پارلمان مشورتی زنان استان، سیاسی و جناحی نیست

علی رضا رشیدیان در این مراسم گفت: پارلمان مشورتی زنان استان به هیچ وجه سیاسی و جناحی نیست بلکه در جهت بهره گیری از ظرفیت ها و توانمندی های زنان شکل گرفته تا راهکارهای عملی برای مشکلات جامعه ارائه دهند.

وی اظهار کرد: متاسفانه نسبت به شکل گیری پارلمان مشورتی زنان که طرحی ابتکاری از سوی خراسان رضوی بوده، حساسیت های بوجود آمده که تاکید بر سیاسی بودن این پارلمان دارد.

استاندار خراسان رضوی در تشریح دلایل شکل گیری پارلمان مشورتی زنان استان گفت: کشور ایران در عرصه منطقه ای و بین المللی در رقابت سنگینی با سایر کشورها بسر می برد و جدا از قدرت ملی و جایگاه ایران در عرصه بین المللی، در سند چشم انداز جایگاه اقتصادی ایران تبیین شده که برای رسیدن به آن باید تلاش کرد و تحقق این هدف تنها با بهره گیری از همه توانمندی های انسانی کشور از جمله ظرفیت های زنان میسر است.

رشیدیان اظهار کرد: برای استفاده از ظرفیت و توانمندی های زنان باید از کارهای نمادین و تبلیغاتی پرهیز کرد لذا پارلمان مشورتی زنان خراسان رضوی باید یک مجلس شور واقعی باشد که تحقق این مهم نیاز به حضور جدی زنان در این مجلس دارد.

استاندار خراسان رضوی گفت: زنان می توانند براساس کمیسیون های پنج گانه کاری که برای پارلمان مشورتی زنان تعریف شده است، طرح های خود را در قالب مصوبات پارلمان مشورتی زنان به منظور غنی تر کردن مصوبات شورای برنامه ریزی و اشتغال استان ارائه دهند.

وی با اشاره به ظرفیت های بالای علمی زنان خراسان رضوی گفت: برای تشکیل پارلمان مشورتی استان براساس شناسایی که انجام شد، زنانی با ظرفیت های بالای علمی شناسایی گردد که باعث فخر و مباهات است.

استاندار خراسان رضوی اظهار کرد: یکی از آفت هایی که می تواند پارلمان مشورتی زنان را تهدید کند، این است که این پارلمان را به حزب یا جناحی نسبت دهند، در حالی که تلاش شده است همه بانوان عضو هر گروه و جناحی بدون هیچ محدودیتی در این پارلمان حضور داشته باشند اما باید مراقبت شود که این پارلمان را به یک سلیقه خاص نسبت ندهند.

رشیدیان با اشاره به کمیسیون های پنج گانه کاری پارلمان مشورتی زنان حول محور موضوعات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی گفت: هیچ کس بهتر از بانوان نمی تواند برای ارتقای جایگاه آنان در جامعه و مقابله با آسیب های اجتماعی مرتبط با زنان نقش آفرینی نماید و تصمیم گیرنده باشد.

استاندار خراسان رضوی با تاکید بر تامین سلامت زنان در همه حوزه ها گفت: پارلمان مشورتی زنان تنها نباید به بخش درمانی توجه نشان دهد، بلکه تامین سلامت جسمی و روانی زنان که حفظ بقای بشر در گرو آنان است، ضرورت دارد.

رشیدیان با بیان اینکه موضوع حقوق شهروندی یکی از مسائل محوری دولت دکتر روحانی است، اظهار کرد: بانوان، قشر مظلومی هستند که باید به حقوق آنان توجه ویژه شود زیرا موارد متعددی از تضییع حقوق شهروندی بانوان در حوزه اجتماعی وجود دارد.

 

تشکیل پارلمان مجازی برای جامعه ۳ میلیونی زنان خراسان رضوی

در ادامه معاون سیاسی استانداری خراسان رضوی گفت: تشکیل پارلمان مجازی برای جامعه ۳ میلیونی زنان خراسان رضوی از جمله برنامه‌های پارلمان مشورتی زنان است.

سید جواد حسینی در مراسم افتتاحیه پارلمان مشورتی زنان که در استانداری خراسان رضوی برگزار شد اظهار کرد: تشکیل پارلمان مشورتی زنان استان که متشکل از منتخبین پارلمان شهرستان ها است آخرین حلقه نظام پارلمان مشورتی زنان را کامل کرد که اگر فعالیت های آن با اهتمامی ویژه  صورت نگیرد نتیجه ای نخواهد داشت.

وی افزود: ساختار مشارکت مردم ما در امر حکومت به اعتقادات دینی باز می گردد و منطق، صحبت و استدلال ابزار اصلی رسیدن به عدالت در فرهنگ دینی ماست و با توجه به فرمایشات امام خمینی (ره)  و رهبر انقلاب که همواره مردم در مرکز نگاه ها هستند راهکار های دستیابی عدالت در گرو مشارکت دهی مردم تبیین می شوند  و همین نحوه مشارکت مردم در امور حکومت ها است که تفاوت میان آن ها را ایجاد می کند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی  با تاکید بر اهمیت مشارکت مردم در توسعه کشور تصریح کرد: باید به این نکته توجه کنیم که کشوری را نداریم که مسیر توسعه متوازن را طی کرده باشد اما به مردم مشارکت نداده باشد و ما به عنوان کسانی که در دولت نقشی داریم باید زمینه مشارکت مردم را فراهم کنیم.

وی با تشریح انواع  مشارکت ها و نحوه عملکرد آن ها در کشور ابراز کرد:  مشارکت واقعی دارای ویژگی های همچون تقاضا محور بودن ، با مردم بودن است که این نوع از مشارکت که نظام مند و ساختار مند است در زمره اثر گذار ترین مشارکت ها تلقی می شود. حسینی با بیان اینکه همه ما باید برای مشارکت بیشتر مردم تلاش کنیم و تشکیل خانه احزاب با توجه به تنوع احزاب موجود نیز یکی از نمود های این مشارکت است  که من پیشنهاد می کنم در شهرستان ها نیز تشکیل شود گفت: ما هم اکنون ۵۳ حزب در خراسان رضوی داریم که در عرصه های اجتماعی مشغول فعالیت هستند. هم چنین ۲۱۶ خانم در عرصه شوراهای شهر و روستا با ۲۰ درصد رشد در تمامی استان در حال فعالیت هستند.

وی با تاکید بر مشارکت تشکیلاتی مردم به عنوان یکی از اصل های اساسی مشارکت افزود: امروز ما توانسته ایم با گذشت دو سال ۴۰۰ تشکل را با ۷۴ درصد رشد راه اندازی کنیم که خانه تشکل های غیر دولتی یکی از نمود های آن است و ما آمادگی داریم دولت را به خانه تشکلات غیر دولتی ببریم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: در نظر داریم پس از شیراز کمپ بزرگ جوانان را در مشهد افتتاح کنیم، هم چنین احداث شورای گفتگو با فعالان اقتصادی، شورای گفتگو با اصحاب فرهنگ و هنر و تشکیل شبکه دانشگاه ها از دیگر اقدامات انجام شده برای مشارکت دهی نظام مند مردم در استان است.

وی با اشاره به تقسیم بندی ۲۵ گانه قشرها در استان افزود: از این طریق در نظر داریم ارتباطات خود را توسعه دهیم. ما در سال ۹۶ موفق شدیم ۱۸۰ تشکل زنان را راه اندازی کنیم که رشد ۱۵ درصدی نسبت به گذشته داشته است.

حسینی ضمن تشریح وظایف اعضای پارلمان مشورتی زنان تصریح کرد: برای استفاده از توانمندی های تمام زنان استان ما پس از این پارلمان در نظر داریم پارلمان مجازی را برای جامعه ۳ میلیونی زنان استان تشکیل دهیم .

 

 

منبع: استانداری خراسان رضوی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *