اختلافات خانوادگی دلیل اصلی وقوع قتل!

همه چیز خوب پیش می‌رفت. بساط شادی وپایکوبی مهیا بود و تمام حیاط چراغانی شده بود. رفت و آمد اهل خانه و همسایه و نزدیکان، خانه را از همیشه پر رونق‌تر نشان می‌داد. میزها چیده شده و باغچه آب‌پاشی شده و هرکسی گوشه‌ای از این بساط شادمانی را گرفته بود تا کارها قبل از آمدن مهمان‌ها تمام شود. همه چیز خوب پیش می‌رفت و مهمان‌ها یکی از پس از دیگری می‌آمدند، تمام حیاط پر بود از صدای هیاهو و شادی کوچک‌ترها و بزرگ‌ترها. نمی‌دانم چطور شد که صدای چند مرد ذره ذره بلندتر از صدای سازها می‌شد، هنوز چند ثانیه بیشتر از دعوای لفظی چند پسر نوجوان بیشتر نگذشته بود که یکی دیگری را هل داد. صدای همهمه بالا گرفت انگار نتوانسته بود تعادل خودش را حفظ کند و سرش به سنگ خورده بود. پدرهایشان دست به یقه شده بودند و صدای آژیر آمبولانس می‌آمد. زن‌ها می‌گفتند: پدرهایشان فامیل هستند و از قبل مشکلات خانوادگی داشتند. انگار مشکلات خانوادگی سرش به سنگ خورده بود و جریان زندگی به سمت و سوی دیگری می‌رفت.

فرمانده انتظامي شهرستان نيشابور گفت: عامل 71 درصد قتل‌ها در این شهرستان اختلافات خانوادگي است.

سرهنگ حسين بيات مختاري فرمانده انتظامي شهرستان نيشابور با ابراز تاسف از وقوع قتل‌هاي اخير در سطح شهرستان نيشابور عنوان كرد: با وجود بالا بودن شاخص امنيت در این شهرستان، پليس تلاش دارد تا با مشارکت مردمي، احساس امنيت را كه خواسته شهروندان است، بالا ببرد.

وي اظهار كرد: قتل عمد از جمله جرایمی است که با توسل به پرخاشگری صورت می‌گیرد و در بین همه خشونت‌ها قتل نفس خطرناک‌ترین نوع خشونت‌ها محسوب می‌شود زیرا  آسیب وارده از آن به قربانی به هیچ شكل قابل جبران نیست و برای نزدیکان و دوستان او بسیار سنگین و سخت خواهد بود.

سرهنگ بيات مختاري تصريح كرد: طبق بررسي‌هاي صورت گرفته در خصوص قتل‌هاي اتفاق افتاده از ابتداي سال جاري در سطح شهرستان، اختلافات خانوادگي با 71 درصد بيشترين علت قتل در شهرستان را به خود اختصاص داده و حدود 70درصد قتل‌ها با سلاح سرد و حدود 30 درصد با سلاح شكاري صورت گرفته است.

وی ادامه داد: بر پايه اين تحليل در مجموع اكثر قاتلان مرد و از مجموع مقتولان از ابتداي سال جاري 57درصد خانم و 43درصد مرد بودند كه نيازمند تامل و ريشه يابي موضوع است.

وي گفت: احساس خشم يك احساس طبيعي است، همان‌گونه كه سيل يك پديده طبيعي است بنابراين اگر ما ياد نگيريم كه چگونه خشم خود را كنترل كنيم، خشم كنترل ما را به دست خواهد گرفت ضمن اين كه افكار و احساسات مهم‌ترين جزء رواني انسان محسوب مي‌شود و نقش مهمي در ايجاد حالت‌هاي احساسي و هيجاني ايفا مي‌کند .

سرهنگ بيات مختاري بيان كرد: رواج بیش از حد خشونت و پرخاشگری در جامعه، در طول زمان منجر به شکل گیری فرهنگی خاص می شود که خشونت و پرخاشگری را به عنوان تنها راه حل تضادها و مشکلات در سطح روابط بین فردی می‌داند و اين فرهنگ در جامعه علاوه بر باز تولید آن منجر به افزایش تضاد و تنش در روابط بین انسان‌ها خواهد شد.

فرمانده انتظامي شهرستان نيشابور تاكيد كرد: تداوم تنش در جامعه باعث کاهش حس تفاهم و درک متقابل بين افراد می‌شود كه در نهايت افراد به محض مواجه شدن با کوچک‌ترین مشکلات در روابط خود با دیگران ، به خشونت و پرخاشگری متوسل شوند لذا از شهروندان و خانوده‌ها تقاضا مي‌شود ضمن فراگيري مهارت‌هاي زندگي، آستانه تحمل خود را بالا برده و قبل از ارتكاب چنين رفتارهايي به عواقب آن فکر کنند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *