طرحی برای تخفیف حق بیمه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در راه است

رئیس اداره درآمد اداره کل تامین اجتماعی خراسان رضوی به صبح امروز گفت: تامین اجتماعی در عدم اجرای «بند – و- ماده 80 قانون برنامه پنجم توسعه» مقصر نیست. این سازمان در برنامه ششم توسعه موظف به حمایت از جذب نیروی کار دانشگاهی است.

عبدالله ابراهیمی روز سه شنبه در گفت‌وگو با «صبح امروز» افزود: تصویب و ابلاغ این طرح­ها بر عهده دولت و مجلس شورای اسلامی است و سازمان تامین اجتماعی فقط اجرا کننده این ابلاغیات است.

وی اضافه کرد: این بند در برنامه ششم توسعه لحاظ  نشده و در این مورد بیمه تامین اجتماعی مقصر نیست. این بند در یک برنامه پنج ساله ذکر شده بود که پس از پایان عمر برنامه در برنامه جدید ذکر نشده است. نرخ حق بیمه در تامین اجتماعی ۳۰درصد است.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: دولت در هر برنامه برای کمک به کارفرما طرحی را در نظر می­گیرد که با شرایطی خاص به کارفرما تخفیف داده شود و مابقی مبلغ بیمه سهم کارفرما را خود دولت متقبل می­شود که نمونه این طرح ها ماده ۴۹برنامه سوم، ماده ۱۰۳برنامه چهارم و «بند – و – ماده 80 برنامه پنجم» بوده که اجرایی شده و به پایان رسیده­اند. البته پایان ماده هشتاد در اصل سال 94 بود که یک‌سال نیز تمدید شد.

عبدالله ابراهیمی افزود: در برنامه ششم برنامه­ای در حال تنظیم و ابلاغ است که بر اساس آن اگر کارفرما از فارغ التحصیلان دانشگاه­ها جذب نیرو داشته باشند حداقل بین 4 تا 6 ماه از پرداخت حق بیمه آنها معاف هستند که به عنوان دستور‌العمل طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی ابلاغ می‌شود. هدف این طرح جذب نیروی تحصیل کرده به بازار کار است.

رئیس اداره درآمد اداره کل تامین اجتماعی خراسان رضوی تصریح کرد: ما بعد از پایان برنامه پنجم منتظر طرح جدیدی از طرف این مراجع بودیم ولی متاسفانه در برنامه ششم طرح­های تشویقی برای کمک به کافرما ابلاغ نشد و ما طبق قانون 30 درصد از حقوق را به عنوان حق بیمه دریافت می­کنیم و این توانایی را نداریم که خودمان طرحی را برای کارفرماها در نظر بگیریم و دولت باید ورود کند و با برعهده گرفتن بخشی از حق بیمه طرح جدیدی را تنظیم و ابلاغ کند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر بر اساس ماده 140 قانون تامین اجتماعی در مصوب سال 1361 و 1362 هیات وزیران 20 درصد از حق بیمه سهم کارفرما را در بعضی از صنف­ها خود بیمه پرداخت می­کند و هنوز این قانون در حال اجراست.

گفتنی است در دولت دهم بنا به پیشنهاد وزارت کار و امور اجتماعی و تائید معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری، آئین‌نامه اجرایی بند « و» ماده (۸۰) قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه را تصویب کرد که بر اساس آن معافیت بیمه‌ای سهم کارفرما کماکان پایدار و به مرحله اجرا در می‌آمد. کارفرمایان کارگاه‌ها و مؤسسات مشمول این آئین‌نامه پس از اعلام نیاز و جذب نیروی کار جدید و حفظ اشتغال کارگاه، از تخفیف حق بیمه سهم کارفرمایی موضوع ماده (۲۸) قانون تأمین اجتماعی بابت نیروی کار جدید در طول برنامه پنجم توسعه برخوردار می‌شدند. میزان تخفیف‌ در حق بیمه سهم کارفرما در این بند بین 50تا90 درصد در نظر گرفته شده بود.

 

 

سرویس اقتصادی «صبح امروز»

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *