افزایش سطح رفاه و آسایش برای افراد تحت پوشش تامین اجتماعی

علی ظفرزاده سال‌ها مدیرکل کار و امور اجتماعی بوده و حوزه کارگری را به خوبی می‌شناسد. وی نماینده مشهد در مجلس ششم بوده و علاوه بر آن دبیرکل جمعیت تولیدگرایان ایران می‌باشد. این دانش‌آموخته علم مدیریت در گفت‌وگو از ضرورت و چرایی ماندن علی ربیعی در دولت دوازدهم می‌گوید که نقطه‌نظرات وی را در پی می‌خوانید:

علی ظفرزاده سال‌ها مدیر کل کار و امور اجتماعی بوده و این حوزه را به خوبی می‌شناسد. وی نماینده مشهد در مجلس ششم بوده و علاوه بر آن دبیرکل جمعیت تولیدگرایان ایران می‌باشد. این دانش‌آموخته علم مدیریت در گفت‌و‌گو از ضرورت و چرایی ماندن علی ربیعی در دولت دوازدهم می‌گوید که نقطه نظرات وی را در پی می‌خوانید.

 

ارزیابی شما از عملکرد تیم اقتصادی دولت یازدهم و چینش تیم اقتصادی کابینه دوازدهم چیست؟

من به عنوان عضوی از تشکیلات تولیدگرایان کشور و کسی که شرایط اقتصادی کشور، بسترهای تولید، وضعیت فعالان اقتصادی و زمینه‌های داخلی و بین‌المللی اقتصاد را رصد می‌کند بر این عقیده ام که پس از شرایط و زمینه‌های مناسبی که در دولت اصلاحات در ارتباط با سرمایه‌گذاری، اصلاح قوانین و مقررات، رویکردهای مبتنی بر تعامل جهانی و ارتباطات بین‌المللی و رشد مناسب اقتصادی فراهم آمد و منجر به ایجاد امید در میان فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران شد، سبب شد تا سرمایه وارد فضای کسب و کار شود و هم فعالان اقتصادی به جنب و جوش درآیند و کار، تولید و تجارت در کشور رونق گیرد. از طرفی شرایط بین‌المللی نیز آمادگی مناسبی برای افزایش ارتباطات با ایران به دست آورد. متاسفانه در دولت‌های بی‌برنامه، پوپولیست و مخرب احمدی نژاد تمامی ساختارهای پیشین از هم پاشید. فعالیت‌هایی که تحت عنوان بنگاه‌های زودبازده در آن دولت معرفی شد، سرابی بیش نبود. توزیع پول نقد باعث تورم وحشتناکی شد. ساختار بانک‌ها از هم پاشید. بانک مرکزی بی‌اختیار و فعالیت‌های اقتصادی دولت دستوری شد. تیم اقتصادی آن دولت‌های نهم و دهم برنامه‌ای برای اقتصاد کشور نداشتند و هرازچندگاهی نیز تیم اقتصادی تغییر می‌کردند و شرایط به هم می‌ریخت. در این ارتباط نیازی به ارائه آمار و ارقام نیست. اکثر فعالیت‌های اساسی به رکود کشیده شد و صنایع کشور از کار  و فعالیت خود بازماند و فضای رانت خواری، دلالی، واسطه‌گری و… رشد کرد و فضا به سمتی رفت که بانک‌های کشور نمی‌توانستند وام‌های خود را وصول کنند، در حالی که منابع جایگزین نیز نداشتند. صنعت و تجارت از رونق افتاد و یک زمین سوخته و شهرک‌های صنعتی نیمه‌تعطیل به دولت یازدهم به ارث رسید. اقتصاددانان می‌گویند که ما حداقل به 8 سال زمان یا بیشتر از آن نیاز داریم تا وضع اقتصاد را به سال 1384 بازگردانیم. دولت تدبیر و امید با برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری توانست رویه‌های غلط را کنار گذارد. اولین برنامه پایین آوردن تورم بود. کشور که در آن زمان با تورم 40 درصدی مواجه بود، صحبت از تولید، تجارت و صنعت در آن معنایی نداشت. آمارها و مشاهدات عینی نشان می‌دهد که دولت در مهار تورم و افزایش تولید موفق عمل کرد. دومین اقدام دولت ایجاد آرامش و امنیت برای فضای کسب و کار بود. البته در ایجاد امنیت، دولت به تنهایی موثر نیست و سایر نهادها هم باید همکاری کنند. نقش قوه قضائیه و مجلس در اینجا موثر است و تمام قوا، به ویژه برای آوردن سرمایه‌های سرگردان جهانی به ایران باید همکاری کنند. دولت در اینجا نقش خود را خوب انجام داد. برجام برجسته‌ترین اقدام موفق دولت در حوزه کسب و کار و بازار سرمایه به حساب می‌آید. از طرفی دولت تلاش کرده و می‌کند تا سطح اشتغال را رونق دهد و فضا و بستر را برای جلب سرمایه داخلی و خارجی فراهم کند.  دولت باتوجه به شرایط سختی که با آن‌ها مواجه بوده و هست نه تنها از حجم خدمات به جامعه نکاست، بلکه آن را افزایش داده است.

 

نظر شما در ارتباط با برنامه‌های ربیعی برای حضور در کابینه دوازدهم به عنوان وزیر کار چیست؟

ربیعی برنامه هایش بیشتر توسعه‌ای و حمایتی است. سازمان بهزیستی یک برنامه 100 درصد حمایتی دارد  که در تکمیل برنامه‌های قبلی است که تا جایی که ممکن است افراد را توانمند کنند که بی‌نیاز از کمک‌ها شوند. افرادی هم هستند که نیاز به حمایت همیشگی دارند. از طرفی در سازمان اموزش فنی حرفه‌ای وزارتخانه به دنبال ارائه اموزش‌های نوین بین‌المللی است تا جوانان با فراگیری این آموزش‌ها خودگردان شوند. در سازمان تامین اجتماعی نیز افزیش کیفیت خدمات اجتماعی بهداشتی، درمانی، رفاهی و افزایش کمیت پرداخت مستمری و حقوق و مزایا مدنظر است. برنامه دکتر ربیعی در دولت دوازدهم تکمیل  برنامه‌های نیمه‌تمام گذشته و افزایش سطح رفاه و آسایش برای میلیون‌ها افراد تحت پوشش است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *