چهل بازه، نخستین رودپارک مشهد

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: ساخت رودپارک بر روی یکی از رودخانه های مشهد به نام ‘چهل بازه' برای نخستین بار در این کلانشهر صورت گرفته است.

علیرضا طاهری افزود: چهل بازه از بالادست بند گلستان واقع در هشت کیلومتری غرب مشهد آغاز شده، از این مسیر با عناوین رودخانه های رهبار، مایان و جاغرق عبور کرده سپس در داخل شهر مشهد چهل بازه نام می گیرد.

وی ساخت رودپارک چهل بازه را کار مشترک شرکت آب منطقه ای و شهرداری مشهد اعلام و بیان کرد: در بخشی از این رودپارک که به بهره برداری رسیده علاوه بر ایجاد یک منطقه تفریحی و گردشگری موضوع عبور ایمن سیلابهای رودخانه نیز تثبیت شده است.

معاون شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی طول آن بخش از رودخانه چهل بازه را که امکان ایجاد رودپارک در آن وجود دارد 6.5 کیلومتر ذکر و بیان کرد: تاکنون اجرای رودپارک در هزار و 500 متر از طول این رودخانه با احیا و آزادسازی 10 هکتار از زمینهای اطراف آن انجام شده است. کل زمینهای اطراف رودخانه چهل بازه که باید احیا و بازسازی شوند 300 هکتار است.

طاهری گفت: وجود پارک و فضای سبر در طول رودخانه، ساخت پارک کود، دریاچه مصنوعی، آبشار، پارک ساحلی و شنی و فضای مطبق ساحلی از ویژگیهای رودپارک چهل بازه هستند.

وی تاکید کرد: مطالعات اجرای این رودپارک سال 1380 انجام و عملیات اجرایی آن سال 1392 آغاز شد. هم اکنون رودپارک چهل بازه در حدفاصل پل نمایشگاه بین المللی مشهد تا پل شهید ستاری اجرا شده و ادامه آن پارک وکیل آباد تا میدان قائم را در بر می گیرد.

معاون شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی ادامه داد: تاکنون برای اجرای هزار و 500 متر رودپارک و بازسازی 10 هکتار زمینهای اطراف چهل بازه که عملیات اجرایی آن توسط شهرداری مشهد انجام شد 400 میلیارد ریال هزینه شده است.

وی ساخت رودپارک در اطراف رودخانه کشف رود مشهد با 70 کیلومتر طول را از دیگر برنامه های شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی با همکاری شهرداری مشهد را طرح مشابه دیگری اعلام و بیان کرد: هم اکنون عملیاتی شدن این طرح در دست پیگیری است.

طاهری همچنین طول رودخانه های خراسان رضوی را 29 هزار کیلومتر ذکر و بیان کرد: حفاظت، ایمن سازی، به روزآوری و ساحل سازی این رودخانه ها که برخی از آنها فصلی هستند و در مواقعی از سال آب دارند و برخی نیز در داخل روستاها و شهرها استقرار یافته اند از وظایف شرکت آب منطقه ای است.

 

 

منبع: ایرنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *