باید چهار برابر ظرفیت استاندارد فرآورده‌های خونی تولید کنیم

مدیرکل انتقال خون خراسان‌رضوی گفت: میزان مصرف خون و فرآورده‌های خونی در استان بسیار بالا است و می‌بایست چهار تا پنج برابر ظرفیت استاندارد خون و فرآورده‌های خونی تولید کنیم.

حمیدرضا اسلامی پنجم شهریورماه، در حاشیه مراسم افتتاح پایگاه ثابت انتقال خون شهرستان تربت جام در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب افزود: هم اکنون مرکز انتقال خون استان 58 بیمارستان و مرکز درمانی را پوشش می دهد که سال گذشته 322 هزار کیسه خون و فرآورده‌های خونی در استان مورد استفاده قرار گرفت.

وی بیان کرد: گردشگری سلامت، ورود زائرین و گردشگران، حوادث ترافیکی، انجام اعمال جراحی سنگین مانند عمل قلب و … از عواملی هستند که سبب شده این میزان از مصرف خون را در استان شاهد باشیم.

مدیرکل انتقال خون خراسان‌رضوی با بیان اینکه پنج پایگاه انتقال خون در مشهد مقدس و پنج پایگاه در سطح استان وجود دارد، تصریح کرد: هدف سازمان انتقال خون بیشتر تمرکز مراکز است تا از پرت بودجه و امکانات خودداری شود اما در عین حال بعضی نقاط مانند تربت جام به‌دلیل مسائل مختلف همانند بمب گذاری‌ای که سال های گذشته در این شهرستان اتفاق افتاده و یکی از خیرین که خدمات بسیار زیادی هم داشتند بدلیل عدم وجود مورد نیاز، به شهادت رسیدند، نیاز داشت تا چنین مرکزی در اینجا راه اندازی شود.

وی خاطرنشان کرد: با این حال توانسته ایم 99درصد درخواست‌ها برای خون و فرآورده‌های آن را پاسخ دهیم اما از نظر این که هر درخواست را چه میزان جواب داده ایم بستگی به شرایط داشته و با تمام محدودیت‌ها خرسندیم که در سال گذشته حتی یک عمل به دلیل نبودن خون و فرآورده‌های آن کنسل نشد.

اسلامی درمورد فعالیت های پژوهشی این سازمان گفت: مسئله پژوهش یکی از اولویت های اصلی ما است و افرادی که قصد دارند در مورد خون و فرآورده های خونی تحقیق بکنند به ما مراجعه کرده و پروژه آن ها را ثبت سیستم می کنیم و در صورت تایید به آن بودجه هم تعلق می‌گیرد.

مدیرکل انتقال خون خراسان‌رضوی افزود: البته به لحاظ بودجه ای شدیدا در تنگنا هستیم و میزان بودجه موجود تنها حدود یک پنجم هزینه‌های ما را پوشش می‌دهد. مرکز انتقال خون خراسان رضوی رتبه سوم کشور در تولید خون و فرآورده های خونی را دارد.

اسلامی خاطرنشان کرد: پایگاه ثابت انتقال خون تربت جام تماما توسط خیرین ساخته شده و خیرین تربت جامی در سطح کشور نمونه هستند و با فعالیت های بسیار زیادی که داشته اند همچون فعالیت در حوزه‌های عکس برداری پزشکی مانند ام آر آی توانسته اند سطح بهداشت و درمان منطقه و شهرستان را به شدت بالا ببرند و تربت جام قطب درمانی موثر در نزدیکی مرز با افغانستان باشد.

 

 

منبع: ایسنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *