7 کلینیک سیار دندانپزشکی در استان فعال شد

نماینده دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت در دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: هم اکنون در سراسر کشور ۸۰ کلینیک سیار دندانپزشکی فعال است که از این تعداد ۷ کلینیک در استان خراسان رضوی و از کل استان ۳ کلینیک در مشهد راه اندازی شده است.

عبدالله هروی با اشاره به اینکه در راستای دسترسی عادلانه به خدمات بهداشتی درمانی و ارائه خدمات رایگان دندانپزشکی به گروه‌های هدف مناطق کم‌برخوردار، خدمات دندانپزشکی در کلینیک‌های سیار دندانپزشکی اجرا می‌شود.

وی با اشاره اهداف راه‌اندازی این مراکز بیان کرد: آموزش و فرهنگ‌سازی از مهم‌ترین اهداف راه‌اندازی این کلینیک‌ها به شمار می رود.

هروی در خصوص خدمات قابل ارائه در کلینیک‌های سیار تصریح کرد: معاینه، آموزش بهداشت، وارنیش فلوراید، فیشور سیلانت، پرکردن دندان، پالپوتومی، جرم‍‌گیری و کشیدن دندادن از جمله خدمات کلینیک‌های سیار دندانپزشکی است. در حال حاضر سه کلینیک در سه نقطه حاشیه شهر شامل منطقه توس، منطقه حر و منطقه جاده سیمان به منظور ارائه خدمات به مردم کم‌برخوردار، استقرار یافته است.

وی تاکید کرد: ارائه خدمات در مناطق محروم با اولویت گروه هدف به صورت رایگان بوده و کلیه خدمات در سیستم نرم افزاری ثبت و قابل رصد است.

نماینده دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت گفت: مدیریت کلینیک‌ها با حوزه مشارکت‌های اجتماعی، سازمان‎های مردم نهاد و خیریه‌های سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد و معاونت بهداشت این دانشگاه است. همچنین از توان دندانپزشکان داوطلب و خیران در جهت تأمین نیرو و مواد مصرفی استفاده خواهد شد.

دکتر هروی در خصوص خدمات دندانپزشکی به دانش‌آموزان بیان کرد: ۳۵ میلیون بار خدمات دندانپزشکی از جمله معاینه، آموزش بهداشت دهان و دندان و فلورایدتراپی برای ۹۰ درصد از دانش‌آموزان کشور انجام شده و تعداد ۷ میلیون نفر در سامانه کشور به ثبت رسیده است.

نماینده دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت گفت: تعداد ۱۴۹۰ دندانپزشک نیاز بوده که از این تعداد ۱۴۳۰ دندانپزشک جذب شده است.

وی خاطرنشان کرد: سبک زندگی افراد از جمله نحوه تغذیه و ترک سیگار در امر سلامت بهداشت دهان و دندان تأثیر بسزایی دارد که متأسفانه در این خصوص کشور ما در موضوع مصرف شیر یک سوم میانگین دنیا است و برعکس در مصرف شکر و نوشابه  پیشتاز است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *