۷۰ درصد توان کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا صرف پیشگیری می شود

دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استانداری خراسان رضوی، در مراسم پایانی سومین جشنواره تولید ملی و رسانه حضور یافت.

محمدابراهیم افشاری در این مراسم گفت: راهبرد ستاد کشوری و کمیسیون استانی ظرف سه سال اخیر از برخورد و مقابله صرف، به پیشگیری تغییر کرده بنابراین هم اینک 70 درصد ظرفیت و توان این حوزه به اقدامات پیشگیرانه اختصاص دارد.

وی افزود: با تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی برای مبارزه با قاچاق کالا و تبیین خوب سخنان ایشان برای مردم توسط رسانه ها معضل قاچاق کالا که پیش از این فقط برای صنعتگران، تولیدکنندگان و مسئولان مطرح بود هم اینک برای عموم مردم نیز مبدل به دغدغه شده و به عنوان یک ضدارزش شناخته می شود.

دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استانداری خراسان رضوی بیان کرد: در این راستا اگر کمیسیون، در حوزه پوشاک وارد شد ابتدا تمام مسائل و مشکلات تولید پوشاک از تعرفه ها و مستهلک بودن دستگاههای تولیدی را احصا و به ستاد مرکزی منتقل کرد. پس از آن بود که گشت های مشترک به وجود آمد تا در سطح عرضه، انبارها و مسیر قاچاق مهار شود.

افشاری گفت: در بخش طلا و نقره نیز خراسان رضوی قطب تولید کشور محسوب می شد بگونه ای که بیشترین کارگاه عرضه کننده نقره در مشهد وجود داشت و زمانی هزاران شغل در همین حوزه در این شهر مشهد موجود بود.

وی افزود: اما هم اینک وضعیت بگونه ای شده که مشهد به توزیع کننده مصنوعات نقره خارجی در کشور مبدل گردیده است. به همین خاطر در ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و کمیسیون خراسان رضوی برنامه ریزی شد تا سطح عرضه برای قاچاقچیان مصنوعات نقره خارجی ناامن شود.

دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استانداری خراسان ادامه داد: این اقدام باعث مقاومت قاچاقچیان شد اما به کمک رسانه ها آنقدر موضوع را پررنگ کردیم تا این مقاومتها شکست.

وی گفت: در حوزه مبارزه با قاچاق با افراد سودجویی که سالهاست منافع مفت و مجانی برده اند مواجهیم. مثلا دو هفته پیش 405 کیلوگرم نقره قاچاق در خراسان رضوی از فردی کشف شد که رئیس اتحادیه طلا و نقره ارزش سود آن را یک میلیارد تومان برآورد کرد. همین واردات قاچاق مصنوعات نقره صدها کارگاه را تعطیل و هزاران نفر را بیکار می کند.

افشاری افزود: قاچاق کالا در کنار عواملی همچون بیمه، مالیات، مالیات بر ارزش افزوده، وام و تسهیلات آسیبهایی به روند تولید و اشتغال وارد می کند لذا خوب است خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی سهم قاچاق کالا را در این بین مشخص کند.

وی ادامه داد: با اقدامات صورت گرفته توسط کمیسیون مبارزبه با قاچاق و رسانه ها هم اکنون یک سری از برندهای ایرانی در حال راه افتادن است. نیم تن نقره قاچاق از ابتدای امسال کشف و ضبط و موجب شد تعدادی از تولیدکنندگان مصنوعات نقره که به دلیل حجم بالای قاچاق ابزارها و دستگاههای خود را فروخته بودند و مسافر کشی می کردند دوباره در پی وارد کردن تجهیزات برای راه اندازی کارگاه نقره سازی باشند.

دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استانداری خراسان گفت: وضعیت چند سال اخیر موجب شد در بهترین حالت طراحان مشهدی و ایرانی به ترکیه رفته و در کارگاه‌های تولید طلا و نقره آن کشور کار کنند. در بازدیدی که از ترکیه انجام دادم متوجه شدم در هر کارگاه تولیدی طلا و نقره ترکیه یک یا دو ایرانی مشغول طراحی هستند.

وی افزود: طبق آمار ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال گذشته 12.5 میلیارد دلار قاچاق کالا صورت گرفت. جالب این است که 3.5 میلیارد دلار این واردات کوله بری و ته لنجی بوده اما جزو قاچاق محسوب نشده است اما همان قاچاق رسمی می باشد

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *