افزایش عوارض خروج از کشور به نفع اقشار آسیب‌پذیر است

نماینده پیشین مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به افزایش سه برابری عوارض خروج از کشور گفت: دولت باتوجه به مشکلات عدیده‌اش در حوزه بودجه و اعتبارات تلاش می‌کند منابع درآمدی جدیدی برای خود ایجاد کند.

جواد آرین‌منش با بیان این مطلب که تحولات بودجه 97 جای بحث زیادی دارد، افزود: دولت‌ها در دور دوم مسئولیت‌شان تلاش می‌کنند به تعهداتی که به مردم داده‌اند جامه عمل بپوشانند و بودجه‌ها را مقداری واقع بینانه‌تر و عملیاتی‌تر برنامه‌ریزی ‎کنند.

وی افزود: کشور ما دو منبع درآمد شامل درآمدهای نفتی و درآمدهای غیرنفتی که مربوط به مالیات و عوارض می‌شود دارد، دولت نیز به دنبال این است که درآمد خود را افزایش دهد تا بتواند گام‌هایی را در برخی تعهداتش به ویژه در حوزه اشتغال و مخارج کشور بردارد.

آرین‌منش خاطرنشان کرد: معتقدم افزایش عوارض خروج از کشور از 75هزارتومان به 220هزارتومان در مرحله اول و تصاعدی در مراحل بعد، روی اقشار متوسط و کم درآمد تاثیر زیادی ندارد چراکه خروج از کشور برای سفرهای زیارتی، سیاحتی و تجارت توسط افرادی صورت می‌گیرد که از تمکن مالی قابل قبولی بهره مند هستند و بنابراین این طرح به نفع اقشار آسیب‌پذیر است.

وی در پاسخ به این سوال که این طرح چه تاثیری برای مرزنشینان و افرادی که شغل‌شان رفت و آمد به کشورهای دیگر است دارد، اظهار کرد: در این حوزه تاثیر این افزایش عوارض خروج از کشور متوجه سایر مردم خواهد شد چراکه طبیعتا این افراد هزینه سفر را بر روی قیمت تمام شده کالاهایشان منظور میکنند و این گرانی سفر باعث گران شدن اجناس میشود.

آرین‌منش عنوان کرد: همچنین زمانی که هزینه گردشگری داخلی با خارجی برابر باشد، طبیعتا ترجیح افراد گردشگری خارجی است و زمانی که سفر گران شود، قدرت و توانایی افراد برای سفر خارجی پایین میآید و در داخل کشور سفر خواهند کرد، البته این منطق و توجیه درباره تمام سفرها صادق نیست.

 

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *