شهردار مشهد نماینده کلانشهرهای ایران شد

شهرداران کلانشهرهای کشور  شهردار مشهد را به عنوان نماینده خود انتخاب کردند.

به گزارش “صبح امروز” شهرداران 5 شهر تهران،اصفهان،اهواز، قم و شیراز که گرد هم جمع آمده بودند، قاسم تقی زاده خامسی را بعنوان نماینده خود در شورای گفت‌ وگوی دولت و بخش خصوصی انتخاب کردند.

شهردار مشهد در این نشست گفت: از سال 60 دولت 55 درصد اعتبارات زیرساخت شهر را به شهرداری می پرداخت ولی به مرور، این درصد کاهش پیدا کرد تا کنون که به 10 درصد آن هم فقط برای شهرهای کوچک رسیده است.اما هیچ راهی برای جایگزینی این اعتبار کم شده در نظر گرفته نشد و شهرداران مجبور به فروش تراکم می شدند چرا که در غیر این صورت حتی قادر به پرداخت حقوق کارمندان خود هم نبودند. ما باید به سمت عوارض پایدار برویم که آن هم در دست دولت است.دولت عوارض و مالیات شهر را میگیرد در صورتی که باید اینها به خود شهر بازگردد.در گذشته 15 درصد از عوارض به شهر بازمیگشت ولی دیگر این گونه نیست.ما در جلسات آینده روی این موضوع تمرکز خواهیم کرد چرا که دولت اگر اعتبار به ما نمیدهد حداقل از مالیات اعتبار کم شده شهرداریها را تامین کند در غیر این صورت شهرداریها به چالشی جدید برای دولت تبدیل خواهند شد.

تقی زاده خامسی در خصوص مسائل ترافیکی و بلندمرتبه سازی اظهار داشت:ما زمانی می توانیم ادعایی در زمینه حل این مشکلات داشته باشیم که طرح جامع شهری داشته باشیم.ما هنوز این طرح را نداریم و من ظرف ماه آینده این طرح را ارائه خواهم داد که طبق این طرح به حل این مشکلات پرداخته خواهد شد.

نماینده کلانشهرها در شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوص افزود:شهرداری ها بیش از مقدار به مسائل فرهنگی پرداخته اند و در آینده به فرهنگ شهری و شهر هوشمند خواهیم پرداخت. ما در زمینه های فرهنگی و مشکلات شهری با آستان قدس تعامل خواهیم داشت و این مشکلات در جلسات همدلی تولیت آستان قدس مطرح می شود تا با کمک هم راه حل مناسبی برای این مشکلات بیابیم.

 

شهرهای کشور نیازمند ایجاد درک مشترک از مسائل و چالش‌های پیش رو

شهردار تهران در در خصوص این جلسات گفت: شهرهای کشور نیازمند ایجاد درک مشترک از مسائل و چالش‌های خود هستند تا بتوانند برای مهم‌ترین مسایل راه‌هایی را اتخاذ کنند.محمدعلی نجفی افزود:مساله رشد شتابان شهرها و شهرنشینی امروز یک پدیده جهانی است و به همین دلیل شهرها امروز براساس سیاست‌های خود روابطی را با هم طراحی می‌کنند.افزایش مستمر جمعیت شهری و بالا رفتن نسبت جمعیت شهری کشور مسائل جدیدی را پیش رو ما قرار داده است که این موضوع یک فرصت و تهدید محسوب می‌شود.شهردار تهران ادامه داد: افزایش جمعیت شهری از این رو فرصت است که از این شرایط می‌توان در جهت توسعه کشور، بهبود شرایط زیستی در کشور و ایجاد آسایش و آرامش برای شهروندان استفاده کرد اما این مهم همچنین می‌تواند به عنوان تهدیدی برنامه‌ریزان کشور را تحت تاثیر قرار دهد.وی گفت: برای اینکه بتوانیم با این چالش و تهدید مبارزه کنیم و برنامه‌های حساب شده‌ای داشته باشیم نیازمند ایجاد درک مشترک از مسایل هستیم که این درک باید در سطوح مختلف به وجود بیاید.نجفی اضافه کرد: از این رو برنامه مشترک در میان کلانشهرها و شهرهای بزرگ کشورایجاد درک مشترک است تا بتوان برای مهم‌ترین مسایل راههایی اتخاذ کنند.شهردار تهران اضافه کرد: بعد از این مهم مرحله بعدی ایجاد این درک مشترک بین مدیران و مسوولان دولتی و بعد در میان دستگاه‌های مختلف است.وی تاکید کرد: باید همه ما به عنوان برنامه ضروری و مبرم درک مشترک را دنبال کنیم تا تفاهم و تعامل و هم‌اندیشی سازنده‌ای را برقرار کنیم تا ظرف سال‌های آینده با مشکلات امروز در اداره شهرها مواجه نشویم.نجفی در ادامه به بیاینه مشترک کلانشهرهای کشور در این جلسه اشاره کرد و گفت: جلسات شهرداران کلانشهرها از سال‌ها پیش آغاز شده و امروز با دعوت شهردار مشهد این جلسه دهمین دوره خود را تجربه می‌کند لذا در این جلسه بیانیه‌ای 9 ماده‌ای ارائه شد.شهردار تهران اضافه کرد: یکی از بندهای این بیانیه، ارائه خواسته‌های مشترک از دولت، مجلس شورای اسلامی و مجموعه مدیران و مسوولان کشور است.بخش عمده‌ای از مسائل و چالش‌های شهرداران در شهرهای کشور مشترک است و اگر بتوانیم فرمول‌هایی برای حل آن پیدا کنیم برای همه شهرهای بزرگ قابل استفاده است لذا امیدوارم این جلسات در ماه‌های آینده منظم‌تر برگزار شود تا راه‌های نوینی را برای اداره شهرها پیش روی ما قرار گیرد.

محمدعلی نجفی افزود:ما هرگز به سمت مدیریت یکپارچه شهری نرفتهایم و نمیتوانیم از آن دم بزنیم ، تنها میتوان با برگزاری این جلسات به مدیریت هماهنگ شهری رسید تا مشکلات را با راهحلهای مشترک حل کرد و تجربیات را به اشتراک گذاشت.

وی در خصوص بدهیهای کلانشهرها اظهار داشت:متاسفانه تمام شهرداریها بدهیهای بسیاری از دورههای گذشته دارند ، که من فقط بدهیهای تهران را ذکر بیان میکنم.شهرداری تهران به بانکها حدود 18هزار و 500 میلیارد تومان ،به پیمانکاران حدود 9 هزار میلیارد تومان ، بدهی متفرقه 3 هزار میلیارد تومان و در مجموع چیزی حدود 30هزار میلیارد تومان بدهی دارد.

وی تصریح کرد: باید به این نکته توجه داشت درآمدهای شهرداری چه در بخش ساختوساز چه در بخش مالیات بر ارزش افزوده و چه دیگر بخشها به شدت کاهش داشته است و ما برای اجرای پروژهها به کمک بخش خصوصی داخلی و خارجی نیازمندیم.در مصوبات گذشته باید بابت پروژهها قطار شهری 2 هزار میلیارد دلار به شهرداریها پرداخت میشد که این اتفاق نیفتاده است.

شهردار تهران در خصوص همکاری با دولت گفت:با تعامل بین شورای شهر جدید و دولت میتوان بسیاری از مشکلات را حل کرد و دولت کمک به شهرداریها را در دستور کار دارد . به عنوان مثال پارک پردیسان که سال ها در اختیار محیط زیست بود و تبدیل به مشکلی قدیمی شده بود، طی دو هفته جلسه با سازمان محیط زیست در اختیار شهرداری قرار گرفت .

 

معضلات اجتماعی مهمترین مسئله کلانشهرها

شهردار اصفهان در این نشست مهم‌ترین مسئله کلانشهرها را معضلات اجتماعی خواند و گفت: معضلات اجتماعی به دلایل مختلف شکل گرفته و راهکاری که برای رفع آن مورد بررسی قرار می‌گیرد، باید با گفتگو و تبادل نظر انتخاب گردد چراکه معضلات اجتماعی مسئله‌ای نیست که بتوان با آنها مبارزه کرد و باید مدیریت شوند.این جلسات می‌تواند زمینه تعامل با دولت و مجلس و اتخاذ راهکارهای مناسب منجر به قانون‌گذاری را فراهم کند.از تجربه کلانشهرها در زمینه مسائل مشترک می‌توان استفاده کرد و برای حل معضلات موجود بهره برد.

 

شهرداری ها مپپیشانی خدمت رسانی دولت هستند

شهردار اهواز در ادامه جلسه گفت: شهرداری‌ها نهاد عمومی غیردولتی محسوب می‌شوند که به عنوان پیشانی خدمات‌رسانی دولت مطرح هستند. این در حالی است که در نظر مردم نهادی دولتی به شمار می‌آیند در حالیکه نهادی عمومی و نیمه دولتی هستند.

منصور کتانباف با اشاره به قانون مالیات بر ارزش افزوده، بیان کرد: بر اساس قانون تجمیع عوارض مجموعه عوارضی که مستقیم دریافت می‌شود، در قالب قانون مالیات بر ارزش افزوده تجمیع می‌گردد.

وی افزود: با این وجود هر سال سهم شهرداری‌ها از محل درآمد مالیات بر ارزش افزوده کاهش می‌یابد و شهرداری‌ها به عنوان یک نهاد درآمد-هزینه به مشکل برخورده‌اند.منصور کتانباف تصریح کرد: در گردهمایی شهرداران کلانشهرهای کشور، مقرر شد نشست‌هایی نیز با نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار کنیم تا بتوانیم با اصلاح قوانین شرایط مطلوب را برای کلانشهرها فراهم کنیم.وی در خصوص موضوع ریزگردها، بیان کرد: موضوع ریزگردها در استان خوزستان 2 منشا دارد. منشا داخلی بر اساس رفتاری است که انسان‌ها در ادوار مختلف داشتند و اکتشاف نفت و سوء استفاده از آب در این خصوص قابل توجه است.شهردار اهواز ادامه داد: راهکارهایی که برای رفع معضل ریزگردها بکارگرفته شده، در کوتاه مدت اثرگذار نیست و آنچه می‌تواند در این زمینه چاره‌ساز باشد، تامین حق آب‌های تالاب‌ها و احیای آنها است.همچنین با جنگل‌کاری و مالچ پاشی می‌توان بخشی از مشکل ریزگردها را رفع کرد اما این مهم زمان زیادی خواهد برد.

 

 

سرویس در شهر «صبح امروز»

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *