انگار هیچ وقت در این فوتبال نبوده‌اند

تعدادی از تیم‌هایی که سابقه حضور در لیگ برتر فوتبال ایران را داشته‌اند پس از سقوط به دسته اول سرنوشت تلخی پیدا کرده‌اند و برخی از آن‌ها به طور کلی از بین رفته‌اند!

هفدهمین دوره از مسابقات لیگ برتر در حالی به گردش درآمد که دو تیم سپیدرود و پارس جم برای اولین بار در تاریخ حیات خود حضور در چنین سطحی از فوتبال را تجربه می‌کنند. از این دو تیم پارس موقعیت خوبی در جدول دارد اما سپیدرود قعرنشین است.

به بهانه حضور این دو تیم تازه وارد در لیگ برتر، در این گزارش از تیم‌های مشهدی که روزگاری در سطح اول فوتبال ایران حضور داشتند اما در حال حاضر هیچ اثر و خبری از آن‌ها در فوتبال نیست پرداختیم؛ تیم‌های ابومسلم و پیامی که به کلی محو شدند و در این مدت بدل هایی را هم برای خود دیده اند.

 

ابومسلم مشهد

از قدیمی ترین تیم های مشهد و یکی از قدیمی ترین تیم های فوتبال ایران که از برند خاصی در فوتبال کشور برخوردار بود اکنون فقط یک نام و قدری خاطره به جای مانده است. «ابومسلم» که نماد فوتبال مشهد است و نمی شود در مشهد از فوتبال حرف زد و از ابومسلم یاد نکرد.

این تیم ۹ دوره از ۱۶ دوره گذشته لیگ برتر را در این مسابقات حضور داشت و در فصل ۸۹-۸۸ با کسب تنها ۳۲ امتیاز و قرار گرفتن در رده هفدهم جدول هجده تیمی، همراه با تیم های فجر مقاومت و استقلال اهواز به لیگ دسته اول سقوط کرد.

قدیمی ترین تیم مشهد پس از سقوط به رقابت های لیگ دسته اول در مسیر انحطاط و نابودی قرار گرفت و رفته رفته به لیگ دو و لیگ سه سقوط کرد و تا انحلال پیش رفت. این تیم خاستگاه بسیاری از چهره های مطرح در تاریخ فوتبال مشهد و ایران است و جمعی از ستاره‌های سابق فوتبال ایران از جمله خداداد عزیزی، رضا عنایتی، علیرضا نیکبخت واحدی، اکبر میثاقیان و خیلی‌های دیگر از این تیم قدیمی به فوتبال ایران معرفی شدند.

بهترین عنوانی که ابومسلم در این ۹ سال حضورش در لیگ برتر به دست آورد، به فصل ۸۷-۸۶ باز می گردد که این تیم پس از پرسپولیس، سپاهان و صبا با کسب ۵۰ امتیاز در رده چهارم جدول قرار گرفت. در زمان سقوط تیم ابومسلم علی حنطه هدایت این تیم را عهده دار بود.

 

پیام مشهد

تیم فوتبال پیام خراسان، در سال ۱۳۵۵ تاسیس و تاکنون با نام های پیام مشهد، پیام گچ خراسان، پیام مقاومت خراسان، پیام ارتباطات مشهد، پیام پیکان و پیام می‌سی‌نو و پیام امام رضا(ع) در مسابقات فوتبال ایران حاضر شده‌ است. این تیم هم تنها سابقه یک سال حضور در لیگ برتر را در کارنامه‌اش دارد که آن هم به فصل ۸۸-۸۷ باز می گردد. پیام در همان سال اول حضورش در سطح اول فوتبال ایران به لیگ یک بازگشت و دو سال بعد به دلیل شدت گرفتن مشکلات مالی، مالکان این تیم اعلام انحلال و ورشکستگی کردند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *