مدارس غیرانتفاعی؛ چالش پویایی و جایگاه واقعی

آموزش از امور اجتماعی است که از ابتدای زندگی آدمی همواره با دیگر فعالیت ها در آمیخته  و در کنار آموزشهای گروهی همیشه آموزشهای ویژه و خصوصی نیز ارائه می گردیده است.

درتمامی اعصار و نظام های مختلف ، روند تکامل آموزش ایران زمین این موضوع در کنار آموزشهای همگانی دیده می شود.

در آموزش و پرورش فعلی نیز آموزشهای خاص تحت عنوان مدارس غیر انتفاعی با رویکرد ارائه آموزش با کیفیت بالاتر آغاز و ارائه گردید.

شاید این فلسفه وجودی در خیلی از مدارس نمود پیدا نکرد اما همان معدود مدارسی که آموزش را در سطح بالاتر و متفاوت تر ارائه می دادند به زودی جای خود را در جامعه باز نموده و سرآمد مدارس هرشهر شدند.

تعداد زیادی از مدارس که بهترین خروجی را در مقاطع مختلف و بیشترین قبولی ها را در آزمونهای متفاوت از جمله تیزهوشان، نمونه دولتی و حتی کنکور داشتند از مدارس غیرانتفاعی بودند.

این موفقیت مدارس غیرانتفاعی ناشی از عملکرد متفاوت بود، لیکن در همین مدارس موفق در حال حاضر نیز مواردی برای بهتر کار کردن دارند و حتی این گونه مدارس با همین وضعیت مطلوب با ایده آل ها و آموزشهای اصولی درمقایسه با سیستمهای نوین دنیا بسیار فاصله دارند.

عدم پویائی و به روز نشدن این مدارس شاید به جهت فقدان برخی قوانین و حمایت ها خصوصاً در موارد مالی است چرا که این مدارس تمامی هزینه ها را می بایست از طریق دریافت شهریه تأمین نمایند که بعضاً با توجه به تعداد شاگرد محدود و عدم حمایت مالی آموزش و پرورش امکان پذیر نباشد و ناخدآگاه مسائل مالی برروی کیفیت این مدارس تأثیر می گذارد در خیلی از مدارس غیرانتفاعی با توجه به علاقه مندی که مؤسسین و مدیران به امر آموزشی دارند و عشق و ارقی که به رسالت معلمی خود دارند از منافع خود گذشته ودر راستای کیفیت هزینه می کنند و چه بسا اینکه این گذشت ها نیز کافی نباشد.

در این میان موارد زیر مدارس غیرانتفاعی را از پویائی واقعی و جایگاه اصلی خود دور می کند.

عدم حمایت جدی آموزش و پرورش

عدم آشنایی اولیاء با رویکرد مدارس غیرانتفاعی

عدم معرفی فعالیت های غیرانتفاعی ها در مقاطع مختلف

عدم استفاده غبرانتفاعی ها از سرانه فضاهای آموزشی سازمان آموزش و پرورش

عدم تخصیصی نیروهای متعهد و کارآمد از آموزش و پرورش به غیرانتفاعی ها

عدم تناسب شهریه با خدمات ارائه شده از سوی غیرانتفاعی ها

عدم توجه به خروجی قابل قبول دانش آموزان غیرانتفاعی در مقاطع مختلف

عدم توجه به منابع و موانع مدارس غیرانتفاعی

 

عدم توجه کافی این مدارس در بالا بردن سطح علمی مدارس و دانشگاهها

مدارس غیر انتفاعی در تمامی دنیا و در تمامی کشورها وجود داشته و با توجه به نوع آموزشها و خدماتی که ارائه می دهند جزء بهترین مراکز علمی- آموزشی در سطح خود آن کشور و حتی بین المللی محسوب می شوند.

خانواده ها در کشورهای اروپایی به جهت اینکه می خواهند آینده روشن تری را برای فرزند خود رقم بزنند سعی می کنند فرزند خود را در یکی از این مراکز غیرانتفاعی ثبت نام کرده تا تقریبا آینده فرزند خود را تضمین کنند و در آینده و تحصیل در هر کدام از این مدارس می تواند حداقل جز رزومه درسی و تحصیلی یک دانش آموز یا دانشجوی موفق باشد.

این سطح از یاددهی و یادگیری و اثرگذاری در فرد و جامعه تنها در سایه حمایت آموزش و پرورش آن کشورها میسر گردیده است.

در سیستم آموزش و پرورش ایران بزرگ در صورت محقق شدن تفکری نظامند می توان شاهد شکوفایی سرمایه های کشور عزیزمان باشیم این روند علمی و عملی از اولین مقطع یعنی پیش دبستانی آغاز می گردد.

در سیستم های آموزشی دنیا برای پایه اول و پیش دبستانی  بهاء زیادی داده می شود، این اهمیت بابت توانمندیهای فردی است که  در هر یک از کودکان( سنین 4 تا 12 ) بالفطره وجود دارد و در صورت عدم پرورش رو به افول گذاشته و افت خواهند کرد مقطع پیش دبستانی به واسطه شرایط محیطی و محاطی هر یک از فرزندان بسیار مهم بوده و می توانیم با ارائه آموزشهای نوین مبتنی بر اصول بنیادی ، تمامی پتانسیل های فرزندانمان را شناسایی ، تقویت و به سرانجام برسانیم.

این امر تحت لوای نظام آموزشی واحد میسر می گردد با نظارت دقیق بر آموزشهای هدفمند که در مدارس غیرانتفاعی ارائه می گردد دانش آموزان رده سنی 6-4 سال در مقطع پیش دبستانی آماده ورود به دبستان و مقاطع بالاتر می گردند.

در این پایه مدارس غیرانتفاعی در چند سال اخیر توانسته اند با عملکرد قابل قبول به خوبی خود را نشان داده و خانواده ها را در راستای ساختن آینده فرزندانشان با خود همسو نمایند در حالی که به جهت نو بودن آموزش در این رده سنی اگر آموزش و پرورش حمایت گسترده تری از لحاظ قانونی و اجرائی از مدارس غیرانتفاعی در مقطع پیش دبستانی داشته باشد این مدارس نیز همچون دیگر غیرانتفاعی ها در مقاطع بالاتر خود را در سطحی عالی نشان داده و دانش آموزان را برای ورود به پایه بعدی به بهترین نحو تربیت و آماده می نمایند و کار دیگر مدارس و دست اندر کاران آموزش در مقاطع بالاتر تسهیل و تکمیل می گردد.

امید آنکه با حمایت از مدارس غیر دولتی بتوانیم در بالندگی سرمایه های کشور عزیزمان توانمند باشیم.

 

 

عباس قاسمی

مدیر پیش دبستانی و دبستان غیر دولتی وارستگان

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *