حوزه هنری؛ پلی میان شعر دیروز و امروز

بازخوانی جریان شعر حوزه هنری خراسان در دهه 60 و 70  با یاد و خاطره مرحوم احمد زارعی شاعر و مسئول حوزه هنری خراسان در دهه 70 ، در اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی تحت عنوان «در کوچه‌ی باران…» برگزار شد. در این مراسم سید عبدالله حسینی، مصطفی محدثی خراسانی، مجید نظافت، محمدکاظم کاظمی، سید جواد رفائی، میثم مرادی رئیس حوزه هنری و جمعی دیگر از شاعران خراسان رضوی و علاقه‌مندان به شعر و ادب فارسی حضور داشتند.

 

بازخوانی ادبیات دهه 60 و 70

ابتدای مراسم میثم مرادی گفت: شعر در سرزمین خراسان دارای ریشه و قدمتی دیرینه است و سبک خراسانی نسبت به دیگر سبک‌ها در جایگاه بهتری قرار دارد و مردمان خراسان اهل ذوق و شعر و ادب بودند و شاعران بسیاری در این سرزمین زندگی کردند و آثار بزرگی از آن‌ها به یادگار مانده است.

او ضمن بازگوکردن خاطراتش در سالهای دهه 70 اشاره‌ای به مسئولیت فروش‌کتاب‌های حوزه در همین مکان ‌کرد که به‌عنوان همکار افتخاری فعالیتی را انجام می‌داد. در ادامه اشاره‌ای به حکیم فردوسی کرد وگفت: یکی از دلایلی که لقب حکیم را به این شاعر بزرگ دادند به‌خاطر شناخت و معرفتی بودکه نسبت به عصر و زمان خودش وآگاهی از اساطیر و روایت‌های آن دوران بوده است. فردوسی بزرگ همه آن‌ها را در یک منظومه حماسی جمع‌آوری کرده که با عنوان شاهنامه آن را می‌شناسیم. در دوران جدید رویکرد ما احیای ادبیات هنر و ادبیات حماسی خراسان ذیل گفتمان انقلاب اسلامی است.

مرادی تأکید کرد: در دهه‌60 و70  اشعاری که در این جلسات حوزه سروده و خوانده می‌شد با مضامین حماسه،حکمت، معنویت درباره اهل بیت(ع) و دفاع مقدس و بعد از آن بود. بهتر است که آن دوران بازخوانی شود و از آن دوران الگوپذیری کنیم و هدیه‌ای مناسب و ارزنده به شاعران جوان امروز بدهیم و این جلسات پیوندی بین شاعران آن دهه‌ها و شاعران جوان خواهد بود.

او با توجه به نقش مرحوم احمد زارعی در جریان ادبی استان گفت: او در آن زمان فردی بسیارتأثیرگذار در شعر خراسان بود و بسیاری از حرکت‌های بنیادی حوزه به‌خصوص در حوزه شعر از تلاش‌های این مرد بزرگ است.

 

 

برپایی جلسات شعر حوزه هنری

عبدالله حسینی در ادامه برنامه گفت: داستان شکل‌گیری حوزه هنری و به‌خصوص شعر در سازمان تبلیغات جریان مفصلی دارد. در آن زمان با سرودن اشعاری توانستم در کنگره شعر دانشجویان سراسر کشور پذیرفته شوم و همکاری خودم را با دفتر تبلیغات شروع کنم و پس از آن به ذهنم رسید جلسات شعری برگزار کنیم. ابتدا پنج یا شش نفر بودیم و سپس از طریق فراخوان مسابقه تحت عنوان «تلاوه» در دبیرستان‌های مشهد استعدادیابی کنیم و تعداد افراد بین 20 الی 30 نفر در جلسات بود. پیرو تماس‌ها و ارتباطاتی که با حوزه هنری تهران برقرار کردیم از تجربیات آن‌ها در جلسات شعر مشهد استفاده‌کردیم و همین‌کار باعث جذابیت جلسات شعر مشهد شد. در آن زمان با مرحوم احمد زارعی که دانشجوی ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد بود آشنا شدم و به‌عنوان کارشناس و مدرس در جلسات شعر ما حضور پیدا می‌کرد. مرحوم زارعی ما را با سبک و زبان شاعرانی چون فروغ فرخزاد، احمد شاملو و سیمین بهبهانی آشنا کرد و تأکید زیادی برای شناخت آن‌ها داشت. به ‌خاطر حضور او ما در همه کنگره‌های ادبی سراسر کشور حضور فعال داشتیم و بعد از حوزه هنری تهران جلسات شعر حوزه هنری مشهد در کشور دارای اهمیت ویژه‌ای قرار گرفت و پنج مجموعه شعر در آن زمان چاپ و منتشر کردیم. یکی دیگر از دلایلی که جلسات ما با اقبال عمومی روبرو شد آشنائی من با رهبری بود که باعث یک حرکت مثبت و جنب‌وجوش فراوانی بین اعضای انجمن شد.

او همچنین به روزنامه‌های آن دوره اشاره کرد و گفت: بیشتر صفحات ادبی روزنامه‌های کشور در اختیار ما قرار داشت چون زمانی شعر خوب باشد رسانه به‌دنبال آن می‌آید.

 

 

وحدت میان شاعران

در ادامه مصطفی محدثی گفت: یکی از دلایل برگزاری این جلسات وحدتی بود که بین نهادهای فرهنگی خراسان رضوی با سایر نهادهای سراسر کشور برقرار می‌شد و البته نشریات و رسانه‌های آن زمان کمک بسیاری به بهتر شدن وضعیت جلسات می‌کردند. همچنین بزرگان عرصه ادبیات به‌خاطر طبع بلندی که داشتند بچه‌های حوزه را مورد پذیرش قرار می‌دادند. جلسات با اینکه نقدهای تندی درآن وجود داشت ولی هیچ‌وقت از چارچوب اخلاق، احترام، محبت و ادب خارج نشد.

***

در حاشیه برنامه احمد منصوب هنرمند نقاش چهره و پرتره مرحوم احمد زارعی را نقاشی کرد و سپس همسر مرحوم احمد زارعی به ذکر خاطراتی از او پرداخت و تابلو نقاشی چهره مرحوم احمد زارعی به او اهدا شد.

 

 

سرویس فرهنگ «صبح امروز»

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *