حل معضل بیکاری، نیازمند عزم ملی است

رئیس سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی گفت: باید با یک عزم ملی به دنبال حل اشتغال در کشور که به یک معضل بزرگ تبدیل شده است باشیم.

سیدعلی اکبر شمسیان روز شنبه در اولین جلسه با کارشناسان دستگاه‌های اجرایی الگوی توسعه مشاغل خانگی استان افزود: در حال حاضر در بسیاری از خانواده‌ها مشکل بیکاری وجود دارد و بیشتر تقاضاهای مردم از مسئولان در زمینه اشتغال است.

وی با تاکید بر اینکه بیکاری، آسیب‌های اجتماعی فراوانی از جمله طلاق را به دنبال دارد، تصریح کرد: در سال 92 بالغ بر 24 هزار شغل در استان ایجاد شد؛ این در حالی بود که در آن سال طلاق در استان در رتبه اول بود ولی در سال 95 آمار اشتغال استان به 136 هزار نفر و طلاق نیز در رتبه هشتم قرار گرفت.

رییس سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی بر حل مساله بیکاری به عنوان وظیفه ملی تاکید و خاطرنشان کرد: امیدواریم جلسات از این دست ماحصل خوبی برای استان و کشور داشته باشد.

در ادامه جلسه محمدصادق بیجندی، معاون جهاددانشگاهی و رییس سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاددانشگاهی، با تاکید بر اینکه ما در این نهاد بیکاری را یک معضل و مشکل نمی دانیم، بیان کرد: برای حل بیکاری نیازمند برنامه ریزی، همگرایی و هم افزایی در بین دستگاه‌های اجرایی هستیم.

وی با تاکید بر اینکه با برنامه ریزی می‌توانیم معضل بیکاری در کشور را به یک مزیت تبدیل کرد، افزود: با وجود تمام تلاش دولت‌ها  برای حل مشکل بیکاری در کشور و به دلیل انجام کارهای موازی نتوانسته‌ایم در این خصوص گام‌های مثبتی برداریم.

به گفته وی، با همگرایی در بین دستگاه‌های اجرایی نتایج بهتری در خصوص اشتغال حاصل خواهد شد و این نگاه در دولت تدبیر و امید به صورت یک مساله اساسی ایجاد شده است.

وی با اشاره به ورود جهاددانشگاهی به طرح الگوی توسعه مشاغل خانگی ادامه داد: جهاددانشگاهی طی ورود به این طرح با بخش‌های مختلف قدرتمند خصوصی وارد مذاکره شده است تا بتوان گام‌های مثبتی را در این حوزه برداشت و یک حرکتی در اشتغال کشور ایجاد کرد.

همچنین در این جلسه، مهناز امامدادی، دبیر ستاد مشاغل خانگی وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی گفت: با توجه به گذشت پنج سال از تصویب و اجرای قانون مشاغل خانگی، براساس تجارب حاصله، آسیب شناسی و مطالعات تطبیقی انجام شده، فرآیند فعلی مشاغل خانگی مورد بازنگری قرار گرفته و مدل جدید توسعه مشاغل خانگی طراحی و ارائه شده است.

وی افزود: همچنین، در الگوی مشاغل خانگی، شناسایی پتانسیل‌ها و مزیت‌های نسبی و رقابتی مناطق و جلب مشارکت فعالین و اشخاص حقیقی و حقوقی بخش خصوصی و غیردولتی که توان مشارکت در اجرای الگو توسعه مشاغل خانگی را دارند و مداخله توسعه‌ای دستگاههای اجرائی، در نظر گرفته شده است.

به گفته وی، در الگوی یاد شده تمرکز صرف بر اعطای وام کم بهره نبوده و مشاوره و توانمندسازی افراد، قبل از معرفی به نهادهای مالی صورت خواهد گرفت. موضوعاتی همچون تأمین مواد اولیه مناسب، کیفیت، مهارت و… محورهائی است که از این پس، تسهیلات و وام‌ها در چارچوب آن و در قالب اتصال به بازار بزرگتر و با ارزش تر ارائه خواهد شد تا بتوان به نحوه هزینه کرد آن نظارت داشت.

دبیر ستاد مشاغل خانگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی  خاطرنشان کرد: در این الگو مواردی نظیر توسعه فعالیت‌های شبکه‌ای، راهنمایی، مشاوره و ارزیابی متقاضیان، تنوع شیوه‌های آموزشی، بازار، توسعه رشته‌های نوین، توجه به مزیت‌های نسبی و رقابتی، هدفمندی حمایت‌ها، در فرآیند فعلی مشاغل خانگی شناسایی شده که مورد توجه بیشتری قرار گرفته و نظارت بر فرآیند اجرا برعهده کارگروه اشتغال استان است.

در ادامه این جلسه، محمود احمدی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی، با اشاره به اتفاقات خوب رخ داده در این استان در زمینه مشاغل خانگی تصریح کرد: از آغاز طرح توسعه مشاغل خانگی تا کنون به نظر می‌رسد که فعالیت علمی در این زمینه انجام نشده است.

وی با تاکید بر اینکه باید در زمینه مشاغل خانگی مدیریت هوشمندانه داشت، عنوان کرد: با دستور استانداری طرح‌های پژوهشی دانشگاهی در این خصوص در حال اجراست و امیدواریم دیگر در زمینه توسعه مشاغل خانگی گرفتاری‌های گذشته را نداشته باشیم.

احمدی تصریح کرد: امیدواریم در برنامه ششم توسعه در خصوص توسعه مشاغل خانگی واقع بینانه عمل کنیم و شاهد اقتصاد پایداری در این خصوص باشیم.

 

 

منبع: ایسنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *