تمام دستگاه‌های دولتی باید به حقوق شهروندی توجه کنند

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی گفت: تکریم ارباب رجوع و حقوق شهروندی از برنامه‌های راهبردی استان است و یابد کل مسئولین دستگاه‌های دولتی به سمت توجه به حقوق شهروندی و تکریم ارباب رجوع پیش روند.

سید جواد حسینی روز چهارشنبه به مناسبت سالروز امضاء و ابلاغ منشور حقوق شهروندی در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: در موضوع حقوق شهروندی سعی شده است پنج موضوع پر مراجعه ادارات و دستگاه‌ها احصا و بر آن اساس وضعیت دستگاه‌ها ارزیابی شوند.

وی با بیان اینکه تبلیغ و ترویج منشور حقوق شهروندی برای آگاه‌سازی مردم و افزایش مطالبات در مقابل دولت و قدرت است اظهار کرد: قدرت اگر از ناحیه ملت خواسته نشود چه بسا به فساد کشیده خواهد شد. منشور حقوق شهروندی گامی در راستای حکمرانی خوب برای ایجاد حاکم خوب است باید آن را بخوانیم، بدانیم، بخواهیم و تبلیغ و ترویج کنیم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی افزود: منشور حقوق شهروندی ارتقای منزلت انسانی، کرامت ذاتی انسان و حق مشارکت سیاسی او را در تعیین سرنوشت نشانه گرفته و این منشور حاوی حق‌سازی فنی و مسئولیت حقوقی دولت در قبال شهروندان است.

حسینی تصریح کرد: منشور از نظر جایگاه حقوقی پارادیم و تفسیری روزآمد از نظام حقوقی ایران و خصوصا گوهر بنیادین این نظام حقوقی را که منبعث از قانون اساسی و سایر قوانین بوده تدوین کرده و به منصه ظهور رسانده است.

وی با بیان اینکه فصل سوم قانون اساسی به حقوق ملت پرداخته و بیش از یک سوم قانون اساسی مربوط به حقوق ملت است اظهار داشت: منشور حقوق شهروندی حقوق ملت را از قانون اساسی و دیگر قوانین در مجموعه‌ای منظم تدوین کرده است، این منشور شامل 18 مبحث و 120 ماده می‌شود. حق‌مداری، حق بنیادی، اخلاق‌گرایی و عدالت محوری روح حاکم بر منشور است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی گفت: این منشور در واقع معرف مکتب حقوقی فطری و طبیعی بشری ایرانی است.

حسینی افزود: طبق اصول 113 و 121 قانون اساسی، ریاست جمهوری وظیفه دارد راهکارهای عملی حقوق شهروندی را تدوین و برای عملی شدن آن‌ها بسترسازی کند؛ منشور حقوق شهروندی نظام‌نامه سیستماتیک معین با خرد جمعی حقوقدانان ایران است که بستری مناسب برای اجرای قانون اساسی را تدارک دیده است.
وی منشور حقوق شهروندی را فرصتی برای احیای حقوق ملت دانست و گفت:. قدرت سرکش است و میل به تمرکز و گسترش دارد، میل به تمرکز به این دلیل است که تمام قدرت‌ها را در خویش متمرکز کند، تدوین حقوق شهروندی در این راستاست که قدرت از جوهره تمرکز و گسترش بر علیه ملت استفاده نکند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی در ادامه اظهار کرد: در پاسخ به کسانی که می‌گویند منشور حقوق شهروندی همان قانون اساسی است یا به نداشتن ضمانت اجرایی اشاره می‌کنند باید بگوییم اگر این منشور هیچ نباشد و تنها گردآوری معمولی از قانون اساسی و دیگر قوانین باشد بازهم اقدامی بزرگ انجام شده است.

حسینی افزود: حتی اگر منشور ضمانت اجرایی نداشته باشد، اما یک دولت که صاحب قدرت است بگوید ملت شما چنین حقوقی را بر گردن من دارید و آن‌ها را از من مطالبه کنید بازهم گامی پیروزی‌بخش برداشته شده است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه خود رئیس جمهور بخشنامه اجرایی و ابلاغی حقوق شهروندی را سال گذشته قرائت کرده است بنابراین آن موارد حداقل برای دستگاه‌های اجرایی لازم‌الاجراست اگرچه برای تمام اجزای حاکمیت باید اینگونه باشد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی در ادامه گفت: منشور حقوق شهروندی دست کم تجمیع قواعد حقوق بشری در ایران است که می‌تواند منشا اعاده بیشتر حق ملت باشد بنابراین می‌توانیم آن را آینه تمام‌نمای حقوق بشری ایران بدانیم. صاحبان قدرت همواره از جهل مردم برای تمرکز و گسترش قدرت استفاده می‌کنند.

حسینی با بیان اینکه از دیگر مباحثی که این روزها باید به آن پرداخت ارتقاء فرهنگ سیاسی در کشور است اظهار داشت: القای ناامیدی و همه امور را منفی جلوه دادن منجر به از دست رفتن اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی در جامعه می‌شود و در مقابل تزریق امید به جامعه ارتقای سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی را در پی دارد.

وی گفت: در اختلاف نظرهای جناح‌های سیاسی همواره هر یک سعی می‌کنند دیگری را به طور کامل طرد و رد کرده و حتی اقدامات مثبت و تلاش‌های موثر طرف مقابل را نیز منفی جلوه دهند که این موضوع به جامعه و سرمایه اجتماعی لطمه جدی وارد می‌کند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی تصریح کرد: در واقع امروز ما به شدت نیازمند ارتقا فرهنگ سیاسی هستیم که باید این کار از دوران کودکی و در فرایند جامعه پذیری از آموزش و پرورش اصلاح شود و در این میان می‌دانیم کار فرهنگی در همه حوزه‌ها بویژه سیاسی دیربازده و فرآیندی و زمانبر است و کمتر دولت‌ها و بخش‌های مختلف به سراغ آن می‌روند.

حسینی بیان کرد: امروز ما در گیرو دار این فضاها به راحتی اعتماد عمومی جامعه را حراج می‌کنیم و برای تخریب طرف مقابل تمام عملکرد مثبت و منفی وی را زیر سوال می‌بریم. این در حالی است که امروز باید تمامی تفکرها و جناح‌ها و گرایش‌های سیاسی تلاش کنند آنچه به نفع و مصلحت کشور است حاکم شود.

وی با بیان اینکه تلاش ما در دولت تدبیر و امید آن است تا امید به جامعه برگردد اظهار داشت: باید به مردم احساس بودن و مشارکت و حضور و دخالت در امورشان بیش از پیش داده شود و باید آنان را در امر حکومت و حکومت داری پررنگ‌تر دید.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی افزود: تشکیل مجمع مشورتی زنان و نیز تقویت تشکل‌های مردم نهاد که در دو سال گذشته بیش از 400 مورد مجوز فعالیت در استان دریافت کردند در این راستاست.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *