باید در بازار تقاضا ایجاد کرد

دبیر انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی گفت: باید تمام توجه و تلاش ما در جهت تحریک بازار باشد و در بازار تقاضا ایجاد شود. بخشی از این امر به بازار داخلی و بخشی دیگر به بازار صادراتی بازمی‌گردد. اگر شرایط برای صادرات فراهم شود، واحدهای تولیدی توانایی تولید دارند و می‌توانند صادرات داشته باشند.

امیرمهدی مرادی با اشاره به اختصاص 25 میلیارد تومان یارانه به سود تسهیلات اظهار کرد: مشکل اساسی ما این است که ما نمی‌توانیم بگوییم که صرفا مشکلات ما ناشی از سرمایه در گردش است. معمولا عمده این تسهیلات برای سرمایه در گردش اختصاص پیدا می‌کند ولی موضوع این است که ما بازاری نداریم و مشتری تمایل برای خرید کالا ندارد.

وی ادامه داد: بحث اصلی ایجاد بازار و تحریک تقاضاست. اگر ما بتوانیم این مشکل را حل کنیم، بخش تهسیلات برای واحدهای تولیدی قابل جذب خواهد شد اما آن واحد تولیدی که تولید دارد ولی نمی‌تواند کالای خود را به فروش برساند، خیلی نمی‌تواند از این تسهیلات استفاده کند. در واقع هر واحد تولیدی که با استفاده از این تسهیلات کالایی تولید کرد، مجبور است این تولیدات را به انبارهای خود باز‌گرداند و ذخیره کند.

دبیر انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی عنوان کرد: عملا مصرف‌کنندگان این کالاها را خریداری نمی‌کنند و این پول دوباره بلوکه می‌شود. بعد از آن هم باید این پول را به همراه سود آن به بانک پرداخت کند.

مرادی با تاکید بر اینکه باید تمام توجه و تلاش ما در جهت تحریک بازار باشد، تصریح کرد: باید در بازار تقاضا ایجاد شود. بخشی از این امر به بازار داخلی و بخشی دیگر به بازار صادراتی بازمی‌گردد. اگر شرایط برای صادرات فراهم شود، واحدهای تولیدی توانایی تولید دارند و می‌توانند صادرات داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه باید بخشی از این تسهیلات برای صنایعی که پیشرفتی بیش از 80 درصد دارند، اختصاص یابد، تصریح کرد: بخشی از این تسهیلات نیز باید به عنوان سرمایه در گردش به واحدهای تولیدی اختصاص یابد. در واقع این تسهیلات باید بیشتر به سمت صنایعی سوق داده شود که در عملیات راه‌اندزای آن در شرف اتمام است و می‌تواند فعالیت خود را  سریع شروع کند. در حال حاضر چنین صنایعی در استان وجود دارد.

مرادی افزود: صنایعی که طرح توسعه دارند، در حال حاضر فروش خوبی دارد و می‌تواند واحد خود را توسعه دهد. اگر این تسهیلات به این بخش اختصاص داده شود، مطمئنا خیلی موفق‌تر خواهند بود و زودتر می‌توانند در حوزه اشتغال‌زایی و ادامه تولید آن تاثیرگذار خواهد بود.

دبیر انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی خاطرنشان کرد: باید به شرکت‌هایی تسهیلات داد که فروش دارند و با یک نوسازی، بازسازی و یا طرح‌های توسعه‌ای، به راحتی می توانند سوددهی و تعداد پرسنل خود را افزایش دهند و اشتغال‌زایی ایجاد کنند.

وی افزود: بانک تمایل دارد که تسهیلات را به صورت سرمایه در گردش اعطا کند تا پول در پایان سال بازگردد. اما بازگشت تسهیلات سرمایه ثابت حداقل 5 سال است. به همین جهت بانک‌ها باید با مشتریان خود تعامل بیشتری برای حل مشکلات داشته باشند.

 

 

منبع: ایسنا

image_print
66 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *