همه عکسها ماندگار نیستند
در آتلیه عکاسی و تبلیغاتی دوستم نشسته بودم و بر دیوارش عکسهای بینظیری از طبیعت و انسانهایی نشسته درقاب به من چشمک می زدند. محو آثار روی دیوار شده بودم و بعد از دوستم پرسیدم این عکسها را چه کسی گرفته که نگاه ژرفی از درون عکسها با من حرف میزند. در جوابم گفت حمیدرضا هلالی و نیشابوری است. آنجا به خود بالیدم که چنین همشهری هنرمندی دارم و بعد از دوماهی در نمایشگاه نقاشیهای خودم در نیشابور با او برخوردی صمیمانه داشتم.
حمید رضا هلالی متولد 1353 در نیشابور و ده سالی است که شاتر دوربینش به روی طبیعت و انسانهای اطرافش باز شده؛ کارشناس شیمی و دارنده پنج مدال طلا ، پرسپکتیو هند، آربلا ترکیه، پلودیف بلغارستان، نور عمان، و عناوین برتری در نروژو فنلاند و دانمارک و دارنده 30 مدال نقره بنز و تقدیر بینالمللی از جشنوارههای آمریکا، چین، انگلیس و سوئد است. پذیرش و کسب مقام در بیش از 100 جشنواره داخلی از جمله دوسالانه عکس ایران، جشنواره رژان، خانه دوست، زمان و برگزاری دو نمایشگاه انفرادی، داوری در چند جشنواره داخلی و مدرس انجمن سینمای جوانان نیشابور از نتایج فعالیت او در این هنر است. با او هم صحبت شدم و مسائلی از دنیای عکاسی را با من در میان گذاشت.
- به کدامین ژانر از عکاسی علاقهمند هستید؟
امروزه به مدد تکنولوژی پیشرفته در هر دو دقیقه تعداد عکس تولید شده در جهان معادل تمام عکسهایی است که در قرن نوزدهم و طی 100 سال ثبت شدهاند؛ و این حجم عکس تولیدشده منجر به دگرگونی در تعاریف سنتی عکاسی شده است. عکسهای امروزه میتوانند چندین تعریف در عکاسی را به خود اختصاص دهند. به عنوان مثال عکسهایی تولید میشوند که از نظر فرآیند تولید کاملا واقعگرا ولی از نظر محتوا، سورئال محسسوب میشوند و این نوع تولید تعریف ژانرهای عکاسی را دگرگون میکند. به طور عمده من به عکاسی مفهومی بیشتر علاقهمند هستم و به تبع تعریف فوق، بیشتر به محتوای اثر علاقمندم و به نظرم یک اثر علاوه بر تکنیک، اتمسفر و فضای خوب و ترکیب بندی و ساختار حتما باید دارای پیام و محتوا باشد. فرآیند تولید و نه البته تکنیک را دردرجه اهمیت پایینتری قرار میدهم.
- عکاسی امروز نسبت به گذشته شرایط متفاوتی دارد. چطور با این تغییرات کنار آمدهاید؟
در دنیای جدید عکاسی این اصلا مهم نیست که یک عکس با چه دوربین و فرآیندی ثبت و ارائه میشود. مهم محتوا و فرم عکس است. اینکه عکاس در اثرش به دنبال واگویی چه مفهومی است و آیا فرمی و شکلی که برای ارائه این مفهوم انتخاب میکند، با محتوای اثرش انطباق دارد یا نه.
- با توجه به اینکه گوشی همراه امروز در نقش دوربین ظاهر شده فکر میکنید این جریان در تغییر نگاه مردم به عکاسی موثر بوده است؟
ابتدا باید ببینیم تعریف ما از مخاطب چیست. به عنوان مثال یک مخاطب که مثلا در ادبیات یا جامعهشناسی قرار میگیرد مخاطب عام است یا مخاطب خاص؟ یا مخاطبی که در یک رشته هنری غیر از عکاسی مثلا نقاشی تخصص دارد. آیا مخاطبی که به تازگی وارد دنیای هنر و عکاسی شده مخاطب خاص است یا عام و آیا مخاطبی که دارای سطح تحصیلات آکادمیک نیست اما بینش تجربی و بصری بالایی دارد مخاطب عام است یا خاص؟ میبینیم که اینجا تعریف مخاطب کمی مشکل میشود و این که بگوییم مخاطب با کدام ژانر عکاسی بیشتر ارتباط میگیرد کمی مشکل است؛ اما به طور کلی هر عکس و یا اثر هنری که بتواند به سطحی برسد که جامعیت بیشتری داشته باشد مورد پسند مخاطب قرار میگیرد و همین باعث میشود امروزه تولید اثر هنری از نظر تکنیک آسان اما از نظر ارتباط با مخاطب و ماندگاری بسیار مشکل شود.
- عکاسی ممارست میخواهد یا استعداد؟
عکاسی و هر هنر دیگری یادگرفتنی است و نه آموختنی. برای رسیدن به سطحی از هنر هم نیاز به استعداد و هم نیاز به ممارست فراوان است. کسی که استعداد و خمیر مایه هنری نداشته باشد حتی اگر تحت بهترین آموزشها قرار گیرد نمیتواند به یک عکاس و هنرمند زبده تبدیل شود و کسی هم که استعداد داشته باشد بدون درک اصول و آموزش هنری خوب نمیتواند هنرمند شود. بنابراین برای رسیدن به سطحی خوب از هنر باید استعداد و آموزش و آشنایی با مقولههایی فراتر از هنر داشت که باید توامان مورد پرورش قرار گیرد.
- چگونه به یک دید خوب و متعالی در عکاسی دست پیدا کنیم؟
دید خوب در هنر و عکاسی رسیدن به یک عکس خوب متفاوت است. بسیاری از افراد سوژههای خوبی را کشف میکنند اما در به تصویر کشیدن خوب این سوژهها مشکل دارند. بسیاری هم عکسهای خوبی تولید میکنند که دارای فضا و اتمسفرو فرم خوبی است اما دارای دیدگاه خوبی نیست. بسیار مشکل است که بتوان هم دید خوب و هم ثبت و ارائه خوبی داشت. به همین دلیل است که از بین صدها عکاس در تاریخ عکاسی که هر کدام سالها در زمینه عکاسی فعالیت کردهاند تنها تعداد کمی هستند که آثارشان باقی مانده است. حتی آثار فاخر بهترین عکاسهای جهان در طول دوران زندگیشان به ندرت از 50 اثر خوب بالاتر میرود.
- آیا با یک دوربین مجهز میشود به یک نگاه خوب در تکنیک دست یافت؟
امروزه و باتسهیل در فرآیندهای تولید آثار هنری و به ویژه عکاسی با دوربینهای دیجیتال اتومات دیگر عکسهایی که تنها کیفیت خوبی دارند، نمیتوانند به عنوان آثار تاثیرگذار مورد پذیرش باشند. امروزه هنرمندان و عکاسان باید علاوه بر تسلط کامل به مبانی هنرهای تجسمی و اصول عکاسی دارای بینش و درک عمیق از مسائل انسانی و جامعه باشند. آنها باید دغدغه و درک صحیحی از انسان معاصر، مشکلات و نیازهای جامعه و حتی آشنایی با سایر هنرهای همپوش داشته باشند. هنر عکاسی مانند نقاشی، سینما و ادبیات پیوندهایی دارد که لازم است به آنها توجه کنیم و از آنها بیاموزیم.
- فکر نمیکنید ویرایش و دست بردن در تکنیک ارائه شده با ماهیت عکاسی مغایرت دارد؟
ویرایش عکس امروز یک چالش بزرگ برای عکاسی است. بسیاری از عکاسان سنتگرا معتقند ویرایش باید در حد تصحیح نور و رنگ و حداکثر کراپ یک عکس باشد. شاید این تعریف برای عکاسی صریحگرا و واقعگرا درست باشد؛ اما در عکاسی هنری به هیچ وجه این تعریف درست نیست. در عکاسی هنری به ویژه در سبک نگاه شخصی عکاس مجاز است از هر نوع ویرایشی استفاده کند. تنها محدودیت این است که ویرایش عکس باید در جهت کمک به محتوای آن باشد. به عبارتی فرآیند ویرایش که جزئی از فرم عکس محسوب میشود باید آگاهانه و در جهت بیان بهتر شکل محتوای آن باشد و این با ویرایشهایی که بیشتر بازیهای رایانهای با نرم افزارهای عکاسی هستند کاملا متفاوت است.
گفتوگویی از سعید بابایی
عالی
http://kamagraiq.shop/# Kamagra 100mg price
https://kamagraiq.shop/# Kamagra Oral Jelly
canadian pharmacies compare: CIPA approved pharmacies – reliable canadian pharmacy
ed meds online canada: Best Canadian online pharmacy – canada drugs online review
ciprofloxacin: cipro pharmacy – buy cipro cheap
buy cytotec: Cytotec 200mcg price – purchase cytotec
prednisone 5 mg tablet: prednisone 30 mg tablet – prednisone 20 mg in india
stromectol 3 mg tablets price: ivermectin ireland – ivermectin lice
http://onlinepharmacyworld.shop/# canadian pharmacy coupon