غول درونه بیدار است

رئیس نظام مهندسی ساختمان کاشمر گفت: در سال‌های اخیر حدود 80 گسل مربوط به گسل درونه فعال شده است.

سیدرضا علوی در جلسه علنی شورای شهر کاشمر عدم فرهنگ‌سازی جهت ساخت و سازهای اصولی را یکی از دغدغه‌های مهندسین نظام مهندسی دانست و گفت: این فرهنگ‌سازی در شورای شهر باید نهادینه شود.

وی با اظهار تأسف از اینکه مردم نسبت به نظام مهندسی نگاه خوبی ندارند، بیان کرد: به‌رغم اینکه تلاش نظام مهندسی بر ساخت و سازهای اصولی است اما بسیاری تنها می‌خواهند خانه‌ای را بدون در نظر گرفتن اصول ساختمان سازی بنا کنند.

رئیس نظام مهندسی ساختمان کاشمر بر برگزاری کلاس‌های آموزشی برای شهروندان در جهت همراهی و همکاری با مهندسین ناظر تاکید کرد و افزود: وظیفه مهندسین ناظر تنها ارائه گزارش و تخلفات به صورت مکتوب است.

وی با اشاره به اینکه هرچند ساختمان سازی تخصصی است اما عده‌ای بدون داشتن هیچ گونه مهارت و تخصصی به این صنعت ورود می‌کنند، از عدم یکسان سازی نقشه‌ها بین نظام مهندسی و شهرداری انتقاد کرد و گفت: به‌رغم اینکه فردی مجوز ساخت  100 متر بنا را می‌گیرد اما بعد شاهد احداث بنا با مساحت هزار متر هستیم.

علوی با بیان اینکه این به معضلی جدی در شهر کاشمر تبدیل شده است، ادامه داد: نمایندگی نظام مهندسی ساختمان کاشمر از سال 78 کار خود را طبق قانون مصوب سال 74 مجلس شورای اسلامی با تعداد 4 نفر مهندس و تعدادی کاردان عمران آغاز نمود.

وی با اعلام اینکه تاکنون حدود 18 سال است که از عمر نظام مهندسی کاشمر می‌گذرد، اظهار کرد: خوشبختانه اکنون تعداد 115 نفر عضو دارای پروانه اشتغال به کار مهندسی در رشته‌های عمران، معماری، تاسیسات مکانیکی، برقی با مدارک عالی دانشگاهی به مردم خدمت رسانی می‌کنند.

 

بسیاری از خانه‌ها مهندسی‌ساز نیست

رئیس نظام مهندسی ساختمان کاشمر در ادامه با اشاره به اینکه زمین‌لرزه اخیر که در غرب کشور با قدرتی به بزرگی 7.3 ریشتر به وقوع به وقوع پیوست موجب شد جمعیتی بالغ بر 150 میلیون نفر در دو کشور ایران و عراق و بخش‌هایی از کشورهای ترکیه، اردن، جمهوری آذربایجان و گرجستان آن را احساس کنند، بیان کرد: متأسفانه عدم مقاوم سازی اکثر پروژه‌های فاقد استحکام و غیر اصولی در این زلزله به چشم خورد.

وی عنوان کرد: هر چند در سال‌های اخیر وضعیت ساخت و ساز بهبود یافته اما وضعیت مسکن در زمین‌لرزه‌هایی همانند بم، رودبار و برخی دیگر از مناطق کشور که ساخت و سازها در 10 سال اخیر انجام شده نشان می‌دهد بسیاری از واحدها مهندسی ساز نبوده است.

علوی با بیان اینکه در هر بار زمین لرزه عمق فاجعه و عدم کیفیت ساخت وسازها بیشتر خودش را نشان می‌دهد، به وضعیت زلزله خیری منطقه کاشمر اشاره کرد و گفت: شهر کاشمر بر روی گسل درونه دومین گسل بزرگ کشور واقع شده است.

وی با اشاره به اینکه برخی معتقدند با گذشته سال‌ها این گسل در خاموشی به سر می‌برد و مردم منطقه آن را به فراموشی سپرده‌اند، بیان کرد: اکنون گسل درونه در حال ذخیره کردن انرژی است.

رئیس نظام مهندسی ساختمان کاشمر اظهار کرد: با توجه به زمین‌لرزه‌های که در سال‌های گذشته در شهرهای کاشمر، خلیل آباد، بردسکن و کوهسرخ روی داده و براساس تحلیل و بررسی‌های انجام شده توسط صاحب نظران و کارشناسان استان آنچه از سابقه این گسل از ثبت وقایع گذشته در آن تحلیل می‌شود اینکه در سالهای اخیر حدود 80 گسل مربوط به گسل درونه فعال شده است.

وی با بیان اینکه فعال شدن این گسل‌ها موجب بروز زمین‌لرزه‌هایی با همین شدت شده که موجب تخلیه انرژی در گسل شده است، افزود: در این راستا شامگاه دوازدهم و سیزدهم مهرماه سالهای 91 و 93 شهر کاشمر حدود 5 بار لرزید.

علوی با اشاره به اینکه کسی نمی‌داند که منزلگاه بعدی این زمین‌لرزه‌ها کجا خواهد بود و گهواره مرگ کدام منطقه را خواهد لرزاند، بیان کرد: هیچ گاه نباید فراموش کرد که امکان وقوع زلزله همیشه وجود دارد و به هیچ عنوان نمی‌شود جلوی وقوع چنین حوادثی را گرفت.

وی با اعلام اینکه چون امکان وقوع زلزله وجود ندارد بهتر است مسائل مقاوم سازی و راه‌های پیشگیری را رعایت کرد، گفت: باید با برنامه ریزی دقیق آسیب پذیری را کاهش داد.

رئیس نظام مهندسی ساختمان کاشمر با اشاره به اینکه در این راستا باید مسئولان به فکر چاره باشند، بیان کرد: در این خصوص می‌توان با استفاده از مصالح مرغوب و استاندارد خسارت‌های ناشی از بلایای طبیعی را کاهش داد.

وی افزود: از همه مجریان و دست اندرکاران صنعت ساختمان انتظار داریم قبل از هر اقدامی در خصوص احداث ساختمان‌های مقاوم به بررسی خاک منطقه و محل احداث بنا به هماهنگی و نظارت مهندسی ناظر و محاسب بپردازند.

علوی با ابراز نگرانی از ساخت و سازهای انجام شده در سال‌های دور از وجود 35 هزار ساختمان ساخته شده در شهر کاشمر خبر داد و گفت: به‌رغم تمامی اقدامات انجام شده در خصوص مقاوم سازی اما هنوز 70 درصد خانه‌هایی که استفاده می‌شوند غیر مقاوم هستند.

وی با بیان اینکه  تنها 10 هزار واحد شهر کاشمر مقاوم هستند، بیان کرد: متأسفانه باقی ساختمان‌ها غیر مقاوم بوده و با یک تکانی شاهد حوادث ناگوار و تأسف باری خواهیم بود.

رئیس نظام مهندسی ساختمان کاشمر با اشاره به اینکه با وضعیت موجود آحاد جامعه باید با رعایت مسائل ایمنی و ضوابط نظام مهندسی در ساخت و سازها حساس بوده و احساس مسئولیت کنند، افزود: از تمامی نهادها و سازمانها درخواست داریم از ساخت و سازهای غیر اصولی جلوگیری کنند.

 

وضعیت بد اقتصادی عامل اصلی ساخت‌وساز غیرمجاز

وی با اعلام اینکه وضعیت بد اقتصادی مردم موجب شده به ساخت و سازهای غیر مقاوم و غیر مجاز روی آورند، عنوان کرد: به‌رغم اینکه بیشتر افراد به داشتن ماشین‌های ایمن تمایل دارند اما نسبت به ساخت و سازهای مقاوم بی تفاوت هستند.

علوی با بیان اینکه کارشناسان در سال‌های اخیر به این نتیجه رسیده‌اند که موضوع زلزله در کاشمر بسیار خطرناک خواهد بود، بیان کرد: همه مسئولان شهرستان می‌دانند که اگر زمین‌لرزه‌ای در منطقه رخ دهد چه اتفاق ناگواری خواهد افتاد.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه تاکنون کار چندانی برای ایمن سازی شهر و روستاهای کاشمر انجام نشده است، بخش کوهسرخ را یکی از مناطق بحرانی در مواقع بروز زمین‌لرزه دانست و گفت: باید مسئولان توجه ویژه‌ای به این منطقه برای مقاوم سازی منازل مسکونی داشته باشند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *