تولید نزدیک به 8 هزار تن گردو در خراسان رضوی

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: سالانه حدود 7800 تا 8000 تن گردو در استان تولید می‌شود.

سیدهاشم نقیبی افزود: سابقه کشت گردو از قدیم الایام در کشور وجود داشته و به نوعی گردو محصول بومی ایران بشمار می رود. ولی نوع «ارقامی» گردو در این خصوص به ثبت نرسیده و ممکن است در آینده کشورهای دیگر نوع ارقامی را به ثبت برسانند. با این حال این محصول جزو گونه‌های قدیمی و بومی ایران است.

وی ادامه داد: اگر ما بخواهیم گردو را به نام خود ثبت کنیم، باید ژنوتیپ‌های خاصی را در نظر بگیریم و ارقامی را به نام خود ثبت کنیم تا به عنوان منشا اول این محصول در دنیا شناخته شویم.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه گردو بیشتر محصول مناطق کوه‌پایه‌‌ای است و بیشتر در مناطق شمال غرب و غرب کشور دیده می‌شود، عنوان کرد: در استان خراسان رضوی نیز در مناطق شمالی استان و کوه‌پایه‌ای مانند شهرستان‌های قوچان، چناران، طرقبه، شاندیز، مشهد، نیشابور و جغتای و… این محصول دیده می‌شود.

نقیبی افزود: حدودا 5800 هکتار سطح زیرکشت گردو در استان ماست که از این مقدار 5000 هکتار آن بارور است. متوسط تولید در واحد سطح نیز یک تن و 580 هزار کیلوگرم است.

وی با اشاره به اینکه سالانه حدود 7800 تا 8000 تن گردو در استان تولید می‌شود، تصریح کرد: گردو در استان معمولا در مناطق کوه‌پایه‌ای و حاشیه رودخانه‌ها و یا در زمین‌هایی که دارای چاه عمیق است، کشت می‌شود چون باید آب کافی برای این محصول فراهم شود.

 

 

منبع: ایسنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *