نام سالمند از سر درب مراکز توان‌بخشی حذف می‌شود

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی گفت: به‌زودی نام سالمند از مراکز توان‌بخشی حذف و نام دیگری جایگزین می‌شود.

حمیدرضا پوریوسف در افتتاح اولین مرکز توان‌بخشی روزانه در کاشمر با بیان اینکه بسیاری با واژه سالمندان مخالف بوده و می‌خواهند این واژه حذف و نام دیگری جایگزین سالمندان شود، افزود: از کارشناسان مربوطه در این اداره کل خواسته شده واژه مناسبی را برای جایگزین سالمند انتخاب کنند.

وی با اشاره به اینکه در سایت بهزیستی در این خصوص اطلاع‌رسانی خواهد شد تا افراد بتوانند بهترین نام‌ها را پیشنهاد دهند، عنوان کرد: به کسی که بتواند بهترین اسم را پیشنهاد کند یک سکه تمام بهار آزادی جایزه اهدا می‌شود.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه هر واژه‌ای که تیم تخصصی تشخیص دهند مناسب است فرد برنده جایزه را دریافت خواهد کرد، بیان کرد: نباید فراموش کرد که اگر به دنبال جایگزین کردن واژه‌ای معادل واژه سالمندان هستیم به معنای اینکه سالمندی واژه بدی هست نیست.

وی با اعلام اینکه در تمامی کشورها، اروپا و… از واژه سالمندی و یا سالخوردگی استفاده می‌شود، گفت: سیاست سازمان بهزیستی در این است که با فراهم کردن شرایط مورد نیاز سالمندان در خانواده نگهداری شوند.

پوریوسف با اشاره به اینکه اکنون ده درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند، بیان کرد: به‌رغم اینکه هشت میلیون سالمند در کشور داریم اما این آمار در استان خراسان بیش از 9 درصد است.

 

زندگی 550 هزار نفر سالمند در خراسان رضوی

وی با بیان اینکه در استان خراسان بیش از نیم میلیون نفر معادل 550 هزار نفر سالمند زندگی می‌کنند، سالمندی را بد ندانست و اظهار کرد: سالمندی مرحله‌ای از زندگی است که از 60 سال به بالا با آن مواجه هستیم.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی سالمندی را نشانه سلامت دانست و بیان کرد: اگر کسی به سن 60 تا 70 سال می‌رسد نشان‌دهنده این هست که از نظر جسمی و مغزی سالم است.

وی با بیان اینکه وقتی می‌گویند سن شما بالا هست نباید ناراحت شد، افزود: اینکه امید به زندگی در جامعه بالا برود نشانه رشد بهداشت جامعه است.

پوریوسف با اشاره به اینکه هرچند اکنون امید به زندگی در کشور 72 تا 74 سال هست اما در 50 سال قبل امید به زندگی 55 سال بوده است، گفت: در آن زمان هر کسی به دنیا می‌آمد فقط 55 سال امید داشته که عمر کند اما اکنون این امید به  74 افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه سن امید به زندگی در کشورهای پیشرفته به خاطر سیستم‌های رفاهی و بهداشتی 80 سال است، افزود: اینکه جمعیت سالمند در کشور بیشتر می‌شود نه تنها ناراحت نیستیم بلکه خوشحال هم هستیم.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی با اعلام اینکه در حال حاضر از این ناراحت هستیم که جامعه را برای وجود سالمندان آماده نکرده‌ایم، گفت: اگر نتوانیم جامعه و محیط زندگی، مراکز درمانی و اجتماعی، سیستم رفاهی و سیاست‌گذاری‌ها را برای سالمندان فراهم کنیم با چالش جدی مواجه خواهیم شد.

وی با اشاره به اینکه اگر محیط کار و زندگی برای سالمندان فراهم نشود تنها رنج سالمندان بیشتر می‌شود، افزود: هرچند جمعیت سالمندی بیشتر شود مشکلی نداریم اما ابتدا باید جامعه را برای حضور سالمندان آماده کنیم.

پوریوسف با بیان اینکه اگرچه بیشترین درآمد ناخالص ملی را ژاپن و دانمارک دارند اما از سویی از بیشترین جمعیت سالمندان برخوردار هستند، عنوان کرد: وجود سالمندان نه تنها دلیلی برای برگشت به عقب نیست بلکه دلیلی برای پیشرفت و توسعه است.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه افراد وقتی به سن سالمندی می‌رسند دچار افسردگی می‌شوند، بیان کرد: اگر سیستم بهداشتی و رفاهی در این خصوص بتواند از افسرده شدن سالمندان جلوگیری کرده و به افزایش کیفیت زندگی آن‌ها کمک کند بسیاری از مشکلات رفع می‌شود.

پوریوسف اضطراب و افسردگی را مهم‌ترین چالش روانی سالمندان در کشور دانست و گفت: باید با افزایش بهداشت و روان افسردگی و اضطراب را در بین سالمندان کم کنیم.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی همچنین یکی دیگر از مهم‌ترین چالش‌های اجتماعی سالمندان در کشور را تنهایی دانست و افزود: هرچند خانواده‌ها در قدیم چندین بچه داشتند اما خانواده‌های امروزی یک بچه و نهایت دو بچه دارند که این موجب می‌شود سالمندان نسل آینده تنها باشند.

وی در این خصوص بیان کرد: یکی از طرح‌های که از سوی دولت مطرح شده و نیاز به پیگیری دارد اینکه یکسری مراکز همانند بنیاد فرزانگان راه اندازی شود تا از پتانسیل‌های خود این افراد برای پر کردن تنهایی‌شان استفاده گردد.

پوریوسف با بیان اینکه در این مراکز افراد دور هم جمع می‌شوند و تنهایی خود را پر می‌کنند، اظهار کرد: در این مراکز برنامه‌های  آموزشی، مفید و اثر بخش تحت مدیریتی غیر دولتی و یا ان جی او و یا خیریه ارائه می‌شود.

وی نقش دولت بر این مراکز را تنها نظارت دانست و گفت: بیمه سالمندان از دیگر مواردی است که پیگیر آن هستیم. در این خصوص پیگیر هستیم تا پولی را خود افراد و یا دولت پرداخت کند تا وقتی به سن بالا رسیدند و به مرکز توان‌بخشی روزانه و یا شبانه‌روزی رفتند برای تأمین مخارجشان مشکل نداشته و با پرداخت هزینه‌ها خدمات بهینه و خوبی دریافت کنند.

وی در ادامه به طرح شهرهای دوستدار سالمندان اشاره کرد و گفت: با اجرایی کردن این طرح به دنبال این هستیم تا سالمندان وقتی به درون جامعه می‌آیند و می‌خواهند در اماکن مختلف حضور یابند در رفت و آمد، تردد و دسترسی به اماکن مختلف مشکل نداشته باشد.

پوریوسف با بیان اینکه هرچند تا رسیدن به این آرمان فاصله بسیاری داریم ولی تلاش می‌کنیم با مناسب‌سازی خدمات درمانی شهر و اماکن عمومی به‌راحتی در دسترس سالمندان قرار گیرد.

وی با اعلام اینکه شورای شهر می‌تواند زمینه فراهم کردن شهر دوستدار سالمند را فراهم کند، بیان کرد: در این راستا دولتی‌ها باید وظایف خود را انجام دهند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه توسعه خدمات مراکز روزانه توان‌بخشی در اولویت بهزیستی قرار دارد، افزود: امسال هیچ مرکز شبانه‌روزی سالمندان صادر نشده و هر چه بوده روزانه است.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی با اعلام اینکه سازمان بهزیستی با اتخاذ برخی سیاست‌ها می‌خواهد برای کسانی که نمی‌توانند بیرون بیایند خدمات را از جمله پرستار و فیزیوتراپ را به خانه ببرد، گفت: به دنبال این هستیم تا با ایجاد نگرشی سالمندان را در خانه نگه‌داریم تا به مراکز نگهداری برده نشوند.

وی با بیان اینکه بر اساس سخنان ائمه اطهار(ع) احترام به سالمندان معادل احترام به امام عادل است، اظهار کرد: این نشان می‌دهد دین و شریعت به سالمندان توجه بسیاری دارد.

پوریوسف سالمندان امروز را آیینه فردای خود ما دانست و بیان کرد: اگر هر نسلی سعی کند به نسل قبل از خود احترام بگذارد مهربانی‌ها در همه نسل‌ها تکرار می‌شود.

وی با بیان اینکه برای حفظ نهاد خانواده باید تلاش کرد، خانواده را از مقدس‌ترین نهادها در اسلام دانست و اظهار کرد: باید با فرهنگ‌سازی خدماتی که در مراکز روزانه توان‌بخشی انجام می‌شود را به مردم شناساند.

وی با اشاره به اینکه بعد از مشهد و سبزوار کاشمر سومین شهر در استان خراسان هست که دارای مراکز روزانه توان‌بخشی است، گفت: امیدواریم با حمایت‌های همه شاهد شکوفایی این مراکز باشیم. اگر همکاری لازم را مسئولان داشته باشند این مراکز در شهرهای خلیل‌آباد و بردسکن نیز راه‌اندازی خواهند شد.

 

مراکز روزانه سالمندان طرحی برای به تأخیر انداختن پیری

در این مراسم رئیس اداره بهزیستی کاشمر در خصوص فلسفه مراکز خانه سالمندان گفت: متاسفانه در فرهنگ لغت جامعه مرکز یا خانه سالمندان مفهموم مناسبی نداشته و آنچه در اذهان جا گرفته خوشایند نیست.

علیرضا حق جو با اشاره به اینکه این به خاطر بخشی از تبلیغات درست یا نادرستی هست که در جامعه انجام شده است، افزود: آنچه طی سالهای اخیر در خصوص خانه های سالمندان شبانه روزی و روزانه رشد یافته ناشی از ضرورت در جامعه و الزامی است.

وی با اعلام اینکه این مراکز برای بخشی از جامعه که مشکلات جدی و عدیده ای دارند شکل گرفته است، اظهار کرد: اگر در خصوص مراکز توانبخشی روزانه فرهنگ سازی شود و مزایای آنها گفته شود قطعأ نیازی به مراکز شبانه روزی نگهداری سالمندان نخواهیم داشت.

حق جو با تاکید براینکه باید در راستای کاهش ورودی سالمندان به مراکز شبانه روزی تلاش کرد، افزود: در تلاش هستیم با فراهم کردن شرایط لازم سالمندان در خانه نگهداری شوند.

وی با اشاره به اینکه مراکز روزانه سالمندان کار توانمند سازی و به تأخیر انداختن پیری و ناتوانی را فراهم می کنند، عنوان کرد: باید با فرهنگ سازی و فراهم کردن امکانات مورد نیاز شرایط توانمند کردن پیشکسوتان را در جامعه بهبود بخشیم.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *