سفر بیش از 9 میلیون ایرانی به خارج از کشور

در آخرین روزهای مردادماه در گزارشی که در «صبح امروز» به چاپ رسید، گفتیم که میل و اشتیاق به سفر در گردشگران ایرانی دستخوش تغییر شده است. با مقایسه تورهای داخلی و خارجی درمی‌یابیم که هم اکنون سفر به خارج از کشور مقرون به صرفه است. به دلیل اینکه کشورهای دیگر برای جذب گردشگر با هم رقابت می‌کنند و در ازای دریافت مبلغی مناسب، امکانات مناسب‌تری ارائه می‌دهند، در حالی که این امر در داخل کشور نادیده گرفته می‌شود و تنها بالا رفتن قیمت‌ها را شاهد هستیم، بدون این که امکانات نیز در راستای آن افزایش یابد.

از سویی دیدن فرهنگ‌ها و کشورهای جدید برای هر آدمی جذاب بوده‌ است، از سوی دیگر«فرنگ رفتن» به اصطلاح گذشتگان اتفاقی اشرافی و لوکس به شمار می‌آید که شاید در گذشته در دسترس گروهی خاص و اندک جامعه قرار داشت. اما امروزه با پیدایش شرکت‌های زیاد مسافرتی و رقابت برای جذب مشتریان بیشتر هزینه سفر به خارج کشور تا حدی سر شکن شده که در بعضی مواقع با تورهای داخل کشور برابری می‌کند.

روز گذشته مدیرکل دفتر برنامه ریزی و حمایت از توسعه معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی کشور گفت: در سال گذشته، ۹ میلیون و ۱۹۶ هزار و ۱۴۰ نفر از ایران به خارج از کشور سفر کردند.
عبدالرضا مهاجری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به آمار مسافرانی که در پنج ماه نخست امسال به خارج از کشور سفر کرده‌اند، افزود: ۳ میلیون و ۴۷۴ هزار و ۶۹۲ نفر در پنج ماه نخست امسال از ایران خارج شده‌اند که این تعداد در مدت زمان مشابه سال گذشته، ۲ میلیون و ۸۷۵ هزار و ۲۰۳ نفر بوده است.
به گفته او، سفر ایرانی‌ها در پنج ماه نخست امسال در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته، ۲۰.۹ درصد رشد داشته است.
ترکیه، عراق و امارت در صدر سفر ایرانی‌ها

مهاجری‌نژاد اظهار کرد: بیشترین کشورهایی که این مدت ایرانیها به آن سفر کرده‌اند به ترتیب، ترکیه، عراق، امارات، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، گرجستان، آلمان و عربستان بوده است.
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و حمایت از توسعه معاونت گردشگری با بیان این که بالا بودن نرخ خدمات در ایران و همچنین تنوع محصول در سایر کشورها باعث شده گرایش مردم به سفرهای خارجی بیشتر شود، گفت: باید کاری کنیم نرخ خدمات در ایران کاهش یابد، البته اقداماتی درحال انجام است، ولی این مساله روی سفرهای داخلی و همین طور ورود گردشگران خارجی و سفر ایرانی ها تاثیر زیادی گذاشته است.

مهاجری‌نژاد در پایان خاطرنشان کرد: در سایر کشورها تنوع محصول آنقدر زیاد است که دیگر لازم نیست از خدمات سفر درآمدزایی کنندو معمولا با عرضه محصولات متنوع در بخش غذا، خرید و تفریحات، این درآمدها را جبران می کنند، اما در ایران این روند برعکس است و تنها با فروش خدمات گردشگری، درآمد کسب می‌شود و به همین دلیل نرخ ها بالا است.

با توجه به اعلام این آمار «صبح امروز» پیگیری‌های خود از مدیران استانی برای جذب گردشگران بیشتر و تغییر در ذائقه مسافرتی ایرانی‌ها را ادامه می‌دهد. زمان آن رسیده است که مسئولین طرحی نو بیاندازند!

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *