از آنالوگ به دیجیتال در دنیای عکس

دفتر عکس حوزهٔ هنری خراسان رضوی با برگزاری اولین جلسه از نشست‌های عکاسی، حرکتی نو و متفاوت را در زمینه معرفی این هنر به علاقه‌مندان آغاز کرد. هدف اصلی این نشست‌ها معرفی هنر عکاسی با استفاده از دانش و تجربه عکاسان موفق مشهد و همچنین نقد آثار هنرمندان و هنرجویان است.

رضا شاه بیدک، مسئول دفتر عکس حوزه هنری خراسان رضوی در رابطه با شیوه برگزاری این جلسات گفت: هر نشست، دبیر و موضوعی متفاوت با سایر جلسات دارد به این صورت که در هر نشست، از یک عکاس حرفه‌ای و مستعد دعوت به عمل می‌آوریم تا از این طریق بتوانیم از تجربه و علم عکاسان بسیاری به عنوان دبیران جلسات استفاده کنیم. چشم‌انداز پیش روی ما در برگزاری این نشست‌ها، معرفی عکاس‌های شهری، معرفی عکاس‌های بین‌المللی، و در نهایت انجام پروژه‌های عملی عکاسی از جمله گشت عکاسی در حوالی حرم مطهر امام رضا (ع) است؛ ضمن آن که شرکت در این جلسات به تمامی مخاطبان و علاقه‌مندان به عکاسی توصیه می‌شود.

جلسهٔ اول این نشست با عنوان «گذر از عکاسی آنالوگ به دیجیتال» در حالی برگزار شد که عکاس جوان و افتخار آفرین مشهد صابر سینی‌چی تاریخچه این گذر را مورد تحلیل و بررسی قرار داد و نمونه عکس‌های آنالوگ و دیجیتال وی به نمایش گذاشته شد.

سینی‌چی متولد سال 1374 و دانش‌آموخته رشته عکاسی در دانشگاه فرهنگ و هنر مشهد است. از سال 1392  فعالیت خود را در رشته عکاسی با یادگیری و تمرکز بر عکاسی آنالوگ آغاز کرد. تا کنون آثار وی در جشنواره‌های بسیاری برگزیده شده‌است. در دی ماه 95 نمایشگاه انفرادی وی با عنوان «مبدا» برگزار شد و آثارش در چندین نمایشگاه گروهی عکس به نمایش گذاشته شده‌است. سینی‌چی به واسطه این فعالیت‌ها وآثار برگزیده‌اش در جشنواره‌ها به یکی از چهره‌های جوان شناخته‌شده هنر عکاسی مشهد بدل شده‌است.

 

 

صابر سینی‌چی، در تحلیل روند گذر عکاسی آنالوگ به دیجیتال به بیان تفاوت‌های این دو شیوه در عکاسی پرداخت و حس‌محور بودن یک اثر عکاسی را رکن اصلی جذابیت و موفقیت آن دانست. از نگاه وی، در عکاسی آنالوگ، شرایط آرشیو، امنیت، و چاپ به گونه‌ای است که موجب ماندگاری عکس‌ها می‌شود ضمن آن که عدم نیاز دوربین به باتری و برق از مزیت‌های خاص دوربین‌های آنالوگ است. عکاسی آنالوگ بر خلاف عکاسی دیجیتال قابلیت ادیت ندارد و این ویژگی موجب بالارفتن دقت عکاس در ترکیب‌بندی و نورسنجی در ثبت بهترین لحظه می‌شود و حس عکس پس از ظهور واقعی و آرامش بخش است. همچنین گاهی ایجاد شدن خطاهایی در آن، منجر به خلق آثار هنری بسیار زیبا می‌شود. هویت یک عکس نگاتیو از کنارهم نشستن نقطه‌های نقره برمید است که هویت زنده‌ای به عکس می‌دهد. در مقابل، در عکس دیجیتال تصاویر از پیکسل‌ها تشکیل شده‌اند که هر پیکسل نماینده یک واحد رنگ است. در عکاسی با دوربین دیجیتال امکان ثبت چندین باره و انتخاب عکس به محض گرفتن آن فراهم است. نور سنجی سریع و فوکوس بسیار بالایی دارد. ظهور عکس در لحظه انجام می‌شود و این به بالارفتن انتقال خبر در رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها کمک بسیار کرده‌است. به طور کلی، سهولت شرایط عکاسی در دوربین دیجیتال عامل اصلی گذر عکاسی آنالوگ به دیجیتال است.

در پایان نشست، نمونه‌هایی از عکس‌های آنالوگ و عکس‌های دیجیتال صابر سینی‌چی بر روی صفحه نمایش ظاهر شد و با توجه به گفته‌ها مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *