حجم کالای قاچاق رو به کاهش است

دبیر کمیسیون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی گفت: از سال 92 تاکنون حجم کالای قاچاق با روند کاهشی روبه‌رو شده است.

ابراهیم افشاری شب دوشنبه در جلسه شورای اداری استان در استانداری خراسان رضوی افزود: حجم قاچاقی که در سال 92 برآورد شده، 25 میلیارد دلار بوده است. در همین سال با ابلاغ قانون جدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز روند افزایش قاچاق کاهش پیدا کرد.

وی ادامه داد: این عدد در سال 93 به 19.8، در سال 94 به 15.5 و در سال 95 به 12.6 میلیارد دلار حجم قاچاق کاهش پیدا کرده است.

دبیر کمیسیون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی با بیان اینکه در سال 92 رقم 25 میلیارد دلار قاچاق اتفاق افتاده بود، کشفیات ما کمتر از یک درصد بوده، افزود: در سال 95 و با اجرای قانون جدید خدمات ارزنده‌ای در حوزه مبارزه با قاچاق صورت گرفت و قاچاق از 25 میلیارد دلار در سال 92 به 12.5 میلیارد در سال 95 کاهش پیدا کرد.

افشاری عنوان کرد: موضوع افزایش درآمدهای گمرکی نیز مسئله مهمی است. در سال 92 حدود 63 میلیارد دلار واردات انجام دادیم که درآمد گمرکی دولت در همین سال 7500 میلیارد تومان بوده است.

وی در خصوص قاچاق سوخت تصریح کرد: در حوزه قاچاق سوخت که در این چند سال پیشگیری شد، از متوسط مصرف روزانه 247 میلیون لیتر سوخت قاچاق در سال 92 به میانگین مصرف روزانه 176 میلیون لیتر در سال 95 رسیده‌ایم.

دبیر کمیسیون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی بیان کرد: در حوزه حمل و نقل نیز با اجرای یک برنامه تحت عنوان پیمایش، ما کاهش روزانه 12 میلیون لیتر سوخت قاچاق مصرف ناوگان حمل و نقل دیزلی را در کشور داشتیم.

افشاری با اشاره به سامانه جامع انبارها و مراکز نگهداری کالا تاکید کرد: یکی از سامانه‌هایی که می‌تواند تقریبا درصد بسیار عمده‌ای از قاچاق کالا را در کشور رصد کند، همین سامانه جامع انبارهاست.

وی خاطرنشان کرد: در راستای اجرای بند ث ماده 6 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف بوده که با همکاری دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط، با استفاده از سامانه‌ نرم‌افزاری به شناسه‌دار کردن کلیه انبارها و مراکز نگه‌داری کالا و ثبت مشخصات مالک کالا باهدف شناسایی کالا قاچاق اقدام کند.

دبیر کمیسیون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی گفت: در بخش‌های کشاورزی، صنعت، اصناف و تعاونی‌ها و… باید حدود 50 هزار انبار در استان داشته باشیم. آن چیزی که تا به الان انجام شده، مجموعا 23 هزار 801 انبار در سامانه به ثبت رسیده و حدود 8000 انبار در حال ویرایش است.

افشاری در خصوص اهمیت سامانه جامع انبارها اظهار کرد: اهمیت آن در این است که حمل و نقل کالا باید در کشور رصد شود تا از موضوع قاچاق جلوگیری شود. یعنی یک کالا که نیاز به صدور برنامه دارد، از هر مکانی که این کالا می‌خواهد حمل شود و به مقصد خود برسد، باید در سامانه ثبت شود؛ همچنین دارای کد پستی باشد و کد ملی فرد در سامانه به ثبت رسیده باشد تا امکان صدور بارنامه حمل و نقل فراهم شود.

وی ادامه داد: بعد از اجرای طرح باری که توسط ناوگان حمل و نقل جابه‌جا می‌شود و در سامانه ثبت نشده باشد، برای اموال بارنامه صادر نخواهد شد و پلیس در هر نقطه می‌تواند جلوی فرد را بگیرد و با فرد متخلف برخورد کند.

 

 

منبع: ایسنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *