اعطای بیش از 693 میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه به مددجویان

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان رضوی گفت: طی یکسال فعالیت صندوق امداد ولایت در خراسان رضوی ۲۱ هزار و ۴۹۹ مورد وام بالغ بر ۶۹۳ میلیارد ریال در قالب وام‌های کارگشایی، اشتغال و خودکفایی به مددجویان پرداخت شده است.

محسن مسعودیان­راد روزسه­شنبه 30 آبان در نشست خبری با اصحاب رسانه افزود: اگر به قرآن نگاه کنیم به این نکته می‌رسیم که باید در خدمت رسانی برای محرومیت زدایی تنوع داشته باشیم که در این زمینه قرآن کمک­های بلاعوض و قرض الحسنه را ارائه نموده است.

مسعودیان­راد با بیان اینکه با شروع حکومت نبوی قرآن در آیات خود بارها به ترویج فرهنگ انفاقات و صدقات اشاره می‌کند، اظهار کرد: در گذشته کمیته امداد امام(ره) اکثر کمک­هایی که داشت بلاعوض بود اما به مرور احساس شد باید خدمات خود را در قالب قرض­الحسنه ارائه نماید که بتواند کرامت انسانی مددجو را حفظ کند و این کمک­ها گردش هم داشته باشد لذا با توجه به این مسئله صندوق امداد شکل گرفت.

وی با بیان اینکه رشد و توسعه جامعه در گروی عمل به راهبردهای قرآن است، ادامه داد:سعی شده با مطالعات دقیق بتوانیم شکل اسلامی قرض­الحسنه را در حد اعلای خود پیاده کنیم که مدلی را طراحی نمودیم تا بتوانیم با سبک قرآنی خود را فق دهیم.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(رحمه الله علیه) خراسان رضوی با تاکید بر اینکه در صندوق امداد ولایت ضمانت­ها به آسان‌ترین نوع ممکن است، گفت: طی یک سال فعالیت صندوق امداد ولایت در خراسان رضوی ۲۱ هزار و ۴۹۹ مورد وام بالغ بر ۶۹۳ میلیارد ریال در قالب وام‌های کارگشایی، اشتغال و خودکفایی به مددجویان پرداخت شده است.

مسعودیا­ن­راد با اشاره به اینکه صندوق ولایت در استان با یک شعبه فعالیت می‌کند ولی در ارائه خدمات سرعت بسیاری مطلوبی دارد، افزود: فرهنگ قرض­الحسنه باید به سمت مردمی شدن برود که در این راستا کارهای خوبی صورت گرفته اما نیازمند توسعه فرهنگ قرض­الحسنه و سپرده گذاری در جهت خدمت رسانی به افراد محروم هستیم.

وی گفت: صدقه در جامعه به عنوان یک فرهنگ نهادینه شده است و باید تلاش کنیم توسعه قرض­الحسنه را هم در جامعه نهادینه کنیم و توصیه­های قرآنی را در دستور کار خود قرار دهیم.

مدیر امور شعب صندوق امداد ولایت خراسان رضوی مشهد گفت: صندوق ولایت مشهد پنجمین شعبه در کشوراست که با هدف ترویج فرهنگ قرض­الحسنه واقعی در آبان سال گذشته افتتاح شد. اکنون به این نتیجه رسیدیم که موضوع قرض­الحسنه را در جهت خدمت رسانی به نیازمندان واقعی جامعه را با توجه به زیرساخت­های ایجاد شده در بین مردم گسترش بدهیم.

اسماعیل رحمانی خاکی افزود: صندوق امداد ولایت از معدود موسسات مالی دارای مجوز از بانک مرکزی و متصل به شبکه شتاب است. در این صندوق ۲ نوع سپرده گذاری عادی و ویژه داریم که در نوع عادی مردم صندوق ولایت را به عنوان بانک خود انتخاب می‌کنند و از خدمات آن استفاده می­نمایند و در نوع ویژه هم با سپرده گذاری به نیازمندان وام قرض­الحسنه پرداخت می‌کنیم.

رحمانی با تاکید بر اینکه با توجه به فرآیند تعریف شده تلاش می‌کنیم در خصوص قرض­الحسنه نسبت به دیگر بانک­ها و موسسات رتبه بهتری داشته باشیم، اظهار کرد: در یکسال گذشته صندوق امداد ولایت ۱۸ هزار و ۸۹۰ فقره تسهیلات حمایتی بالغ بر ۳۸۵ میلیارد ریال پرداخت کرده است.در حوزه اشتغال و خودکفایی نیز با توجه به رویکرد اقتصاد مقاومتی از آبان سال گذشته تا کنون ۲ هزار و ۶۰۹ فقره وام کارگشایی بالغ بر ۳۰۷ میلیارد ریال به مددجویان پرداخت شده است.در مجموع کل وام­های پرداخت شده در یکسال گذشته ۲۱ هزار و ۴۹۹ فقره بالغ بر ۶۹۳ میلیارد ریال بوده است.

مدیر امور شعب صندوق امداد ولایت خراسان رضوی مشهد تصریح کرد: در جذب سپرده در ۵ گروه عمل می­کنیم که ۱۳۶ میلیارد ریال مستمری و یارانه مددجویان به صندوق واریز می‌شود، ۱۲۶ میلیارد ریال سپرده مشتریان عادی است، ۵ میلیارد و ۱۹۳ میلیون ریال کارکنان کمیته امداد، ۳ میلیارد و ۸۷ میلیون ریال پزشکان طرف قرارداد و در مجموع ۲۷۱ میلیارد ریال تا کنون جذب سپرده کرده­ایم.

وی با بیان اینکه امسال باید برای خدمت رسانی بهتر ۷۷ میلیارد تومان جذب سپرده داشته باشیم، گفت: از آنجایی که تمامی وام‌ها بیمه است . اگر وام گیرنده فوت کند به سراغ ورثه و ضامن نمی­رویم چرا که بیمه پاسخگوی مطالبات ما خواهد بود لذا از این محل هم تا کنون ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال از شرکت­های بیمه دریافتی داشته‌ایم.

 

 

گزارشی از رضا شجاع

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *