لزوم اتحاد کشورهای مسلمان در قبال اقدامات خلاف حقوق بشر

عضو هیأت رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس معتقد است برخی کشورهای اسلامی عضو دیوان کیفری بین‌المللی می‌توانند از این امتیاز برای شکایت علیه عاملان جنایات میانمار استفاده کنند.

جلیل رحیمی جهان آبادی در گفت و گو با صبح امروز، ضمن ابراز نگرانی از وضعیت مسلمانان روهینگیا و جنایات دولت میانمار نسبت به آنها، گفت: تنها راه این است که سازمان ملل متحد و کشورهای عضو نسبت به این قضیه به شورای امنیت شکایت کنند که ظریف نیز این اقدام را دو مرتبه انجام داده است.

نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: نتیجه شکایت های مستمر به سازمان ملل این می شود که یا وضعیت میانمار جنایت علیه بشریت یا نقض صریح حقوق بشر اعلام شده و یا ممکن است منجر به صدور قطعنامه شود که می تواند قطع روابط دیپلماتیک کشورها را به همراه آورده و یا به میانمار فشار اقتصادی متحمل کند.

وی افزود: در بدترین شرایط نیز به استناد ماده 42 فصل هفتم منشور حقوق بشر ممکن است روش مداخله نظامی از طرف شورای امنیت به تصویب برسد و اقداماتی از طریق نیروهای نظامی منتخب و کشورهای داوطلب صورت گیرد.

رحیمی جهان آبادی در ادامه با بیان اینکه ممکن است راهکار حقوقی بی نتیجه بماند، به راهکار عملی اشاره و اظهار کرد: باید جمعی از کشورهای اسلامی با دولت میانمار وارد گفتگو شوند که این کشورها می تواند شام ایران، مصر، ترکیه، عربستان یا اندونزی باشد که خواستار برخورد با افراطیان بودایی می شوند.

این نماینده مردم در مجلس دهم راهکار حقوقی بین المللی را در صورتی عملی توصیب کرد که فشار کشورهای به شورای امنیت زیاد شود و افزود: در حال حاضر 57 کشور اسلامی در دنیا وجود دارد که اگر رایزنی شده و همه آنها همراهی کنند می توان با فعال کردن دیپلماسی این موضوع را پیگیری کرد.

وی ادامه داد: حتی برخی کشورهای اسلامی که عضو دیوان کیفری بین المللی هستند به راحتی می توانند علیه دستوردهندگان و عاملان جنایات میانمار کنند اما چون جمهوری اسلامی این عضویت را ندارد از این امکان برخوردار نیست.

جهان آبادی در ادامه با بیان اینکه ظریف باید با چند کشور شاخص اسلامی برای حل مشکل میانمار رایزنی کند، یادآور شد: تا کنون دو نامه به دبیرکل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت داده شده که ارزشمند است چرا که شورای امنیت به خودی خود بر اساس منشور حق مداخله بشردوستانه ندارد اما به صورت ضمنی می تواند شرایط میانمار را تهدید علیه صلح و امنیت بین المللی احراز کند.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه مسلمانان روهینگیا مهاجران بی جا و مکانی بوده اند که در میانمار ساکن شدند، خاطرنشان کرد: به هر حال در سراسر دنیا تعداد زیادی وجود دارند که تابعیت مشخصی ندارند اما به استناد کنوانسیون های حقوق بشری وقتی فردی در سرزمینی است یا تبعه آن کشور بوده و یا خارجی و پناهنده است و در هر صورت حقوق بشر حداقل حقوقی برای وی قائل می شود که این موضوع درباره مسلمانان میانمار نادیده گرفته شده است.

 

دفاع از مسلمانان میانمار وظیفه شرعی و قانونی است که باید به آن پایبند باشیم

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی گفت: دفاع از مظلومان برای ما یک وظیفه قانونی و شرعی است لذا ما باید بر اساس این وظیفه مهم، از تمام ظرفیت‌ها برای دفاع از مسلمانان میانمار استفاده کنیم.

حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم با اشاره به وضعیت مسلمانان میانمار، گفت: امروز جهان اسلام باید از حق برادران دینی خود در میانمار دفاع  کرده و مانع نسل مسلمانان در میانمار شود.

وی با بیان اینکه دولت باید برای دفاع از مسلمانان میانمار با تمام قدرت وارد میدان شده و از تمام ظرفیت دیپلماتیک خود برای توقف این نسل کشی استفاده کند، تصریح کرد: متاسفانه باید گفت که مجامع بین‌المللی و نهادهای مدعی حقوق‌ بشری با سکوت‌های معنادار خود زمینه نسل کشی مسلمانان میانماری را فراهم کرده اند و طبیعی است اگر این نهادها اندکی به وظیفه خود در قبال مسلمانان میانمار عمل می کردند ما امروز شاهد چنین وضعیتی نبودیم.

پژمانفر در پایان گفت: دفاع از مظلومان برای ما یک وظیفه قانونی و شرعی است لذا ما باید بر اساس این وظیفه مهم، از تمام ظرفیت‌ها برای دفاع از مسلمانان میانمار استفاده کنیم و به عنوان یک کشور اسلامی از دیگر کشورهای اسلامی بخواهیم که سکوت خود را در قبال این نسل کشی را بشکنند.

 

 

سرویس سیاسی صبح امروز

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *