ذبح دام در منازل و معابر عمومی، ممنوع

دهم شهریور ماه سال جاری، مصادف با عید سعید قربان است. قربانی کردن از مستحبات مهم این مناسبت است و هرسال به جز زائران خانه خدا، عموم مردمی که از تمکن مالی برخوردار هستند این مستحب را به جا می‌آورند. امسال باتوجه به شیوع بیماری‌های دامی از قبیل «کریمه کنگو» باید توجه ویژه به انجام این مراسم داشته باشیم.

مدير پيشگيري ومبارزه با بيماري‌هاي معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکي مشهد با توجه به نزدیک شدن به عید سعید قربان، ضمن تاکيد بر اينکه ذبح دام خارج از سیستم نظارتی دامپزشکی در منازل و معابر عمومي ممنوع است، گفت: ذبح غير بهداشتی موجب افزايش ريسک ابتلا به بيماري هاي مشترک ميان انسان و دام شده و خطرات جانی جبران ناپذیری را به دنبال دارد.

دکتر محمد جعفر صادقي با بيان اينکه خون و ترشحات دام آلوده، زمينه ابتلا به بيماري‌هاي خطرناک از جمله تب کريمه کنگو،  سياه زخم و کيست هيداتيک را افزایش می‌دهد، افزود:‌ شهروندان به منظور تامين سلامت خود و خانواده از ذبح غير بهداشتي دام در معابر عمومي و واحدهاي مسکوني خودداري کرده و براي انجام فريضه قرباني کردن به کشتارگاه‌ها مراجعه کنند.

وي تاکید کرد: با هماهنگی اداره کل دامپزشکی استان، کشتارگاه‌های فعال اقدام به تامین دام‌های بهداشتی نموده و در صورت نیاز به صورت رایگان، عمل ذبح دام را انجام و پس از نگهداری ۲۴ ساعته در واحد پیش سرد، گوشت قربانی را تحویل می‌دهند.

مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اينکه گوشت دام تازه ذبح شده قابليت استفاده ندارد و بايد به مدت ۲۴ ساعت در فضاي پيش سرد نگهداري شود تصریح کرد: در حال حاضر در تمامي کشتارگاه‌هاي فعال امکان نگهداري گوشت دام پس از ذبح فراهم شده است.

صادقی با تاکید بر اینکه بر اساس قانون مجازات اسلامي، ذبح دام در معابر عمومي جرم محسوب می شود تاکید کرد: بر این اساس تیم‌های نظارتی مشتمل بر کارشناسان معاونت بهداشت، اداره دامپزشکی و دادستانی در قالب گروه‌های سیار در سطح استان تشکیل شده است و در صورت مشاهده هر گونه تخلف با افراد برخورد قانونی می‌شود.

وی صادقی با اشاره به برخی از روش های غلط و غیر بهداشتی خاطرنشان کرد: در برخی مواقع دیده شده است که قصابان و یا افرادی که نسبت به ذبح اقدام می کنند چاقو را با دهان خود نگه می دارند که این امر انتقال بیماری های مشترک میان انسان و دام را افزایش می دهد.

وی از بانوان خواست از تماس مستقیم دست با دام تازه قربانی شده اجتناب کنند و حتما از دستکش استفاده کرده و مراقب بریدن دست خود نیز باشند.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه، برگزاری جلسات هماهنگی با سایر دست اندرکاران حوزه سلامت ‏- انجام بازدیدهای گروهی، اجرای برنامه‌های آموزشی در سطح شهرستان‌ها را از اقدامات معاونت بهداشت دانشگاه در این ایام برشمرد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *