استفاده از لباس فرم برای دانش‌آموزان اختیاری است

مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی گفت: با مدیرانی که استفاده از لباس فرم را اجباری کنند، به‌عنوان متخلف برخورد خواهیم کرد.

علی‌رضا کاظمی شامگاه روز پنجشنبه، در برنامه تماشا که در شبکه خراسان رضوی پخش شد، با بیان اینکه «استفاده از لباس فرم برای دانش‌آموزان اختیاری است»، افزود: سرویس مدارس و انتخاب لباس فرم در شرح وظایف آموزش‌وپرورش نیست؛ اما نگاه ما یک رویکرد تربیتی نسبت‌به لباس فرم مدارس بوده و هدف از وجود لباس فرم در مدارس، ایجاد نظم و هماهنگی در فضای مدرسه است. لباس فرم یک آموزش تربیتی به دانش‌آموز می‌دهد و فاصله‌های طبقاتی را از بین می‌برد.

وی تصریح کرد: آموزش‌وپروش حدود دوسال است که در اجرای فرایند لباس فرم مدارس ورود پیدا کرده و به‌عنوان متولی برای حمایت و توزیع متقارن البسه بین دانش‌آموزان و همچنین حذف دلالان فعالیت می‌کند.

مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی با اشاره به اینکه «نسبت‌به سال گذشته علاوه‌بر بالابردن کیفیت، قیمت لباس فرم را نیز 10 درصد کاهش داشته‌ایم»، بیان کرد: به‌عنوان مثال، قیمت لباس فرم مقطع ابتدایی از 32 هزارتومان تا 35 هزارتومان، در چهار جنس مختلف است که انتخاب رنگ و جنس لباس توسط انجمن اولیا و مدیریت مدرسه صورت می‌گیرد.

وی تشریح کرد: در سال آینده، جشنی خواهیم داشت برای طراحی و الگوسازی لباس فرم مدارس تا اتحادیه‌ها و تولیدکنندگان از این الگوها برای طراحی لباس استفاده کنند و همچنین 130 شرکت در سطح استان خراسان رضوی با ظرفیت‌های مشخص، توسط اتحادیه پوشاک به ما معرفی شد که این شرکت‌ها مورد آزمایش و نظارت مدارس است.

کاظمی با بیان این‌که «تمام نظارت‌ها را انجام داده‌ایم تا لباس فرم دانش‌آموزان کیفیت و قیمت مناسبی داشته باشد»، خاطرنشان کرد: به مدیران مدارس در بخش‌نامه‌ای قید شده است تا لباس فرم دانش‌آموزان در یک دوره تحصیلی تغییر نکند.

مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی درخصوص نحوه انتخاب سرویس‌های مدارس عنوان کرد: خودروهای مورد استفاده سرویس‌های مدارس شامل پراید، سمند، ون و ماشین‌های گروهی کلاس 1 و 2 است. ما 99 شرکت را به تاکسیرانی معرفی کردیم و تا کنون 68 شرکت مورد تایید قرار گرفته است.

کاظمی با بیان این‌که «قیمت‌گذاری برای سرویس‌های مدارس را کارگروه حمل‌ونقل شورای شهر تصویب کرده و در مرحله بعد به آموزش‌وپرورش ابلاغ می‌شود»، افزود: فرایند قیمت‌گذاری بر اساس ورودی و به‌ازای هر کلیومتر مبلغی به آن اضافه می‌شود که به‌عنوان مثال، ورودی پراید 52 هزار و 212 تومان، سمند و پژو 53 هزارتومان و خودروی ون نیز 43 هزارتومان است.

وی دربارۀ تعرفۀ مشخص‌شدۀ کلیومتر،سرویس‌های مدارس بیان کرد: برای پراید هر کیلومتر 2930 تومان، سمند و پژو 3980 تومان و خودروی ون نیز 2816 تومان است؛ البته در مناطق پرترافیک شهر، بیشتر زمان در نظر گرفته می‌شود و پول سرویس مدارس در مقاطع مختلف تفاوت‌های اندکی دارد. 88 درصد مبالغ گفته‌شده  سهم راننده و شرکت است و مقدار باقی‌مانده سهم مدرسه، بیمه و… خواهد شد.

مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی با اشاره به اینکه «70 هزار دانش‌آموز از سرویس مدارس استفاده می‌کنند»، عنوان کرد: در شهرستان مشهد 1007 مدرسه وجود دارد که توسط 8674 خودرو سرویس‌دهی انجام می‌شود و 4306 نفر آقا و 4368 خانم راننده این خودروها هستند و طبق نظر شورای کمیسیون حمل‌ونقل تأکید کردیم در تمام مدارس دخترانه از رانندۀ زن استفاده کنند. در خصوص بهسازی مدارس 70 فضای آموزشی جدید به آموزش‌وپرورش اضافه شد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *