سهم 5 تا 6 درصدی بازار سرمایه در توسعه اقتصادی کشور

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: رقمی حدود  5 تا 6 درصد از سهم بازار سرمایه در توسعه اقتصادی کشور نقش آفرینی می‌‌کند و بیشتر بار تامین‌ مالی بر گردن و شانه سیستم بانکی کشور است.

غلام‌حسین شافعی عصر روز پنج‌شنبه  در آیین افتتاحیه نمایشگاه بانک، بیمه و بورس در نمایشگاه بین‌اللملی مشهد افزود: گاهی اوقات از موضوع پدیده‌های سرمایه گذاری به عنوان یک نقطه مهم یاد می شود. همین اتفاق در استان ما افتاد و ابتدا به عنوان نمونه های موفق و گل های سرسبد استان معرفی می‌شد اما بعد از مدت‌ها به نقطه بسیار منفی این استان بدل شد.

وی ادامه داد: امیدوایم شرایط به گونه ای باشد که افتخار یک روز را در روزی دیگر پایین نکشیم و از آن به عنوان یک نقطه منفی در استان یاد نکنیم. باید برنامه ریزی برای این روند داشت و چگونگی آن برای سرمایه‌گذاری در استان را تعیین کنیم چون توجه به این موضوع می‌تواند بر آینده سرمایه‌گذاری استان اثرگذار باشد.

رییس اتاق بازرگانی ایران عنوان کرد: قدرمسلم سیستم بانکی در هر کشوری می‌تواند یکی از مولفه های تعیین‌کننده و مهم توسعه اقتصادی هر کشوری باشد. در کشورهای توسعه‌ یافته سیستم بانکی همراه با بازار سرمایه (پیمانی) برای توسعه اقتصادی همراه می شود.

شافعی با اشاره به اینکه میزان سهم بازار سرمایه در توسعه اقتصادی کشور سهم بسیار ناچیزی است و به عنوان یک نقطه کور در توسعه اقتصادی ما باید مورد توجه جدی قرار گیرد، خاطرنشان کرد: رقمی حدود  5 تا 6 درصد از سهم بازار سرمایه در توسعه اقتصادی کشور نقش آفرینی می‌‌کند و بیشتر بار تامین‌ مالی بر گردن و شانه سیستم بانکی کشور است؛ به همین لحاظ گاهی تکانه‌هایی ایجاد می‌شود.

وی در رابطه با هدف اصلی از فعالیت بانک ها بیان کرد: کار بانک ها در دنیا در واقع همان هدف اقتصادی کشور ما یا اقتصاد مقاومتی است. امروز کشورها مردمی کردن اقتصاد را مورد توجه قرار داده‌اند و از پول مردم در جهت توسعه اقتصادی کشور استفاده می کنند اما این مساله در کشور ما رخ نداده در دهه گذشته چنین اقداماتی صورت نگرفته است.

رییس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه در کشور ما سرمایه های جمع آوری شده به سمت واسطه‌گری و دلالی سوق پیدا کرده است، تصریح کرد: سرمایه های خرد جمع‌آوری و کاملا از تولید جدا شده و منابع مالی که باید به سمت کارهای مولد می‌رفت، به سمت واسطه‌گری و دلالی حرکت کرد. بخش تولید کشور تنها ماند و این باعث شد امروز وضعیت رابطه بنگاه‌ها و بانک ها متفاوت باشد.

شافعی با تاکید بر اینکه بنگاه ها و بانک ها به عنوان دو شریک صمیمی باید در کنار هم برای توسعه اقتصاد کشور به یکدیگر کمک کنند، گفت: بانک ها و بنگاه ها هم مانند دو پله تکیه شده بر هم هستند که اگر یکی افتد، دیگری نیز سقوط می کند. متاسفانه خیلی این مساله مورد توجه تولید نیست؛ یعنی در سیستم بانکی و بنگاه‌های کشور دچار معضلات و مشکلاتی هستیم که به جای رفع و رجوع آن، رفتارهای دیگری را می بینیم.

وی با اشاره به نقش بازار سرمایه در برنامه ششم توسعه عنوان کرد: برنامه ششم توسعه مورد توجه نمایندگان مجلس قرار گرفته است و این نوید را می‌دهد که برای بازار سرمایه در توسعه اقتصادی کشور راهکارهای جدیدی در نظرگرفته شده که امیدواریم به درستی همانند کشورهای توسعه ‌یافته، بازار سرمایه سهم زیادی از توسعه اقتصادی کشور را برعهده گیرد.

رییس اتاق بازرگانی ایران در خصوص نقش منفی موسسه های مالی تخریب اقتصاد کشور بیان کرد: این میراثی از گذشته بوده که حدود 10 تا 12 سال پیش شروع شد. این موسسات به صورت خلاف واقع تابلوهای خود را با عنوان دارای مجوز از بانک مرکزی نصب کردند که اقدامی کاملا غیرقانونی ولی حمایت شده بود و با جوی که این موسسات در کشور ایجاد کردند، باعث بروز مشکلات زیادی برای سیستم بانکی کشور و بانک مرکزی شدند.

شافعی افزود: در سه هفته اخیر تقریبا آخرین موارد موسسه های غیرمجاز توسط بانک مرکزی به دایره تنظیم و قانون آورده شد. هنوز هم مشکلاتی بر سر راه بانک مرکزی وجود دارد که امیدواریم آن‌ را حل کند و سیستم های مالی و پولی کشور از این بی سروسامانی نجات یابد. نکته مهم این است که ما به عنوان فعالان اقتصادی کمتر شاهد این بودیم که بانک مرکزی قادر باشد سیستم بانکی را در رعایت برنامه های خود منضبط کند. در گذشته هم بانک ها نرخ مصوب سود تسهیلات بانک مرکزی را کمتر رعایت می کردند.

وی با اشاره به اینکه در شورای پول و اعتبار مساله افزایش قدرت نظارت بانک مرکزی بر سیستم بانکی مورد توجه قرار گرفته، عنوان کرد: در حال حاضر شاید فقط یک یا دو بانک در کشور بخش نامه های بانک مرکزی را رعایت می‌کنند. امروز باید پرسید کدام بانک ها بخش نامه اعطای 18 درصد سود تسهیلات به سیستم تولید را انجام می دهند؟ شاید این تعداد فقط دو بانک باشد.

رییس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: با این شیوه به سر منزل مقصود نخواهیم رسید. اگر بخش اقتصادی کشور از حرکت بایستد، بانک نیز از حرکت می‌ایستد. باید فکری اساسی در شرایط موجود اقتصادی کشور انجام داد تا اقتصاد کشور به حرکت در بیاید و سیستم بانکی از این نابسامانی نجات پیدا کند. سرمایه‌گذاری با نصیحت و خواهش افزایش پیدا نمی کند بلکه سرمایه گذاری باید جذابیت لازم را از خود نشان دهد تا توسعه یابد.

شافعی در رابطه به سفرش به لوکزامبورگ و ملاقاتش با مسئولان بانک مرکزی آن کشور، عنوان کرد: یکی از مشکلاتی که این بانک ها برای ارتباط با بانک های ما داشته و در پی حل آن هستند، این است که چگونه تورم را یکی دو درصد افزایش دهند. نرخ سود سپرده های بانکی در این کشور منفی است؛ یعنی برای نگهداری از سپرده های مردم هزینه می‌گیرند. در حال حاضر ظرفیت اقتصاد ایران نیازمند این همه بانک و موسسه مالی نیست و باید این مجموعه ها در یکدیگر ادغام  شوند.

وی با اشاره به ظرفیت های اقتصادی استان خراسان خاطرنشان کرد: بر اساس گفته های اقتصاددانان بزرگ دنیا از سال 2025 به بعد اقتصاد دنیا بین مرزهای چین و هند ظهورمی کند و بر این اساس تاکنون 67 کشور به دنبال احیای راه ابریشم بوده اند. اگر چنین اتفاقی بیفتد، باید دید موقعیت استان خراسان در این طرح اقتصادی کجاست؟ در واقع این موقعیت یک ظرفیت بی نظیر و از الطاف الهی است.

رییس اتاق بازرگانی ایران اضافه کرد: از هم اکنون باید برای احیای راه ابریشم تلاش کنیم و همه چیز را برای استفاده از این طرح اقتصادی بزرگ در آینده برای استان خود فراهم کنیم. فکر می کنم خراسان با این ظرفیت های بی نظیر، به خصوص در حوزه گردشگری بتواند تاثیرگذار باشد

شافعی با بیان اینکه موقعیت جفرافیایی، علمی، معدنی و کشاورزی استان بسیار عالی است، اظهار کرد: به غیر از مسائل اقتصادی استان باید فکری دیگر برای خراسان کنیم و در راستا گام برداریم. این یک حرکت فرهنگی است، نه اقتصادی. باید مانند سایر استان ها تصمیم بگیریم که وقتی نفع استان به میان می‌آید، تمام مشکلات حزبی و جناحی را کنار بگذاریم و برای منافع استان عمل کنیم.

وی اضافه کرد: اگر چنین شود، در آینده حتما وضعیت ما متفاوت با گذشته است. در هر صورت روال گذشته جواب نمی‌دهد و باید با یکدیگر در این دوره جدید همکاری کنیم.

 

 

منبع: ایسنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *