تجلیل از 526 مقام‌آور خراسانی مسابقات المپیاد دانش‌آموزی

معاون آموزش اول متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: از 526 نفر از دانش‌آموزان استان خراسان رضوی که در المپیاد علمی موفق به کسب رتبه‌های اول، دوم و سوم در گروه های ریاضیات، ادبیات فارسی و علوم تجربی شده‌اند تجلیل و قدردانی شد.

رضا صابری در مراسم اختتامیه المپیاد علمی مرحله استانی (مهارتی) دانش‌آموزان دوره اول متوسطه خراسان رضوی که در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، افزود: امسال المپیادهای علمی برای دومین سال با همکاری اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی و دانشگاه فردوسی مشهد متفاوت‌تر و متنوع‌تر از سال‌های گذشته با تعداد بیشتری از دانش‌آموزان در دوره اول متوسطه برگزار شد.

وی افزود: ما در هفته گذشته، جشنواره نوجوان خوارزمی را به صورت ملی در شهر مشهد برگزار کردیم و هم‌اکنون شاهد برگزاری المپیادهای علمی در سه رشته ادبیات فارسی، ریاضیات و علوم تجربی در سطح استان هستیم؛ به امید آن‌که المپیادهای علمی همانند جشنواره خوارزمی به صورت ملی در سطح کشوری در سال‌های آتی برگزار شود.

معاون آموزش اول متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان رضوی عنوان کرد: حدود 168 هزارنفر از دانش‌آموزان اول متوسطه در مرحله آموزشگاهی در این المپیاد علمی شرکت کرده‌اند که این تعداد در مرحله قطبی به 18هزار نفر رسید و هم‌اکنون که مراسم اختتامیه المپیاد استانی در حال برگزاری است، حدود 526 نفر از دانش‌آموزان دختر و پسر درالمپیاد به ترتیب رتبه‌های اول، دوم و سوم را کسب کرده‌اند.

صابری در خصوص اهداف المپیاد تصریح کرد: هدف اصلی این المپیاد طراحی فعالیت‌هایی است که خروجی آن فاصله گرفتن از یادگیری‌های حافظه‌مدار و دانش‌محور است؛ همچنین تغییر نگرش، روش توانمندسازی، مهارت‌های فردی دانش‌آموزان، تربیت روحیه مشارکتی، تفکر و ایده‌پردازی از اهداف اصلی این المپیاد است.

وی ادامه داد: بنابراین دانش‌آموزان نیاز دارند با بهره‌گیری از استعدادها، توانایی‌ها و خلاقیت‌های خود بستری را فراهم کنند تا بتوانند با فراگیری مهارت‌های لازم، دروسی که به نظر آنان شاید دور از دسترس است، با روش‌های علمی و متدهای عملی، فرآیند یادگیری را در زمینه علمی و عملی خود تعمیق بخشند و برگزاری این مسابقات بستر مناسبی برای تحقق این اهداف مهم است.

صابری تصریح کرد: برداشت دانش‌آموزان در خصوص درس ریاضی خشک و جدی است؛ در صورتی‌که هر کدام از آنان می‌توانند در این رشته، هم در سطح دانشگاه  و همچنین مقاطع بالاتر دانشگاه نیز ادامه تحصیل دهند.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه رشته ریاضی در چندسال اخیر مورد بی‌مهری قرار گرفته است؛ بنابراین امیدوارهستیم با برگزاری این المپیادها زمینه‌ای فراهم شود که درس ریاضی که از دروس پایه و همچنین از اهداف آموزش و پرورش و دانشگاه به‌شمار می‌رود، مورد توجه دانش‌آموزان قرار گیرد و این درس را به ‌نوان رشته هدف خود انتخاب کنند.

علی‌رضا کاظمی، مدیرکل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی، در ادامه این نشست عنوان کرد: المپیادهای علمی دانش‌آموزان به‌عنوان یک رخداد ارزشمند با نفوذ ضریب تقریباً 70 درصد، نشان می‌دهد که عملکرد موفقی داشته است.

وی افزود: همچنین این رخداد علمی بیانگر این است که آموزش و پرورش در استان خراسان رضوی، علاوه‌بر اینکه سهم زیادی در برنامه‌های کشوری و استانی دارد، همچنان در عرصه  طرح‌ریزی برنامه‌ها موفق و پیشتاز است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی ویژگی‌های المپیادهای علمی را کشف، استعداد، شکوفایی و ایجاد انگیزه‌های فراوان برشمرد و گفت: همکاران و عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد با برگزاری المپیادهای علمی پیوند تأثیرگزاری را در این دوره تحصیلی، بین دانشگاه فردوسی و آموزش و پرورش ایجاد کرده‌اند.

کاظمی گفت: دانش‌آموزان با حضور در حوزه‌های مختلف علمی و انگیزه‌بخش می‌توانند باعث افزایش رتبه علمی و همچنین ارتقای جایگاه علمی آموزش و پرورش در آزمون‌های تیتر باشند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *