تفکیک زباله باید برای شهروندان صرفه اقتصادی داشته باشد

رئیس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت، سلامت و محیط‌زیست شورای اسلامی شهر مشهد مقدس بابیان اینکه تفکیک زباله باید برای شهروندان صرفه اقتصادی داشته باشد، گفت: آموزش تفکیک زباله باید برای شهروندان و به‌خصوص برای کودکان مورد توجه باشد.

محمد حاجیان شهری درخصوص مجتمع صنعتی بازیافت شماره 2 مدیریت پسماند اظهار کرد: در طی 8 سال گذشته زیرساخت‌ها برای راه‌اندازی این مجتمع انجام شده که جای قدردانی دارد اما متأسفانه هنوز به بهره‌برداری کامل نرسیده است و امیدواریم با تلاش معاونت خدمات شهری و مدیریت پسماند و کمک شورای اسلامی شهر هرچه سریع‌تر به بهره‌برداری برسد.

وی با بیان اینکه شهر مشهد مقدس با توجه به جمعیت ساکن و همچنین زائران بارگاه منور رضوی تولید زباله فراوانی دارد، گفت: باید با راه‌اندازی هرچه سریع‌تر مجتمع صنعتی بازیافت شماره 2 مدیریت پسماند شاهد کاهش دفن زباله و همچنین افزایش سرعت ارائه خدمات باشیم.

حاجیان شهری تصریح کرد: زباله طلای کثیف است و شهرداری می‌تواند از این مسیر اشتغال‌زایی و درآمد داشته باشد اما باید به معنای واقعی این حوزه را به بخش خصوصی بسپاریم تا با همکاری و نظارت با مدیریت شهری به اهداف اصلی دست یابیم.

رئیس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت، سلامت و محیط‌زیست شورای اسلامی شهر مشهد مقدس گفت: در حوزه تفکیک زباله از مبدأ باید قانون مدیریت پسماند و فرهنگ‌سازی مورد توجه قرار گیرد و در این راستا باید از محل اعتبارات فرهنگی شهرداری مشهد و یا بودجه‌ای خاص برای این مهم در زمینه آموزش جامعه و کودکان در نظر بگیریم تا در واقع نسل آینده را از لحاظ ذهنی آماده کنیم.

وی ادامه داد: از طرفی باید تفکیک زباله برای شهروندان صرفه اقتصادی داشته باشد و در این راستا معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد مقدس نیز برنامه‌های خوبی در این حوزه دارد تا با تفکیک زباله از شهروندان به‌صورت مستقیم «من کارت‌های» شارژ شود که این موارد در دست بررسی است.

حاجیان شهری با اشاره به اینکه در بحث تفکیک زباله سمن‌ها و نیروهای مردمی آماده همکاری هستند، گفت: ما در هر موضوعی که به مردم مراجعه کردیم موفق بودیم و اگر مردم صداقت مدیران شهری را درک کنند قطعاً به آن‌ها کمک می‌کنند.

وی در خصوص استفاده از وسایل مدرن برای بازیافت زباله در سطح شهر مشهد تصریح کرد: باید تفکیک زباله برای مردم صرفه اقتصادی داشته باشد تا در کنار آموزش و فرهنگ‌سازی به نتیجه مطلوب دست‌یابیم که می‌توان در این عرصه نیز با ارائه خدمات در راستای شهر هوشمند گام برداشت.

رئیس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت، سلامت و محیط‌زیست شورای اسلامی شهر مشهد مقدس در پاسخ به این سؤال که مهم‌ترین رویکرد شورا در مدیریت پسماند گفت: مهم‌ترین رویکرد در مدیریت پسماند عمل به 6 محور و رویکرد قانون پسماند است در واقع ما امروز قوانین بسیار خوبی داریم اما در اجرا مشکل داریم که امیدواریم در اجرای این قانون به اهداف مدنظر دست یابیم.

 

لزوم استفاده از تجربیات کشورهای پیشرفته در تفکیک زباله

عضو کمیسیون خدمات شهری، بهداشت، سلامت و محیط‌زیست شورای اسلامی شهر مشهد مقدس گفت: باید از تجربیات کشورهای پیشرفته و پیشگام در حوزه تفکیک زباله استفاده شود.

رمضانعلی فیضی اظهار کرد: تمام سعی مدیریت جدید شهری این است که برای حفظ محیط‌زیست و سایر پیامدهای آن دفن زباله را کاهش دهد.

وی افزود: باید با روش‌های علمی و همچنین استفاده از تجربیات سایر کشورهای پیشرفته و پیشگام در حوزه تفکیک زباله گام برداریم زیرا دفن زباله علاوه بر مشکلات زیست‌محیطی سبب از بین رفتن سرمایه نیز می‌شود.

فیضی تصریح کرد: امروز در سطح جهان از دستگاه‌های زباله‌سوز استفاده می‌کنند که با استفاده از این روش شاهد تولید برق و انرژی و در نهایت کاهش مشکلات ناشی از دفن زباله‌ها هستیم.

عضو کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر مشهد مقدس گفت: امروز توانمندی مالی شهرداری با وضعیت مطلوب فاصله داریم اما اراده مدیریت شهری این است که با استفاده از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این حوزه گام برداریم که البته در این کمیسیون نیز برنامه‌های خوبی برای تفکیک زباله تدوین شده است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *