خام فروشی مانع توسعه و رونق اقتصادی گناباد

دبیر خانه صنعت و معدن گناباد گفت: خام فروشی یکی از موانع مهم توسعه و رونق اقتصادی گناباد است.

حسن باصری روز پنجشنبه افزود: با وجود ظرفیت‌های بسیار گناباد در زمینه‌های صنعتی، معدنی و کشاورزی به دلیل ضعف در زیرساخت‌های لازم از جمله صنایع بسته بندی، بسیاری از تولیدات این شهرستان به صورت خام به مناطق دیگر صادر و حتی با بسته بندی و نام دیگر نقاط روانه بازار مصرف می‌شود.

وی پراکنده کاری را از ضعف‌های مهم این بخش ذکر کرد و افزود: برای جلوگیری از این معضل باید متناسب با ظرفیت‌های خاص گناباد در تولید پسته، زعفران، فرش دستباف و مواد معدنی و اختصاص ردیف‌های اعتباری مناسب، سرمایه گذاران را ترغیب به سرمایه گذاری در این بخش‌ها کرد و با ایجاد اشتغال پایدار از خروج بسیاری از کالاهای تولیدی به صورت خام به خارج از شهرستان جلوگیری نمود.

وی سلیقه ای عمل کردن دستگاههای اجرایی را نیز از دیگر مشکلات این بخش دانست و اظهار کرد: باید با پرداخت تسهیلات مناسب و کم بهره، واحدهای بزرگ صنایع بسته بندی را جایگزین مشاغل کوچک خانگی کرد.

باصری گفت: به دلیل ضعف تولید کنندگان در معرفی کالاهای خود، بسیاری از مصرف کنندگان شناخت کافی از محصولات این شهرستان ندارند و کالاهای مشابه از سایر نقاط که با تبلیغات گسترده در میان مصرف کنندگان جا افتاده در اغلب فروشگاههای گناباد به فروش می‌رسند.

وی افزود: باید با تبلیغ بیشتر، ظرفیتهای اقتصادی این شهرستان برای متقاضیان سرمایه گذاری معرفی شود تا بستر جذب سرمایه گذار در بخش صنایع تبدیلی افزایش یابد.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت گناباد نیز وجود دلالها را از عوامل افزایش معضل خام فروشی دانست و به برند سازی تولیدات برای برون رفت از این مشکل تاکید کرد.

هادی ایزدی با اشاره به وجود مافیای شیر و تاثیر آن بر بی ثباتی قیمت تولیدات این بخش توسط دلال‌ها در گناباد، گفت: با راه اندازی واحد تولیدی فرآوری شیر بیدخت گناباد در چند ماه آینده فرآوری شیر تولیدی این شهرستان از 50 درصد به 80 درصد افزایش می‌یابد.

وی افزود: همچنین با راه اندازی واحد تولیدی کاشی هستی گناباد فرآوری مواد معدنی این شهرستان بخصوص کائولن از 28 درصد به بیش از 50 درصد افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به اهمیت برپایی روزبازارها و نمایشگاههای عرضه مستقیم کالا و ارائه مستقیم کالاهای تولیدی و توسعه سرمایه گذاری در بخش صنایع تبدیلی و بسته بندی در کاهش جولان دلالها اظهار کرد: اداره صنعت، معدن و تجارت گناباد در حد توان به این امر عنایت خاص دارد.

ایزدی گفت: این اداره با روان سازی تسهیلات و معرفی قابلیتهای خاص هر منطقه از متقاضیان سرمایه گذاری در بخش صنایع تبدیلی حمایت می‌کند.

 

 

منبع: ایرنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *