پرداخت 248 میلیارد ریال وام ازدواج

مدیرعامل بانک کشاورزی خراسان رضوی گفت: در حقیقت 4300 فقره وام ازدواج در دستور کار ما قرار دارد. هم‌اکنون 2404 فقره وام از این تعداد پرداخت شده است. از شروع این طرح مبلغی هم که پرداخت شده حدود 248 میلیارد ریال بوده است.

علی دشت‌بیاض در رابطه با تغییرات نرخ سود بانکی از سوی بانک مرکزی اظهار کرد: در گام نخست این دستور قرار است نرخ سود برای سپرده‌های یک ساله حداکثر به 15 درصد و برای سپرده‌های زیر یک سال حداکثر 10 درصد برسد.

وی ادامه داد: گام بعدی می‌تواند کاهش نرخ سود تسهیلات باشد و امیدواریم که این اتفاق برای کسانی که می‌خواهند از تسهیلات استفاده کنند، بیفتد. به طور کلی بخش تولید  نیازمند منابع مالی است که بتواند از مزایای آن استفاده کند تا در این بخش تحرک ایجاد شود.

مدیرعامل بانک کشاورزی خراسان رضوی در پاسخ به سوالی در خصوص موفقیت این طرح در مرحله اول برای کاهش نرخ سود بانکی به 18 درصد عنوان کرد: در مرحله نخست کاهش نرخ سود استقبال چشم‌گیری رخ نداد. در حال حاضر تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی برای ادامه فعالیت‌های خود ناچارند از تسهیلات استفاده کنند و به طور قطع امیدواریم با این کاهش نرخ سود اتفاقات خوبی در بخش تولید بیفتد.

دشت‌بیاض تصریح کرد: برای کاهش نرخ دستوری سود بانکی به صورت مجدد، اقدام خاصی لازم نیست چون این امر به سیستم بانکی ابلاغ می‌شود و سیستم بانکی نیز موظف است دستورالعمل‌ها را رعایت کند. مهم این است که این ضوابط به درستی رعایت شود چراکه پیش از این نیز از این دست مصوبات وجود داشت ولی چون درست اجرا نشده بود، مشکلاتی پیش آمد.

وی اضافه داد: بانک مرکزی با نظارتی که اعمال خواهد کرد، باید در جهت تثبیت نرخ سود جدید و اجرایی شدن آن گام بردارد. بانک مرکزی باید آنقدر قدرت داشته باشد که بتواند به عنوان یک ارگان مستقل مسئولیت‌ اصلی خودکه همان حفظ ارزش پول و تعیین نرخ سود است را به خوبی انجام دهد. در واقع این بانک باید از این استقلال استفاده کند و اعمال نظارت داشته باشد تا بتواند تصمیمات درستی اتخاذ نماید.

مدیرعامل بانک کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه مساله وام ضربتی ازدواج پیرو مصوبه هیات وزیران و ابلاغ بانک مرکزی است، خاطرنشان کرد: سیستم بانکی براساس مصوبه هیئت وزیران موظف شده است که صف وام قرض‌الحسنه ازدواج را بشکند و یک ضرب‌العجل براین این منظور از یکم مرداد ماه 96 تا پایان شهریور ماه تعیین شد.

دشت‌بیاض در خصوص تعداد و میزان پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج در بانک کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: در ابتدای این طرح تعداد افرادی که متقاضی دریافت این وام در خراسان رضوی بودند، حدود 4300 نفر بود. در حقیقت 4300 فقره وام ازدواج در دستور کار ما قرار دارد. هم‌اکنون 2404 فقره وام از این تعداد پرداخت شده است. از شروع این طرح مبلغی هم که پرداخت شده حدود 248 میلیارد ریال بوده است.

وی اضافه کرد: سهم بانک کشاورزی برای این طرح حدود 310 میلیارد ریال بوده که تاکنون 80 درصد از این رقم هم‌اکنون جذب شده است. خیلی امیدواریم که ضمن اینکه تمام سهمیه استان را جذب کنیم، قبل از پایان شهریور ماه در مرحله بعدی اعتبار جدیدی از محل اعتبارات مرکزی جذب نماییم. انشالله تا نیمه شهریور ماه کلا صف دریافت تسهیلات وام ازدواج را در بانک کشاورزی را در خراسان رضوی خواهیم شکست.

مدیرعامل بانک کشاورزی خراسان رضوی در رابطه با تسهیلات اعطایی برای سیل مناطق کلات و درگز بیان کرد: در این سیل بیشتر مزارع برنج تحت تاثیر قرار گرفت که متاسفانه بخشی از این اراضی تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرد. در واقع به دلیل اینکه کشت برنج در مناطقی غیر از شمال کشور مورد حمایت سازمان جهاد کشاورزی نیست، تعرفه‌های بیمه نیز برای این محصولات در مناطق دیگر افزایش پیدا کرده است. به همین دلیل خیلی از شالی‌کاران به سمت استفاده از بیمه نرفتند.

دشت‌بیاض با اشاره به آخرین برآوردها از خسارت سیل اخیر عنوان کرد: کاری که بانک کشاورزی در این مرحله می‌تواند انجام دهد این است که از محل منابع داخلی خود یا به واسطه وجوهی که می‌تواند به عنوان یارانه به کسانی که خسارت دیده‌اند، تعلق بگیرد، تسهیلات بپردازد. در واقع قرار است به این افراد یارانه به سود تعلق گیرد تا بخشی از مشکل آن‌ها با تسهیلات حل شود.

مدیرعامل بانک کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به همکاری با جهاد کشاورزی در قالب یارانه به سود است، تصریح کرد: به عنوان مثال اگر مصوبه شورای پول و اعتبار برای اعطای تسهیلات 18 درصد باشد. ما می‌توانیم با تخصیص یک رقمی از کمک‌های دولتی، نرخ سود را کاهش دهیم و به نرخ‌هایی پایین‌تر بین 5 تا 10 درصد بپردازیم.

 

 

منبع: ایسنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *