آیا می‌دانید؟!

  • آیا می دانید ؛ تحریک ، تشویق ، ترغیب ، تهدید یا تطمیع افراد به دستیابی به محتویات مستهجن و مبتذل (همانند اضافه کردن به‌گروههای مبتذل یا ارائه لینک یا ارائه فیلتر شکن و… ) برابر ماده ۱۵ قانون جرائم رایانه‌ای جرم و حبس از ۹۱ روز تا یک سال یا جریمه ای معادل پنج میلیون ریال تا بیست میلیون ریال یا هر دو مجازات را دارد ؟
  • آیا می دانید ؛ درصورتی که زن در موقع ازدواج درحال تحصیل باشد باید گفت مرد بطور ضمنی با ادامه تحصیل همسرش موافقت نموده و بعد از ازدواج حق مخالفت ندارد .
  • آیا می دانید ؛ ایجاد رابطه زوجیت بین زن و مرد ، به وسیله هر کسی که باشد صحیح است ، حتی اگر خود طرفین صیغه عقد را بخوانند .
  • آیا می دانید ؛ با توجه به ماده ۶۴۷ قانون مجازات اسلامی چنانچه هریک از زوجین قبل از ازدواج طرف خود را به امور واهی از قبیل : داشتن تحصیلات عالی ، ثروت ، موقعیت اجتماعی ، شغل و سمت خاص ، مجرد بودن فریب دهد و ازدواج بر مبنای آن صورت گیرد ، به حبس از شش ماه تا دوسال محکوم می شود و طرفی که فریب خورده حق فسخ ازدواج را دارد .
  • آیا می دانید ؛ اگر زوجی بدون اذن همسرش ، جهیزیه وی را بفروشد برابر قانون ، مسئول است و می توان به عنوان فروش مال غیر از وی شکایت نمود .
  • آیا می دانید ؛ بر اساس ماده 60 قانون تملک اپارتمان ها استفاده از پارکینگ جهت برگزاری مجالس اختصاصی ساکنین صرفا با اجازه مدیر و کسب رضایت تمامی ساکنین امکان پذیر خواهد بود .
  • آیا می دانید ؛ برابر با قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی مصوب سال 1394 دیگر خودرو جز مستثنیات دین شخص نیست و در نتیجه در قبال بدهی ، قابل توقیف میباشد .
  • آیا می دانید ؛ در ازدواج دائم تعیین محل مسکن با شوهر است (البته اگر در شرط ضمن عقد این حق را به زوجه خود انتقال نداده باشد . ) اما در ازدواج موقت ملاک قرارداد بین زن وشوهر است و اگر قراردادی نداشته باشند زن اجباری به ماندن در محل معین شده توسط شوهر را ندارد .
  • آیا می دانید ؛ براي بر هم زدن ازدواج دائم ، طلاق نیاز است بانضمام 2 شاهد عادل اما در ازدواج موقت با پایان مدت زمان عقد پیمان عقد باطل می شود حتی شوهر می تواند همه یا بخشی از مدت زمان را به زن ببخشد و از هم جدا شوند .
  • آیا می دانید ؛ در صورتی كه مؤجر، سرقفلی را به مستأجر منتقل نماید ، هنگام تخلیه ، مستأجر حق مطالبه سرقفلی به قیمت روز را دارا خواهد بود .
  • آیا می دانید ؛ طبق ماده ۱۱۱۷ قانون مدنی «شوهر می‌تواند زن خود را از حرفه یا صنعتی که منافی مصالح خانوادگی یا حیثیات خود یا زن باشد منع کند.»، اما نمی‌تواند خودسرانه مانع اشتغال زن شود و باید به دادگاه مراجعه و تقاضای منع اشتغال زوجه به دلیل مخالفت شغل زن با مصالح خانوادگی یا حیثیات خود را مطرح کند و این موضوع را در دادگاه به اثبات برساند . ( مگر اینکه در زمان عقد ، در قالب شرط ضمن عقد زوجه حق اشتغال را از خود سلب کرده باشد . )
  • آیا می دانید ؛ اجازه پدر (یا پدر بزرگ پدری) در ازدواج دختر باکره لازم است . بطور کلی اگر پدر بی جهت با ازدواج مخالفت کند ؛ دختر میتواند مردی که تصمیم به ازدواج با او را دارد به طور کامل از نظر سن ، شغل ، سلامت جسمی ، مهریه و… به دادگاه معرفی کند قاضی نیز پس از بررسی ، مجوز ازدواج دختر را صادر میکند . اجازه پدربزرگ پدریِ دختر ، در صورتی نیاز است که پدرِ دختر مفقود و یا فوت کرده باشد .
  • آیا می دانید ؛ مطابق ماده ۶۹۷ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات اگر شخصی با سوء نیت و با علم به عدم ارتکاب، جرمی را به دیگری نسبت دهد و نتواند این جرم را اثبات کند شخصی که جرم را به وی  نسبت داده اند؛ می‌تواند شکایت افترا نماید . ( مجازات افترای حدی 80 ضربه شلاق است و مجازات افترای تعزیری، یک ماه تا یک سال حبس و تا 74 ضربه شلاق یا یکی از آنها حسب مورد است).

 

 

موسسه حقوقی و داوری ندای عدالت فردا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *