آمریکا نمی‌تواند به پیمان جهانی مهاجرت پایبند باشد

عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، گفت: آمریکا نمی‌تواند به پیمان مهاجرت پایبند و فرمان داخلی ضد مهاجرتی را اجرا کند، لذا قانون داخلی را محور و نسبت به خروج از پیمان جهانی اقدام کرده است.

جلیل رحیمی جهان‌آبادی در واکنش به خروج آمریکا از پیمان جهانی مهاجرت سازمان ملل، گفت: بر اساس مفاد پیمان‌ها و معاهدات بین‌المللی چون پیمان جهانی مهاجرت، دولت‌های میزبان مهاجران، تکالیفی از جمله نحوه پذیرش مهاجرین، عدم تبعیض بین مهاجران، ارائه خدمات و عدم برگرداندن آنها به کشور مبدا بر عهده دارند.

نماینده مردم تربت‌جام، تایباد و باخرز در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: با این وجود دونالد ترامپ در فرمان ضدمهاجرتی خود بین مهاجران تبعیض قائل شد، کما اینکه به نقض مواردی که آمریکا در این پیمان جهانی متعهد شده بود، پرداخته است.

وی افزود: در حقیقت آمریکا نمی‌تواند به پیمان جهانی مهاجرت پایبند باشد و قانون داخلی را به شکلی دیگر و در قالب فرمان ضد مهاجرتی اجرا کند، بنابراین قانون داخلی را محور قرار داده و نسبت به خروج از پیمان جهانی مهاجرت اقدام کرده است.

رحیمی جهان‌آبادی ادامه داد: خروج یک کشور از قرارداد چندجانبه بین‌المللی آسیبی به این پیمان جهانی نمی‌زند لذا حقوق و تکالیف سایر اعضایی امضا کننده‌ها پابرجاست. بنابراین سایر کشورها باید به مفاد پیمان جهانی مهاجرت عمل کنند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: خروج ایالات متحده از پیمان جهانی مهاجرت خللی در تکالیف و وظایف سایر کشورها و دولت‌ها ایجاد نمی‌کند.

گفتنی است در سپتامبر ۲۰۱۶، ۱۹۳ عضو مجمع عمومی سازمان ملل به اتفاق اعلامیه‌ای سیاسی و غیر الزام آور را تصویب کردند که به اعلامیه نیویورک برای آوارگان و مهاجران معروف است و براساس آن حقوق آوارگان، کمک به اسکان آنها و تضمین دسترسی آنها به شغل و تحصیل فراهم می‌آید.

با این حال هیات آمریکا در سازمان ملل اعلام کرد که این کشور از پیمان مهاجرت این سازمان خارج شده است تا بهتر بتواند به وضعیت آوارگان و مهاجرت بپردازد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *