آغاز یک بیداری

مراسم رونمایی از آلبوم موسیقی «من، خودم و خود» اولین آلبوم رسمی گروه راک “Wake of Sham” عصر روز یکشنبه، پنجم شهریورماه در کانون فرهنگی تربیتی رشد با استقبال چشم‌گیر مخاطبان راک و با حضور چهره‌های برجسته موسیقی خراسان، در مشهد برگزار شد.

«ویک آو شیم»(بیداری شرم)، از گروه‌های موسیقی راک مشهد، فعالیت خود را از سال 1387 آغاز کرده است. تاکنون با چندین اجرا در خیریه‌ها و فستیوال‌های موسیقی در ایران به روی صحنه رفته است. این گروه پس از پشت سر گذاشتن تغییراتی بسیار از جمله تغییر در ترکیب اعضای گروه، در حال حاضر با سرپرستی آهنگساز و گیتاریست گروه، «اندیشه هژبر»، نوازنده گیتار بیس «حسام الهامی‌فر»، نوازنده درامز «پویا قلی‌نژاد»، نوازنده دوم گیتار الکتریک «علی مخملباف» و نوازنده کیبورد «کیوان شیرازی» به فعالیت هنری خود ادامه می‌دهد.

در ابتدای مراسم، اندیشه هژبر سرپرست گروه ضمن خوش‌آمد گویی به مخاطبان و مهمان‌ها، حضار را به تماشای مستند گروه دعوت کرد. مستند «ویک آو شیم» که در مدت زمان 45 دقیقه به معرفی گروه و تاریخچه شکل‌گیری آن، فعالیت‌ها، اجراها، حواشی و موانع پیش‌روی نوازنده‌ها می‌پردازد، نیمه‌اول مراسم رونمایی را به خود اختصاص داد. در این مستند، تمامی عوامل گروه، نوازنده‌های سابق و اعضای فعلی گروه از شیوه پیوستن به «ویک آو شیم» و فعالیت در گروه صحبت کردند. سپس طرفداران برای خرید آلبوم، گرفتن عکس و امضا از عوامل گروه، به سالن دوم راهنمایی شدند.

در پایان مراسم، پس از برگزاری رونمایی و جشن امضا، با نوازنده‌های گروه به گفت‌وگویی دوستانه نشستیم که می‌خوانید:

 

  • از حس خود پس از برگزاری رونمایی بگویید. استقبال مخاطبان را چطور دیدید؟

هژبر(سرپرست گروه): استقبال از آلبوم بسیار خوب بود و خیالمان از بابت تولید و گرفتن مجوز و رساندن آلبوم به طرفداران راحت شد.

الهامی‌فر(نوازنده گیتار بیس): امشب پس از سال‌ها نفس راحتی کشیدیم.

مخملباف(نوازنده دوم گیتار الکتریک): حس به ثمر نشستن کار برای همگی بسیار لذت‌بخش است.

 

  • دلیل گرفتن این آرامش و کشیدن این نفس راحت را چه می‌دانید؟

الهامی‌فر: روند کار بسیار طولانی شد و موانع بسیاری برای به ثمر نشستن تلاش گروهی ما و گرفتن مجوز سر راه گروه بود.

 

  • چه عاملی سبب گرفتن هر چه سریعتر مجوز شد؟

هژبر: همکاری با آقای علیرضا فرهادی(مدیر شرکت فرهنگی هنری خانه هنر جوان) خیلی موثر بود. طبق تحقیقات من اکثر شرکت‌های فرهنگی هنری به تولید یک اثر هنری اهمیت نمی‌دهند و چیزی که برایشان اهمیت دارد سود حاصل از سرمایه‌گذاری است. بنابراین اکثر شرکت‌ها حاضر نمی‌شدند برای پیگیری و گرفتن مجوز در سبک ما، اقدام کنند و بجنگند تا اینکه آشنایی من باآقای فرهادی و همکاری با شرکت فرهنگی خانه هنر جوان، روند گرفتن مجوز را برای آلبوم سریع و آسان کرد.

 

  • چه مدت زمانی را برای تمرین گروهی با یکدیگر اختصاص می‌دادید؟

هژبر: بسیار زیاد! من و پویا قلی‌نژاد 24 ساعته در کنار هم هستیم و این موضوع همسر پویا را از من شاکی کرده‌است. (اعضای گروه می‌خندند).

قلی‌نژاد (نوازنده درامز): تمرین‌های گروهی ما معمولا در بازه‌هایی خاص، اغلب نزدیک به اجراها و یا ضبط، بیشتر می‌شود که بتوانیم دقیقا مانند ترک‌های آلبوم و با توجه به متن آهنگ در صحنه با دقت و سرعت مطلوب اجرا کنیم.

هژبر: حتی گاهی نیاز می‌شود دو یا سه نفر از ما برا انجام تمرین بیشتر و ویژه برخی قسمت‌ها دور هم جمع شویم.

 

  • چه فعالیت‌های هنری دیگری در کنار «ویک‌آو شیم» دارید؟

قلی‌نژاد: هر یک از ما فعالیت‌های شخصی دیگری داریم. من به عنوان یک نوازنده مستقل با سایر گروه‌ها برای ضبط و اجرا همکاری می‌کنم. اما «ویک آو شیم» تنها گروهی هست که از سال 90 به عنوان عضو ثابت در آن فعالیت دارم.

مخملباف: من استودیو دارم و کارهای صدابرداری، میکس، تنظیم و ضبط انجام می‌دهم. پیشتر شاگرد آقای محمدجواد سام‌نژاد بودم و به واسطه فعالیت در استودیو سام، آشنایی و همکاری من با اعضای گروه شروع شد.

شیرازی(نوازنده کیبورد): تمرکز من بر روی انجام کارهای «ویک آو شیم» هست و به غیر از این، کار شخصی و فعالیت‌هایی خارج از حوزه هنر دارم.

الهامی‌فر: به غیر از «ویک آو شیم»، با گروه دیگری همکاری ندارم؛ چون پیشنهادهایی که تا کنون از سایر گروه‌ها گرفتم، سبک و استانداردهایشان مطابق سلیقه من نبوده است.

هژبر: گیتار تدریس می‌کنم و پروژه موسیقی شخصی و گیتار محور خودم را با نام «اندیشیا» پیش می‌برم. آلبوم اول اندیشیا در سال 93 منتشر شد و آلبوم دوم هم تا پایان امسال منتشر خواهد شد.

 

  • آهنگسازِ کارها شما هستید جناب هژبر؟ درست است؟

هژبر: بله.

 

  • طبیعتا بین شما و سایر اعضا اختلاف سلیقه‌هایی در نوشتن آهنگ‌ها پیش می‌آمد. چگونه این اختلاف نظرها را با یکدیگر حل می‌کردید؟

هژبر: بچه‌ها جرات نمی‌کنند چیزی بگویند! در گروه دیکتاتوری هست و همگی این را پذیرفته‌اند. (اعضا همگی می‌خندند) اما جدی بخواهم عنوان کنم دلیل اصلی این است که در ایران موسیقی به‌گونه‌ای نیست که برایمان درآمدزا باشد و ما برای نیاز روحی خود کار می‌کنیم. اگر من و تمامی اعضای گروه فضای این را داشتیم که تمام‌وقت در استودیو کنار هم آهنگسازی کنیم و تبادل ایده داشته باشیم یک تحول بزرگ در آهنگسازی ما به صورت گروهی ایجاد می‌شد. اما در حال حاضر، من برای هر یک از اعضا آهنگ می‌نویسم و نوازنده می‌تواند تغییراتی را تنها در بخش خودش با توجه به ساختار اصلی آهنگ ایجاد کند.

 

  • نام‌گذاری آهنگ‌ها با هم‌فکری تمامی اعضا هست و یا هنگام نوشتن آهنگ‌ها از حس، اتفاق یا عاملی خاص برای نام‌گذاری الهام می‌گیرید؟

هژبر: حدود 70 درصد نام‌ها را با هم‌فکری انتخاب کردیم و گاهی برای گرفتن مجوز مجبور به تغییر برخی اسامی بودیم.

قلی‌نژاد: گاهی هم حسی به من، اندیشه یا سایر بچه‌ها القا می‌شد یا اتفاقی رخ می‌داد که به نام‌گذاری آهنگ‌ها جهت می‌داد.

 

  • برنامه‌های پیش رو گروه پس از رونمایی آلبوم در مشهد چه خواهد بود؟

هژبر: برنامه بعدی ما رونمایی آلبوم در تهران است. پس از آن توزیع آلبوم به طور گسترده در فروشگاه‌های اینترنتی و فروشگاه‌های فرهنگی سراسر کشور انجام خواهد شد و پس از آن حوالی آذرماه در برج آزادی تهران، اجرا خواهیم داشت.

 

  • به اجرای خارج از کشور هم فکر می‌کنید؟

هژبر: بله، اجرا در خارج از کشور از برنامه‌هایی هست که آقای علیرضا فرهادی به آن رسیدگی می‌کنند. فعلا برنامه اجرا در لهستان را داریم اما تا پیش از اجرا در برج آزادی تهران، برنامه‌ریزی برای سایر اجراها در اولویت نخواهد بود.

 

  • و حرف آخرتان؟

الهامی‌فر: خوشحالیم که بالاخره تلاش چندین ساله «ویک آو شیم» پس از پشت سر گذاشتن سختی‌ها و فراز و نشیب‌های بسیار به نتیجه رسید و هدف ما پیشرفت هر چه بیشتر در مسیر خلق آثار موسیقی خواهد بود.

هژبر: در تکمیل حرف حسام، می‌توانم بگویم که این پایانی بود که یک روند هنری بسیار طولانی‌تر را شروع می‌کند. آلبوم دوم «ویک آو شیم» هم آماده است و طبق پیش‌بینی‌های ما، در سال 98 منتشر خواهد شد. امیدواریم مخاطبان بشنوند و لذت ببرند.

 

 

سرویس فرهنگ صبح امروز

 

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *