برداشت سماق در گناباد آغاز شد

مدیر جهاد کشاورزی گناباد گفت: برداشت سماق از سطح 1550 هکتار از اراضی باغی و ارتفاعات این شهرستان آغاز شد.

علیرضا حسین زاده روز یکشنبه با بیان این مطلب افزود: گناباد و ارتفاعات بخش کاخک این شهرستان یکی از قطب‌های تولید سماق در خراسان رضوی به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه برداشت سماق به مدت دو ماه در گناباد ادامه دارد، اظهار کرد: محصول این شهرستان به طور کاملا ارگانیک بوده و از هیچ کود و سمی استفاده نشده و درختچه‌های آن نیز از بهترین گونه‌ها است.

وی با اشاره به برداشت 40 تن سماق در سال گذشته گفت: با توجه به بارندگی‌های مفید و به موقع امسال پیش بینی می شود برداشت این محصول با افزایش 125 درصدی نسبت به سال گذشته به میزان 90 تن برسد؛ همچنین امسال شاهد افزایش تعداد درختچه‌های سماق در مناطق رشد این گیاه هستیم.

مدیر جهاد کشاورزی گناباد افزود سماق از گونه‌های بومی ارتفاعات جنوبی شهرستان گناباد است و با توجه به خاصیت ارگانیک و طبیعی آن و مقاومت به کم آبی و سرما و گرمای زیاد، می‌تواند به عنوان یکی از محصولات استراتژیک منطقه به شمار رود.

حسن زاده یکی از مشکلات در این زمینه را خام فروشی و بدون فراوری ذکر کرد و افزود: با توجه به کاربردهای سماق در بخش‌های صنعت، گیاهان دارویی و مواد غذایی این محصول کشاورزی در ایجاد فضای سبز و اشتغال پایدار برای روستاییان منطقه نقش آفرین است.

وی ادامه داد: سماق یکی از ادویه‌های پرکاربرد در سراسر جهان است که در طبخ بسیاری از غذاها نیز کاربرد دارد؛ این ادویه همچنین سرشار از ویتامین ث و دیگر ترکیبات شیمیایی گیاهی است که جزء آنتی اکسیدان‌های قوی در طبیعت به شمار می روند و از این رو در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و دیابت نقش دارند.

مدیر جهاد کشاورزی گناباد خاطرنشان کرد: هم اکنون بیش از 34 هزار بهره بردار بخش کشاورزی گناباد با 20 هزار هکتار کشتزار آبی، 1700 هکتار دیمزار و 500 هزار راس دام، سالانه 87 هزار تن محصولات زراعی، باغی و دامی تولید و روانه بازار مصرف می کنند؛ همچنین آب کشاورزی این شهرستان نیز از بیش از 400 حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق و 346رشته قنات تامین می شود.

 

 

منبع: ایسنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *