دولت اصلاحات شرایط رشد سمن‌ها را ایجاد کرد

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: در دولت اصلاحات، آقای خاتمی شرایط مناسبی را برای گفتگوی تمدن‌ها و رشد سازمان‌های مردم‌نهاد فراهم کردند.

معصومه ابتکار، شب گذشته در نشستی که با اعضای سمن‌های خراسان رضوی در استانداری داشت، اظهار کرد: خوش‌وقتیم که در انتخابات اخیر، در شوراهای استان خراسان رضوی، 209 نفر از بانوان در شوراهای شهرها و روستاها انتخاب و عضو شدند که این تعداد، نسبت به سال‌های گذشته، 20 درصد رشد داشته است. این امر، نشان‌دهنده‌ی حضور بانوان در عرصه‌ی مدیریت شهری و روستایی است. عرصه‌هایی که حضور زنان برای تصمیم‌گیری در زمینه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، زیست‌محیطی بسیار مؤثر است.

وی افزود: دراین راستا، شکل‌گیری پارلمان زنان، یک اتفاق ارزنده است و استان خراسان رضوی نخستین استانی است که این کار در آن انجام می‌شود. این درحالی‌است که کارکردهای شورای تصمیم‌گیری بانوان، توسط دولت پایش و رصد می‌شود تا عملکرد آن براساس این‌که به چه میزان می‌تواند در سیاست‌ها اثر بگذارد، ارزیابی گردد. همچنین ارزیابی این موضوع که چقدر این فعالیت‌های غیردولتی و داوطلبانه در مشارکت‌جویی بیشتر بانوان در بخش اجرایی کشور می‌تواند تأثیرگذار باشد؟

 

افول فعالیت سازمان‌های مردم‌نهاد در دولت نهم و دهم

معصومه ابتکار اظهار کرد: وجود دیدگاه‌های مختلف نشان‌دهنده‌ی تنوع موضوعی و نگاهی تخصصی است که از سال 92 فضای جدیدی برای آن فراهم شد. این درحالی است که در دولت اصلاحات، دولتی که آقای خاتمی شرایط جدیدی برای گفتگوی تمدن‌ها و گفتگوهای مدنی فراهم کردند، تشکل‌ها بسیار رشد کردند، اما دوره‌ی بعد دوره‌ی افول این شوراها و فعالیت‌های آن‌ها بود.

وی خاطرنشان کرد: در سال 92، دوباره این تشکل‌ها مشغول به فعالیت شدند و دراین مدت، در استان خراسان رضوی 74 درصد افزایش کمّی داشته‌ایم. یعنی تعداد 400 تشکل در مدت چهار سال ایجاد شده است. این درحالی است که باید، این تشکل‌ها تخصصی‌تر شوند و بتوانند با هم شبکه‌سازی کنند تا در بسیاری از موضوعات هم‌افزایی داشته باشند؛ چرا که موضوعاتی وجود دارد که اگر تشکل‌ها به صورت جداگانه عمل کنند، باعث کاهش اثربخشی عملکرد آن‌ها شود.

 

عضویت رسمی سازمان‌های مردم نهاد در دولت

ابتکار اظهار کرد: بر اساس مصوبه‌ی دولت، سازمان‌های مردم‌نهاد به‌طور رسمی عضو کارگروه‌ها هستند. در بازنگری که در کمیسیون اجتماعی دولت صورت می‌گیرد، ما باید روی این موضوع تأکید کنیم و این حق را به سازمان‌های مردم‌نهاد بدهیم تا به شکل رسمی در سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها حضور داشته باشند، اما لازمه‌ی این حضور، ایجاد شبکه و سازماندهی رسمی است تا افراد به نمایندگی بتوانند حضور داشته باشند.

وی ادامه داد: خوشبختانه در استان خراسان رضوی فعالیت‌های خوبی صورت می‌گیرد و آیین‌نامه‌ی مشارکت‌های مردمی مصوبه‌ی دولت یازدهم، زمینه‌ی مناسبی را برای تشکیل شبکه‌ها، چه شبکه‌های تخصصی و چه تشکل‌های استانی فراهم کرده است.

وی خاطرنشان کرد: فعالیت‌های سازمان‌های مردم‌نهاد به دلیل اینکه داوطلبانه است و در بسیاری از موارد شکل نذر فرهنگی پیدا می‌کند و مردم بر اساس باورهای اعتقادی و مذهبی فعالیت می‌کنند که سبب می‌شود سطح خدمات و کیفیت آن افزایش یابد.در همین راستا دولت هم، کیفیت خدمات دولتی خود را افزون کند دولتی که با پشتوانه‌ی مردم‌سالاری دینی شکل گرفته، باید بتواند از این بهره‌وری الگو بگیرد.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده افزود: روند اصلاح سیاست‌ها با کمک سازمان‌های مردم‌نهاد، تشکل‌ها، خیریه‌ها فراهم شود که در این راستا  نقش سازمان‌های مردم‌نهاد، بانوان و جوانان بسیار اهمیت دارد و تأثیرگذار خواهد بود. سرمایه‌ی اجتماعی بسیار خوبی در استان خراسان رضوی شکل گرفته و حرکت روبه رشدی را پی می‌گیرد و امیدواریم که با کمک بانوان  و جوانان بتوانیم آسیبهای موجود در جامعه را با یک برنامه‌ریزی درست کاهش دهیم.

وی بیان کرد: از جمله کارهای خوبی که در استان خراسان رضوی شکل گرفته است، مانند: طرح مداخله‌ی طلاق است و طرح اورژانس‌های اجتماعی که بسیار مهم و تأثیرگذار است. به‌ویژه موضوعاتی مانند خشونت که در خانواده وجود دارد. این‌ها مسائلی است که شوراهای شهرها به ویژه کلانشهرهایی مانند مشهد، باید در این موضوعات ورود کنند و با هم‌افزایی سازمان‌های مردم‌نهاد آن‌ها را رفع کنند.

ابتکار توضیح داد: مقوله‌ی دیگر، بازتوانی زنان آسیب‌دیده از اعتیاد است، در این راستا مرکزی در شهر مشهد ایجاد شده که با دیدگاه کاملا علمی در چند مرحله مانند: قرنطینه، پاکسازی این افراد وتوان‌افزایی آموزش، تثبیت شرایط آن‌ها و آماده‌سازی برای بازگشت این افراد به جامعه صورت می‌پذیرد. این فعالیت‌ها با همراهی خیریه‌ها، سازمان‌های مردم‌نهاد و دولت شکل گرفت و امیدواریم که بتوانیم با رویکرد درست و علمی مشکلات جامعه را رفع کنیم.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *