هر بخش و نهاد و دستگاه و قوه‌ای نیز باید اینچنین فکر کرده و عمل می‌کنند.

وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم این منطقه بعنوان پایتخت وحدت و انسجام ملی باقی بماند باید مسئولان آن بیش و پیش از هرکس خود منادی وحدت باشند و در این میان هر چه مسئولیت سنگین تر باشد باید بیشتر بر وحدت تاکید و عمل کنند.

معاون استاندار خراسان رضوی افزود: این خطه می‌تواند محلی برای ترویج وحدت و انسجام نه فقط در ایران زمین بلکه درجهان اسلام باشد و در تاریخ قبل و بعد انقلاب هم این امر همدلی و انسجام را بارها و بارها به اثبات رسانده‌اند.

وی با بیان اینکه مهمترین ویژگی مردم این خطه که به حق عنوان پایتخت وحدت به آن داده‌اند،همگرایی و قدرشناسی است، گفت: کمترین و کوچکترین اقدام در این خطه با قدرشناسی و قدردانی مردم این دیار همواره است .
وی تصریح کرد: از این رو مسئولی که در این شهرستان خدمت می‌کند باید دارنده این دو خصلت باشد قدرشناس مردم نجیب این دیدار بوده و تمام توان خود را برای خدمت به این مردم و رفع مشکلات آنان بگذارد.
وی افزود: از سویی باید بیش و پیش از هر کس پاسدار وحدت موجود بوده و در عین حال عاملی برای ارتقا آن شود.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه شایسته گزینی و به گزینی و عام گرایی با رویکرد عدالت ترجیحی در این دولت و بیش از آن خراسان رضوی ملاک عمل است نه سنی و شیعه بودن گفت: دولت معتقد است مرزهای جغرافیایی، سنی،جنسیتی،قومی،دینی و قبیله‌ای را باید درهم شکست وشایسته گزینی راملاک عمل قرار داد.

وی اظهار کرد: اما امروز معتقدیم در مرزهای سنی، جنسیتی و قومیتی و دینی عدالت را رعایت نکرده ایم و از این رو به کارگیری جوانان و سهم 30 درصدی زنان در پست‌ها و استفاده از توان قومیت‌ها وغیره محور عمل است.

حسینی تصریح کرد: امروز 64 درصد فرمانداران و معاونان آنان در استان در دولت تدبیر و امید دارای تحصیلات کارشناسی ارشد و دکترا هستند و 98 درصد بخشداران هم تحصیلات کارشناسی به بالا دارند.
وی افزود: 84 درصد فرمانداران هم از خانواده‌های شاهد و ایثارگرند و امروزاین تعداد نسبت به قبل مدعی حفظ و حراست از ارزش‌ها بودند 20 درصد رشد دارد .

حسینی گفت: سه بخشدار از حوزه اهل سنت و 31 مدیر اهل سنت هم در راستای شایسته گزینی و برقراری عدالت ترجیحی هم اکنون در استان فعالیت و خدمت می‌کنند و این مسیر را ادامه خواهیم داد.
وی افزود: باید پذیرفت در فرهنگ سیاسی ما گفتار تا حدی بر عمل غلبه دارد و برای عملیاتی شدن این گفتارها باید برنامه ریزی را ملاک عمل قرار دهیم و امروز در این حوزه تلاش می‌شود.

وی با بیان اینکه استانداری 16 هدف راهبردی را مبنای عمل خود قرار داده و در قالب برنامه و عمل تعیین تکلیف نموده چنانکه در حوزه معاونت سیاسی 78 هدف و 720 برنامه و اقدام تبدیل شده و شاخص‌های آن مشخص گردیده و بر اساس آن عملکرد مدیران ارزیابی می‌شود.

وی تاکید کرد: از جمله هفت هدف راهبردی اصلی در سال 96 اشتغال و تولید است که تا کنون از هدف 160 هزار اشتغال جدید در سال جاری 155 هزار مورد آن محقق شده است .

حسینی تامین امنیت و تقویت آن، کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی، حفاظت و حراست از حقوق شهروندی و ارتقا فعالیت فرهنگی و توسعه مشارکت اجتماعی را از دیگر اولویت‌های استان در این حوزه دانست که باید همه بخش‌ها و گروه‌ها در این راستا تلاش نمایند.

گفتنی است در این جلسه از خدمات سه ساله علی رستمی فرماندار سابق تربت جام تقدیر شد و حمیدی که پیش از این در سمت فرماندار درگز بود بعنوان فرماندار جدید این شهرستان معرفی شد.

معاون استاندار در بدو ورود به شهرستان تربت جام پس از استقبال از سوی اعضای شورای تامین با حضور در مزار شهدای گمنام این شهرستان حضور یافت و با نثار فاتحه‌ای بر مقام شامخ شهدا ادای احترام کرد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *