۷۹ درصد تولید زعفران کشور در خراسان رضوی است

سرپرست حوزه امور اقتصادی و سرمایه گذاری معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خراسان رضوی گفت: این استان با حدود 256 تن تولید زعفران و 82 هزار هکتار سطح زیر کشت، دارای رتبه نخست در کشور است.

علی رسولیان با بیان این مطلب افزود: زعفران به طور میانگین 210 نفر روز کارگر درسطح یک هکتار اشتغالزایی دارد، یعنی هر هکتار حدود یک اشتغال دائم را در بر دارد.

وی ادامه داد: در برنامه ششم توسعه ، افزایش عملکرد زعفران به 7-6 کیلوگرم در هکتار و میزان تولید آن 450 تن درسال پیش بینی شده است.

سرپرست حوزه امور اقتصادی و سرمایه گذاری معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خراسان رضوی بیان کرد: این استان با 121 واحد دارای پروانه بهره برداری فرآوری و بسته بندی زعفران به ظرفیت اسمی‌400 تن رتبه اول در کشور را دارا می‌باشد.

رسولیان گفت: تعداد پروانه‌های بهره برداری بسته بندی زعفران در سطح استان 114 فقره با ظرفیت 235 تن در سال می‌باشد و مشهد با 34 واحد، گناباد با 15 واحد، کاشمر با 11 واحد و تربت حیدریه با 10 واحد شهرستان‌هایی هستند که که بیشترین ظرفیت را در این خصوص دارند.

وی خاطر نشان کرد: درسال 95 از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی و سامانه بهین یاب مبلغ 18 هزارو 700 میلیون ریال به 9 واحد تولیدی در قالب سرمایه در گردش پرداخت شده و همچنین در سال 96 از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی مبلغ 29 هزار میلیون ریال معرفی شده اند که در مرحله بررسی و عقد قرارداد با بانک می‌باشند.

سرپرست حوزه امور اقتصادی و سرمایه گذاری معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خراسان رضوی تصریح کرد: درسال 1395 براساس آمار گمرک جمهوری اسلامی‌ایران حدود 203 تن زعفران به ارزش 286 میلیون دلار صادر شده است.

رسولیان بیان کرد: مواردی چون تصویب برنامه ساماندهی زعفران ایران (برنامه جامع ) در هیأت محترم وزیران، توسعه هدفمند سطح زیرکشت زعفران به منظور توازن سازی بین عرضه و تقاضا، جلوگیری از قاچاق پیاز زعفران به کشورهای دیگر و برنامه ریزی و هماهنگی در خصوص جذب تسهیلات به منظور حمایت از مخترعان و تولیدکنندگان ادوات مکانیزه زعفران از جمله اقدامات حمایتی دولت از این حوزه است.

وی افزود: ییشنهاد ردیف اعتباری برای برنامه ملی زعفران در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، راه اندازی بورس زعفران برای توسعه معاملات زعفران و تهیه و تدوین طرح استقرار سیستم HACCP زعفران از مرحله تولید تا فرآوری با همکاری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و کمیته کشوری تدوینHACCP، از دیگر اقدامات و برنامه‌های انجام شده برای زعفران، بشمار می‌رود.

سرپرست حوزه امور اقتصادی و سرمایه گذاری معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خراسان رضوی ادامه داد: موضوعاتی از قبیل ثبت برند ملی زعفران ایران، احداث واحدهای مدرن فرآوری زعفران و تولید محصولات مختلف از آن، احداث واحدهای درجه بندی (سورتینگ)پیاز زعفران، نوسازی و بازسازی واحدهای موجود، احداث ترمینال گل و پیاز زعفران، اجباری کردن استانداردهای داخلی زعفران، تاسیس صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی ملی– تخصصی زعفران، تصویب استاندارد پیاز زعفران توسط موسسه ثبت و گواهی بذر، ایجاد بازارهای صادراتی جدید برای زعفران، ثبت ژنتیکی زعفران ایران، احداث واحدهای تولید پیاز زعفران در مناطق مستعد براساس استاندارد مصوب و شناسایی و تجمیع تشکل‌های تولیدی زعفران را می‌توان از برنامه‌های پیش روی زعفران نام برد.

رسولیان اظهار داشت: مباحثی نظیر روش سنتی کشت و پایین بودن راندمان تولید، کمبود سرمایه درگردش واحدهای فرآوری و بسته بندی، صادرات عمده به صورت فله، نبود تشکل‌های قوی و عمده در بخش تولید، ناکافی بودن تحقیق و توسعه (RAD) مرتبط با تولید و کاربرد زعفران درصنایع داروسازی رنگرزی صنایع آرایشی و بهداشتی و نبود تحقیقات در مورد فرمولاسیون‌های غذایی و دارویی و ناکافی بودن مطالعات بازار و صادرات زعفران و صادرات سنتی زعفران به چند کشور ( امارات ، اسپانیا ، عربستان و.. ) ازجمله چالش‌های موجود در خصوص زعفران است

وی اظهار کرد: هم اکنون 5 مرکز خرید حمایتی زعفران در 5 شهرستان توسط اتحادیه تعاون روستایی استان فعال شده که زیر نظر کمیته هماهنگی خرید زعفران در سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی مدیریت می‌شوند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *