مشهد از 18تولید کننده میزبانی می‌کند

دبیر سومین نمایشگاه نوشت‌افزار ایرانی اسلامی‌آستان قدس رضوی گفت: ما از تمامی‌برندهای کشوری نوشت‌افزار برای شرکت در این نمایشگاه دعوت به عمل آوردیم و 18مجموعه حاضر، با رویکرد ایرانی‌بودن کالا و دغدغه‌مند بودن در زمینه‌های فرهنگی اعلام آمادگی کرده‌اند. بخش دوم این نمایشگاه شهربازی معارفی است که توسط گروه تبیان قم دایر شده است.

سید حامد فیروزی سه شنبه شب در نشست خبری با اصحاب رسانه افزود: محصولاتی که در این نمایشگاه ارائه می‌شود اعم از کیف، کوله‌پشتی و دفترچه با کاراکترهایی بر اساس شهدا، اسطوره‌های ایرانی و شخصیت‌های تلویزیونی آراسته شده‌اند، به نوعی که سلیقه مخاطبین را از مهدکودک تا دانشگاه جلب کنند.

دبیر سومین نمایشگاه نوشت‌افزار ایرانی اسلامی‌آستان قدس رضوی اضافه کرد: پدیده‌ نمایشگاه امسال، «برند ضامن آهو»است که با محوریت فرهنگی بارگاه رضوی و زایرین فعالیت می‌کند. در این دوره علاوه بر تلاشی که برای حمایت از تولیدکنندگان مشهدی صورت گرفته، از شهرهای تهران، قم، شیراز و شهر ری نیز تولیدکنندگانی برای شرکت در نمایشگاه دعوت شده‌اند.

فیروزی تاکید کرد: تخفیف‌های خوبی در نمایشگاه لحاظ شده که همشهریان و بازدیدکنندگان می‌توانند از آن استفاده کنند. تعدادی بسته‌ آماده شده که افراد می‌توانند خرید راحت‌تری انجام دهند یا اگر خواستند می‌توانند به عنوان هدیه برای افراد و مکان‌های مختلف این بسته‌ها را خریداری کنند.

وی با تشکر از حمایت‌های آستان قدس رضوی به خاطر فراهم کردن فضا تصریح کرد: این نهاد رسالت خود را در بحث خدمت به مردم انجام داده ولی از سوی سایر ارگان‌ها هیچ حمایتی از تولیدکنندگان نوشت‌افزار صورت نگرفته است. ما انتظار حمایت از دستگاه‌های دولتی را داریم تا بتوانیم در سال‌های بعد این نمایشگاه را با کیفیت و اثرگذاری بیشتری برگزار کنیم.

 

«بازی» راهی برای ترویج معارف اسلامی

در ادامه این مراسم معاونت پژوهش موسسه فرهنگی قرآن و عترت تبیان قم گفت: این مجموعه رسالت اصلی خود را بر اساس تربیت اسلامی‌کودکان و جذب آن‌ها به مساجد قرار داده است. برای تحقق این هدف، این نهاد از سال 82 که افتتاح شد تا امروز با بیش از 24هزار طلبه و دانشجو در ارتباط است.

امید حسینی با اشاره به این که مخاطبین ما از سنین 9 تا 18 سال تعریف شده‌اند، افزود: این نکته حائز اهمیت است که برخی از افراد جامعه هدف ما در گذشته، تشکیل خانواده داده‌اند، اما هنوز ارتباط خود را با مجموعه حفظ کرده‌اند.

وی درباره فعالیت‌های موسسه فرهنگی قرآن و عترت تبیان قم تصریح کرد: سال‌ها همکاری با ارشاد و اوقاف در برگزاری نمایشگاه‌ها و همایش‌ها تجربه بزرگی را نصیب ما کرده و این کارنامه کاری باعث شده است تا تولیت حرم حضرت معصومه(س) سالنی 4هزار متری در اختیار ما قرار دهد تا نمایشگاه «گلستان زندگی» را دایر کنیم.

وی اضافه کرد: در نوروز 93 ما فضای نمایشگاهی را به سمت «بازی» پیش بردیم. مردم و مخاطبان از گروه‌های مختلف سنی را جذب و در مدت 15روز فعالیت در قم بیش از 160هزار بازدیدکننده داشتیم. بازخوردهایی که از این شهربازی اسلامی‌به دست آوردیم باتوجه به خلاهایی که در کشور وجود دارد، بر اهمیت برپایی و رونق آن افزود.

معاونت پژوهش موسسه فرهنگی قرآن و عترت تبیان قم تصریح کرد: در ادامه کارگروهی برای کار مطالعاتی تشکیل شد. اولین موردی که باید بررسی می‌شد این بود که ارائه آموزه‌های دینی در قالب بازی صحیح است یا نه؟ برای یافتن پاسخ، نظرات آیات عظام گرامی‌و علوی گرگانی را جویا شدیم. این عزیزان اذعان کردند که این کار بلامانع است و پرکردن این خلا در کشور یک ضرورت است.

حسینی تاکید کرد: ما با علاقه این کار را شروع کردیم و علی‌رغم نداشتن آشنایی با صنعت و همکاری نکردن اهالی صنعت، ما با اتکا به نیروی اعتقادی و پشتکار جوانان خود توانستیم در این کار قدم بگذاریم. کسانی که خستگی در کارشان نبود و انگیزه آن‌ها باعث شد تا امکانات را ارتقا دهیم و پیشرفت کنیم.

وی درباره سایر تجربیات این موسسه افزود: ما در نوروز 94 شهربازی را در بوشهر با تکنولوژی بیشتر راه اندازی کردیم و در ده روز برگزاری این شهربازی بیش از 110 هزار بازدید کننده داشتیم. امری که نشان دهنده رغبت عموم مردم به موضوع بود. بعد از اجرای شهربازی در بوشهر اکثر سرمایه انسانی و لجستیکی مجموعه را بسیج کردیم. وام گرفتیم، قرض کردیم تا بتوانیم کار شهربازی را پیگیری کنیم. از یکی از مجموعه‌های فرهنگی در قم یک کارگاه اجاره کردیم و در آنجا فعالیت اصلی ما شروع شد.

معاونت پژوهش موسسه فرهنگی قرآن و عترت تبیان قم خاطرنشان کرد: ما هم‌اکنون دو دستگاه CNC داریم که یکی از آنها در کشور منحصر به فرد است. 30بازی طراحی کردیم که در نهایت 14 بازی اصلی به مرحله ساخت و ساز رسید و اکنون اینجا در اختیار زایرین و مجاورین امام رضا(ع) قرار داده‌ایم. در نمایشگاهی که در حال حاضر از ششم شهریور در مشهد دایر شده است با تخفیف صد درصدی، به طور متوسط بیش از 23هزار بازدیدکننده را داشته‌ایم که این رقم را برای امکان کنترل جمعیت به 10هزار نفر رسانده‌ایم.

حسینی اضافه کرد: هدف ما این است که شهربازی معارفی را بتوانیم در تمام شهرهای کشور برپا کنیم. ما معتقدیم که این نوع شهربازی علاوه بر پرکردن وقت و ایجاد شادی و هیجان، آموزش آموزه‌های دینی را هم به همراه دارد.

معاونت پژوهش موسسه فرهنگی قرآن و عترت تبیان قم اظهار امیدواری کرد: در آینده نزدیک بتوانیم بازی‌های جدید طراحی و اجرا کنیم و بستری فراهم شود تا شهربازی معارفی به صورت دائمی‌در قم داشته باشیم. با این هدف که بتوانیم از بازی‌های جدید و استقبال مخاطبین و جنبه‌های تکنیکی بازی را آزمون و خطا کنیم و سپس به تمام نقاط کشور بسط دهیم. امیدوارم بتوانیم حمایت مسئولین را با این مجموعه خودجوش مسجدی جلب کنیم.

 

 

گزارشی از حامد دائمی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *