«بقای سرمایه‌داری؛باز تولید روابط تولید»

کتاب «بقای سرمایه‌داری بازتولید روابط تولید» نظرات هانری لوفور درباره مفاهیم دولت، طبقه کارگر، ایدئولوژی، هژمونی و انقلاب است. از نگاه هانری لوفور اسطوره‌ای وجود دارد؛ طبقه کارگر برابر با انقلاب است. این اسطوره از طبقه کارگر می‌خواهد هرروز انقلاب کند… اما انقلاب فقط به‌طور ترکیبی می‌تواند رخ دهد. طبقه کارگر در خود انقلابی نیست؛ طبقه کارگر فاقد ذاتی انقلابی است… فرض بر این است که طبقه کارگر تولید را در دست خود دارد، و می‌تواند آن را افزایش دهد یا مختل کند.این دیدگاه امکان دگرگونی انقلابی که از طریق وقفه در تولید (اعتصاب عمومی) و چه از طریق توقف کامل تولید (بحران اقتصادی فراگیر) را پیش چشم می‌آورد… این اما بخشی از ایدئولوژی تولید است، که در پیوند با اصالت کارگر قرار دارد… تولید همچنان تحلیل می‌شود اما بازتولید روابط اجتماعی تولید،که موضوعی متفاوت از تولید، اما مربوط به آن است از تحلیل بنیادی کنار گذاشته می‌شود… تا جایی که در چنگ ایدئولوژی بنگاه اقتصادی گرفتار بمانیم، گرایش به بازسازی روابط تولید و باز تولید آن‌ها داریم…

هانری لوفور متولد ۱۹۰۱، زندگی پرحاصل و چشمگیری داشت. او تا سال ۱۹۹۱ حدود ۷۰ کتاب نوشت. در دانشگاه سوربن، در دهه ۱۹۲۰ درس خواند و جذب جنبش‌های آوانگارد آن زمان شد. لوفور کمک‌های زیادی به حیات روشنفکری جامعه فرانسه انجام داد. او به طور فزاینده‌ای در دهه ۱۹۶۰ و به ویژه در پی حوادث ۱۹۶۸ به اهمیت شرایط زندگی روزمره به مثابه مرکزیت در تکامل احساسات و سیاست‌های انقلابی واقف شد. تحلیل لوفور از فضامندی و زندگی روزمره، بزرگترین دستاورد و میراث او برای نحله مارکسیستی بود.

«بقای سرمایه‌داری؛باز تولید روابط تولید» نوشته هانری لوفور با ترجمه نیما رجبی و شاهین غفاری را  انتشارات تیسا در 185 صفحه و با قیمت ۱۳,۰۰۰ تومان رهسپار بازار کتاب کرده است.

 

 

جواد لگزیان

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *